Урок № 101 Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту, що містить синоніми й антоніми - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 101 Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту, що містить синоніми й антоніми

Урок № 101

Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту, що містить синоніми й антоніми

Мета: навчити учнів переказувати тексти, що містять синоніми та антоніми, показати значення цих слів у тексті; удосконалювати вміння визначати тему й головну думку, складати план тексту; розвивати увагу, спостережливість, уміння аналізувати мовні явища

Очікувані результати: учні розрізняють групи слів за значенням, усно переказують текст, що містить синоніми та антоніми; визначають головну думку та тему тексту; виділяють і записують ключові слова; складають план почутого.

Обладнання: текст для переказу, дидактичний матеріал

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Назвіть групи слів за значенням.

— Що таке синоніми? Наведіть приклади.

— Що ми називаємо антонімами? Наведіть приклади.

— Яка роль синонімів і антонімів у тексті?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

1)   Прочитайте загадку Г. Чубач, відгадайте її. Назвіть синоніми. Яка їх роль у загадці?

На городі він стоїть,
Видивляє білий світ.
І стрункий, і гожий,
І на сонце схожий.

(Соняшник.)

2)   Прочитайте загадку, відгадайте її. На основі чого вона побудована?

Білий зайчик стрибає по чорному полю.

(Крейда і дошка.)

3)   Зробіть висновки щодо вживання в мовленні синонімів та антонімів.

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Мати-й-мачуха

Зійшли, станули з полів сніги. Духмяним вітром війнув над землею чарівник-квітень. І ось уже повсюдно з’явились яскраво-жовті, сонячно-променисті суцвіття-кошички. Це розгорнув свої квіточки назустріч сонцю і теплу підбіл звичайний. В народі поширена й інша назва — мати-й-мачуха.

Подекуди на пагорбах суцвіть буває так багато, що здається, неначе хтось щедро розсипав тут пригорщами золоті монети. А придивишся ближче — на верхівках стебел поодиноко розташовані суцвіття-кошики завбільшки з наручний годинник. Формою і кольором нагадують мініатюрні соняшники.

Цікаво, що з листочками пов’язана народна назва цієї рослини — мати-й-мачуха. Зверху вони холодні на дотик, а знизу здаються теплими. З одного боку віє холодом, як від мачухи, а з другого — теплом, наче від рідної неньки…

Славиться підбіл лікувальними властивостями. Відвар чи настій листків мати-й-мачухи вживають при запаленні горла, бронхів, легень. Свіжим соком листя лікують різні захворювання шкіри.

(144 сл.)                                                                                (За Б. Заверухою та М. Ратушним)

2.   Лексична робота.

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

З’ясуйте за тлумачним словником лексичне значення слів суцвіття, властивості, відвар, бронхи, легені.

3.   Робота з текстом.

1)   Випишіть із тексту стилістично нейтральні та стилістично забарвлені слова (3–4 приклади кожного). Зробіть висновки щодо їх уживання.

2)   Випишіть із тексту синоніми, укажіть або допишіть опорне слово.

3)   Знайдіть у тексті антоніми. З’ясуйте, якою частиною мови вони є. Яку стилістичну функцію виконують?

4.   Бесіда.

— Визначте стиль висловлювання.

— Укажіть тип мовлення, до якого належить текст переказу.

— Яка тема та головна думка тексту?

— Поясніть, з чим пов’язана народна назва рослини?

5.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

6.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

7.   Усний переказ тексту кількома учнями.

8.   Аналіз та рецензування переказів.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

3)   Підготуватися до контрольної роботи.

§ VI.  Підсумок уроку

Запитання учням.

— Які рослини з подвійними назвами, крім мати-й-мачухи, ви знаєте?

— Інша назва рослини — підбіл звичайний. Поясніть, чому, на вашу думку, виникли такі назви?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 2945 | Рейтинг: 3.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: