Урок № 103 Розвиток зв’язного мовлення. Письмовий переказ тексту, що містить опис тварини - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 103 Розвиток зв’язного мовлення. Письмовий переказ тексту, що містить опис тварини

 

Урок № 103

Розвиток зв’язного мовлення. Письмовий переказ тексту, що містить опис тварини

Мета: ознайомити учнів з особливостями докладного переказу, що містить опис тварини; удосконалювати вміння письмово переказувати художній текст, дотримуючись стильових особливостей; розвивати пам’ять, уважність, уміння грамотно викладати почуте

Очікувані результати: учні вміють письмово переказувати текст, що містить опис тварини, за самостійно складеним планом, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці; помічають і виправляють недоліки у своєму мовленні

Обладнання: підручник, текст для переказу, дидактичний матеріал

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Які стилі мовлення вам відомі?

— Назвіть типи мовлення.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Завдання учням.

Послухайте загадки. Подумайте, що треба було зробити автору, щоб скласти загадку.

В нього лапи й дзьоб червоні,
Не годуй його з долоні.
Дуже гучно заґелґоче,
І тебе вщипнути схоче.

(Гусак.)

Ця птаха тендітна та сильна,
Пливе вона в річці повільно.
Шия довга, наче спиця,
А постава, як в цариці.

(Лебідь.)

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

(Для опрацювання вчитель обирає один із текстів.)

Текст 1

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Сенбернари

Сенбернари — одна з найбільших порід собак. Висота їх досягає 80–95 сантиметрів. Особливими ознаками сенбернарів є масивна голова, коротенька морда, вуха, що звисають донизу. Шерсть — біла з рудими плямами. Груди, лапи, кінчик хвоста — завжди білосніжні. Окремі сенбернари важать сто і більше кілограмів.

Ці сильні, витривалі тварини століттями використовувались для пошуків і рятування людей у горах. Завдяки чудовому нюху сенбернари легко знаходили під снігом замерзаючу людину. Потім лапами відкопували її, зігрівали своїм тілом. На шиї у собак-шукачів були заздалегідь прив’язані пакет з продуктами, фляжка з водою. Після цього сенбернар біг у найближче селище і приводив людей.

Тисячі потерпілих врятували ці благородні і мужні тварини. Рекордсменом серед них був пес по кличці Баррі. Його знали і любили жителі Італії, Франції. Адже Баррі врятував сорок чоловік.

Слава Баррі не згасла і після його загибелі. Про нього писали в газетах, книгах. А через 85 років у Парижі було відкрито пам’ятник сенбернару.

(146 сл.)                                                                                                        (За І. Заянчковським)

2.   Бесіда.

— До якого типу мовлення належить текст?

— Простежте, як автор уводить опис тварини в текст. Які мовні засоби використовує, щоб описати пса?

— Якими особливими ознаками відрізняються сенбернари від інших порід собак?

— Чому автор говорить про них як про мужніх і благородних тварин?

— Що ви дізнались про Баррі?

3.   Лексична робота.

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть контекстуальні синоніми до слова сенбернар.

Доберіть синоніми до слів масивна, мужній, вшановувати та антоніми до слів коротенька, легко, найближче.

4.   Колективна робота.

Виконайте попередній усний опис тварини.

5.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Опис сенбернара.

2)   Чотириногі рятівники людей.

3)   Мужній пес.

4)   Пам’ять про Баррі.

6.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

7.   Робота учнів у чернетках, редагування переказів.

8.   Написання переказу в чистовиках.

Текст 2

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Тигреня Васька

По двору проїжджали один за одним вози… Батько йшов біля останнього воза, а на ньому сиділо, згорбившись і озираючись по боках... тигреня. Справжнє тигреня! Зморене, покрите пилом, воно ухопилося кігтями за край воза й так протрусилося по двору.

— Ну от, Васько, і приїхали! — сказав йому батько.

Він узяв тигреня на руки, відніс його на терасу.

Тигреня було таке незвичайне, що ми розгубилися… Юрбою, штовхаючи один одного, ми піднялися на терасу. Тигреня ходило впродовж перил і все обнюхувало... З поручнів звішувався рукав ватяної куртки. Тигреня вчепилося за нього лапою і зірвало вниз. Соня голосно засміялася. Воно підняло голову, поглянуло на неї.

Тепер ми його добре роздивилися. Воно було таке, як шестимісячне цуценя сенбернара. У нього була велика, широка голова з круглими зеленими очима, широкий лоб і короткі вуха. Передні лапи були важкі й сильні, а задні набагато тонші. Тулуб худорлявий і щуплий, і хвіст довгий, як змія.

(152 сл.)                                                                                                            (За О. Перовською)

2.   Бесіда.

— До якого типу мовлення належить текст?

— Простежте, як автор уводить опис тварини в текст. Які мовні засоби використовує, щоб описати тигреня?

— Що ви дізнались про Ваську?

3.   Лексична робота

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів поглянути, розглядати, сильний.

Запишіть епітети до іменника тигреня.

4.   Колективна робота.

Виконайте попередній усний опис тварини.

5.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Справжнє тигреня на возі.

2)   Батько відніс Васька на терасу.

3)   Незвичайне тигреня ходило впродовж перил й усе обнюхувало.

4)   Опис тварини.

6.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

7.   Робота учнів у чернетках, редагування переказів.

8.   Написання переказу в чистовиках.

§ IV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V.  Підсумок уроку

1.   «Опитування-інтерв’ю».

— Чи відомо вам, яким ще тваринам існують пам’ятники у світі? (Пам’ятник вовчиці на Капітолійському пагорбі в Італії; коту — у Росії та в Україні; свині — у Полтаві та Ромнах; півневі — у Німеччині; голубам — у багатьох містах світу тощо.)

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 7967 | Рейтинг: 1.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: