Урок № 102 Контрольна робота № 7. «Лексикологія. (Частина І)». Тестування. Аудіювання - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 102 Контрольна робота № 7. «Лексикологія. (Частина І)». Тестування. Аудіювання

 

Урок № 102

Контрольна робота № 7. «Лексикологія. (Частина І)». Тестування. Аудіювання

Мета: перевірити рівень знань та вмінь учнів із теми «Лексикологія»; розвивати навички самостійної роботи, увагу, уміння зосереджуватися, пам’ять, логічне мислення

Очікувані результати: учні усвідомлюють, що вивчає лексикологія, застосовують на практиці здобуті знання; розуміють прослуханий текст, вибирають один із запропонованих варіантів відповіді на запитання за текстом.

Обладнання: тестові завдання у двох варіантах, текст для контрольного аудіювання

Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь і навичок.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ви виконаєте контрольну роботу з теми «Лексикологія. (Частина І)». Намагайтеся бути зібраними й уважними. Бажаю вам успіхів!

§ ІІ.  Основний зміст роботи

1.   Проведення контрольного тестування.

1)   Інструктаж щодо виконання тестових завдань.

Ознайомлення п’ятикласників із критеріями оцінювання тестових завдань: за правильне виконання завдань № 1–6 (початковий та середній рівні) учні отримують по 1 балу; за правильне виконання завдань № 7–8 (достатній рівень) — по 1,5 бала; за виконання завдання № 9 (високий рівень) максимальна оцінка — 3 бали.

2)   Виконання учнями тестових завдань.

Варіант I

1.   Укажіть стилістично забарвлене слово.

А   радісно

Б   хатка

В   дерево

Г   велосипед

2.   Укажіть словосполучення зі словами в прямому значенні.

А   ідуть дощі

Б   шовкова дитина

В   краяти серце

Г   залізні ворота

3.   Укажіть словосполучення зі словами в переносному значенні.

А   тепле слово

Б   говорить тато

В   високий хлопець

Г   солодке печиво

4.   Укажіть словосполучення, у якому слово гострий ужито в прямому значенні.

А   гострий біль

Б   гострий погляд

В   гострий ніж

Г   гостре слово

5.   Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрані правильно.

А   мовчазний — говіркий, мудрий — розумний

Б   день — ніч, безмежний — безкрайній

В   голодний — ситий, старанний — недбалий

Г   збільшувати — зменшувати, охайний — акуратний

6.   Укажіть слово, яке має омонім.

А   гори

Б   узвар

В   тесляр

Г   шасі

7.   Доберіть синоніми до слова лагідний, введіть їх у самостійно складене речення.

8.   Доберіть антоніми до слів спалахнути, веселий, введіть їх у самостійно складне речення.

9.   Складіть і запишіть два речення, де розрізнялися б значення омонімів.

Міна.

Відповіді: 1 Б, 2 Г, 3 А, 4 В, 5 В, 6 А.

Варіант II

1.   Укажіть стилістично забарвлене слово.

А   будинок

Б   вітер

В   сестриця

Г   тихо

2.   Укажіть словосполучення зі словами в прямому значенні.

А   залізні нерви

Б   м’який характер

В   гірке життя

Г   шовкова хустина

3.   Укажіть словосполучення зі словами в переносному значенні.

А   срібні сережки

Б   шепоче вітер

В   йде людина

Г   тепла вода

4.   Укажіть словосполучення, у якому слово спить ужито в прямому значенні.

А   спить гай

Б   спить дитина

В   совість спить

Г   спить соняшник

5.   Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрані правильно.

А   сумний — веселий, холодно — тепло

Б   війна — мир, загубити — втратити

В   біле — чорне, ретельний — старанний

Г   говорити — мовчати, дивний — чудернацький

6.   Укажіть слово, яке має омонім.

А   чумак

Б   жила

В   говорила

Г   м’яз

7.   Доберіть синоніми до слова шлях, уведіть їх у самостійно складене речення.

8.   Доберіть антоніми до слів корисний, дружба, уведіть їх у самостійно складне речення.

9.   Складіть і запишіть два речення, де розрізнялися б значення омонімів.

Ключ.

Відповіді: 1 В, 2 Г, 3 Б, 4 Б, 5 А, 6 Б.

3.   Проведення контрольного аудіювання.

1)   Інструктаж щодо проведення аудіювання.

(Слухаючи текст, необхідно глибоко проникати в його зміст, щоб зрозуміти взаємозв’язок явищ, фактів, подій, описаних у ньому, з’ясувати особливості композиції твору, причинно-наслідкові зв’язки.)

2)   Читання тексту вчителем.

Улянка

Тільки-но увійшла в клас Людмила Степанівна, то відразу і викликала Улянку Голуб. З купи зошитів витягла один, дбайливо загорнутий у газету. Улянка впізнала його й похнюпилась. Мимохіть позирнула на Демка, а він, мабуть, теж уже догадався, що зараз буде, і, вдаючи байдужого, надував рум’яні щоки.

Людмила Степанівна голосно й суворо спитала:

— Голуб, як ти наважилась подати вчительці такий зошит?

І вона показала так, щоб бачили всі учні залляті чорнилом сторінки.

Улянка мовчала, тільки обличчя в неї зашарілось, а думки так і билися в голові. Що відповісти Людмилі Степанівні? Ще сьогодні дівчинка лагодилась сказати вчительці, що це зробив Демко. Та тільки зараз їй спало на думку, що, виказавши школяра, вона для всього класу стане ябедою. Дві клички вважались найганебнішими в школі: «підлабуза» і «ябеда»…

— Голуб, я не думала, що ти така неохайна. Подати такий зошит — це неповага до вчительки. Ти це розумієш?

Улянка, не підводячи голови і не дивлячись у вічі Людмилі Степанівні, промовила:

— Я ненавмисне… Пробачте…

Чула, як неспокійно завовтузилась Марта, як засопів Демко — і чому він так голосно сопе?

— Щоб це було востаннє,— вимовила Людмила Степанівна, і її голос уже звучав спокійно…

Те, що Улянка взяла на себе чужу провину, страшенно вразило Демка. Він ледве досидів до закінчення уроку: так йому хотілося дізнатись в Улянки, навіщо вона так зробила. Ще й пробачення попросила у вчительки. А Демкові, звичайно, найпевніше відомо, що зошит залив чорнилом він сам, Демко Рогоза, і навіть і досі ще не зійшли з його пучок чорнильні плями після цього вчинку. Він уже приготувався до того, що Улянка скаже на нього Людмилі Степанівні.

Проте, коли закінчився урок, він не підійшов до Улянки: було ніяково. І Демко взявся сам собі пояснити Улянчину поведінку. Та що тут і пояснювати, коли кожному видно, у чому справа. Злякалась Улянка, і все. Атож, злякалась твердих кулаків його, Демка Рогози… Ось яка Улянка Голуб! Що вже підлабуза, а ще й боягузка. Злякалась…

А все ж таки чомусь сам собі не вірить хлопець. Наче стоїть за спиною в Демка інший Демко і шепоче:

«Не тому, що боїться твоїх кулаків, не тому!»

На великій перерві Демко взяв свій новий синій зошит, у якому було аж шістнадцять аркушів, і непомітно поклав його під парту Улянці.

Після уроків, коли школярка складала свої книжки, вона виявила цей чужий зошит. Вона повертіла його в руках, перегорнула аркушики.

На обкладинці зошита не було написано прізвища. Улянка знизала плечима й вийшла в коридор. У коридорі чомусь стояв Демко. Вона підійшла до нього і спокійно простягла йому синій зошит.

— Візьми. І більше ніколи не клади мені під парту.

— Який зошит? — почервонів хлопець.— Чому ж він — мій? На ньому ж нічого не написано!

— А звідки ж ти знаєш, що на ньому нічого не написано?

Що міг відповісти на це Демко?

— Кажу — не мій! — затявся він. А з голови не йде думка: «Та як же вона справді довідалась?»

Демко не знав, що Улянка просто догадалась, та й усе. І ця догадка ще більше ствердилась, коли школярка заговорила з Демком — такий у нього був зніяковілий вигляд…

— Ну, коли не твій,— сказала Улянка,— то нехай тут лежить.

Вона поклала зошит на підвіконня й пішла не озираючись…

(500 сл.)                                                                                                             (За О. Донченком)

3)   Виконання тестових завдань до тексту «Улянка».

1.   Що продемонструвала вчителька дітям?

А   Зіпсований підручник

Б   заллятий чорнилом зошит

В   зіпсовані меблі

Г   брудну дошку

2.   Те, що Улянка взяла на себе чужу провину, страшенно

А   розлютило Демка

Б   обурило весь клас

В   залишило всіх байдужими до цього вчинку

Г   вразило Демка

3.   Чому Демко не підійшов до Улянки після уроків?

А   Йому було ніяково

Б   йому було байдуже

В   він побіг із хлопцями гуляти

Г   розповідав вчительці про свою провину

4.   Який стиль мовлення цього тексту?

А   розмовний

Б   науковий

В   публіцистичний

Г   художній

5.   Укажіть тип мовлення тексту.

А   розповідь

Б   опис

В   роздум

Г   розповідь з елементами роздуму

6.   Яка головна думка твору?

А   Завжди треба мати акуратний зовнішній вигляд.

Б   Слід завжди відповідати за свої вчинки, щоб потім не було соромно.

В   За правду треба боротись не кулаками, а словами.

Г   Школярі повинні бути чемними та ввічливими.

Відповіді: 1 Б, 2 Г, 3 А, 4 Г, 5 Г, 6 Б.

§ ІІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ ІV.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Мені здається, контрольну роботу я виконав (виконала)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 8249 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: