Розробка уроку з української мови. 5 клас. " Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі" - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Розробка уроку з української мови. 5 клас. " Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі"
Розробка уроку з української мови. 5 клас
Тема. Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі
Мета:розглянути вимову та написання префіксів пре-, при-, прі-; формувати вміння розрізняти префікси пре- і прі- за значенням,наводити приклади; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, творчі здібності; виховувати пізнавальний інтерес до мови, культуру мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: нестандартна, урок – подорож.
Обладнання: підручник, схема-опора, картки, мультимедійне обладнання, музичне оформлення.
Хід уроку
І Організаційний момент. Психологічний настрій на урок.
- Доброго дня, любі діти!
Тепло своїх долонь я друзям віддаю,
І урок сьогодні свій я з радістю почну.
Посміхніться, доторкніться долоньками один до одного, поділіться своїм теплом з сусідом.
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Спочатку ми помилуємося глибокими знаннями – а для цього проведемо невеличке опитування. Потім потренуємо мозок – проведемо «кубування». І, нарешті, витягнемо зі схованки дещо цінне – дізнаємося про вимову та правопис префіксів пре-, при-, прі-, навчимося утворювати нові слова за допомогою цих префіксів. Отже, запишемо у зошиті число, класна робота, тема уроку.
Пригадайте, будь ласка, які моря омивають береги України?(Чорне та Азовське)Сьогодні на уроці ми станемо морячками і вирушимо у подорож .
Педагогічний прийом «Введи роль» .
Декілька учнів виконають особливе завдання. Роль «Фоми невіруючого» буде виконувати (ім’я), роль «Охоронця часу» - (ім’я), «Спонсора знань» - (ім’я),а «Штурмани» - (імена) отримали завдання заздалегідь. Щоб потрапити на наш корабель, треба придбати квиток, виконавши завдання.
ІІІ.Мотивація навчання школярів. Актуалізація опорних знань.
1. «Кубування».
Завдання: дати визначення поняття, яке випаде на грані кубика(корінь, префікс, суфікс, закінчення, основа).
2. Переклад українською мовою. Гра «Ти – мені, я- тобі» ( кидаю м’яч учням, називаючи російське слово – діти повертають українське та записують у зошит).
Рассказать, бесшумный, бесстрашный, расхвалить, рассыпать,бессилие, рассудительный, бескрылый.
Ви добре впорались із завданням і отримуєте квитки на пароплав.
Іv.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Робота зі схемою – опорою, пояснення вчителя.
Правопис префіксів пре-, при- розрізняють за значенням.
Префікспре- означає вищу міру ознаки, його можна замінити словом ДУЖЕ. Наприклад: пресильний – дуже сильний, пресмачні – дуже смачні.
Префікс при- означає: а) наближення (приїхати);
б) приєднання (пришити),
знаходження поблизу чогось (привокзальний);
в) неповноту дії чи ознаки (причинити, присмалений);
г) результат дії (приручити);
Префікс прі- вживається у кількох словах: прірва
прізвище
прізвисько
Ми розглянули схему – опору, вона залишається і буде вам помічницею протягом уроку.
2. «Чому так?». Робота за підручником. Виконання вправи 418 (усно)

3. «Орфографічні вітрила». Словниковий диктант.
Зараз ми з вами вирушимо у плавання ( на екрані – відео про море, пароплав, шум моря - шторм).
Уявіть собі, що ви опинилися на плоті серед моря під час шторму. Але не треба лякатися, треба діяти . Що роблять з вітрилами під час бурі? Правильно, згортають. Правила мандрівки такі: перед вами аркуші паперу – це вітрильця . Я вам диктую слова, які слід написати на вітрилах. Перепитувати й розмовляти не можна. Сам на плоті, тому й розмовляти нема з ким. Повернешся до сусіда – пліт перевернеться. Слова пишуться у колонку, і вітрильце щоразу треба згортати (загинати на одне слівце). Мені допомагає «Спонсор знань».
«Лівий борт» (1 варіант), помахайте лівою рукою. «Правий борт» ( 2 варіант), підніміть вгору вітрильце. Усі готові. Попливли!
(Учитель диктує слова для «лівого борту», підготовлений учень – для «правого борту»).
Прикріпити предорогий
преспокійний пригріти
придорожній премудрий
прізвище прірва
Хвилі меншають, море затихає…(картинка спокійного моря на екрані). Підняти вітрила! Розгортаємо папірці, перевіряємо та пояснюємо написання слів (на екрані – пароплав з піднятими вітрилами). Помилка – доведеться на цьому місці зробити дірку. Ручкою. Справжню. Наскрізь. У кого пошкоджені вітрила – обов’язково «залатайте» їх вдома, вивчіть правило. А чи є непошкоджені вітрила? Молодці, діти!
4. Хвилинка патріотичного виховання. Цікаві факти для мореплавців про водні простори України.
1. А зараз, діти, я вам хочу розповісти про справжнє українське диво, яким стали солоні озера у закарпатському селищі Солотвин (картинка на екрані). Дію води та грязей озер Солотвина називають чудом, тому що за своїми цілющими властивостями вони не поступаються грязям курортів Мертвого моря. Солона вода допомагає лікувати болі в суглобах, захворювання нервової системи. Тому ці озера називають українським Мертвим морем.
А ми, щоб залишатися здоровими, зараз відпочинемо.

2. Хочу повідомити вам цікавий факт. (картинка) По дну Чорного моря на території України протікає єдина в своєму роді підводна річка. Якщо б ця річка текла по суші, то була б шостою за кількістю води, що переносить. Звідки ж взялася ця річка серед моря? Її утворила солона вода, що тече через протоку Босфор з Чорного моря. Отож річка відрізняється концентрацією солі у воді. Неймовірним фактом є те, що річка має свої пороги та водоспади.
5. Фізкультхвилинка.
Із – за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов вітрила в кораблі.
Потім легко всі присіли,
Наче палубу ми мили.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок – цок
І продовжимо урок.
6. Робота з підручником – корабельним журналом «Доведи».
Звернемось до корабельного журналу. Наступне завдання: вставити букви – маячки у вправі 420. Працюємо 4 хвилини. «Охоронець часу», починайте відлік . (Учень повідомляє про вичерпаний час). - Час вийшов. Перевіряємо правильність, увага на дошку! (слова на екрані) Якщо допустили помилку – закресліть і напишіть правильно.
«Фома невіруючий» : - Зачекайте, зачекайте! А я не вірю, що в слові……….. пишеться ……..(вибирає 2 – 3 слова).
- Діти, хто може довести? (відповіді учнів).
- У кого немає помилок? Молодці! Хто допустив помилки, не засмучуйтесь, ми ще будемо працювати над правописом префіксів.
7. Творча робота «Хмарки думок».
Ми продовжуємо подорож. Над нами пропливають хмарки думок (на екрані хмари, на дошці відкриваю прикріплені хмарки, на них слова).
Прийшла, прекрасна, пречудова,прилетіли,принесла,прибавився.
Ваше завдання: об’єднайте ці думки і складіть 3 – 4 речення, пов’язані однією темою. Як ви думаєте, якою? (весна) Працюємо 4 хвилини. Записуємо у корабельний журнал. ( На дошці з’являється картина весни, звучить лагідна музика). «Охоронець часу», починайте відлік.
Час вийшов. Зачитайте своє творіння. Прекрасно попрацювали, молодці!
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання на розвиток орфографічної зіркості.
Наші «Штурмани» отримали завдання розробити вдома програму повторення. Вони виконали його ось так. Роздайте , будь ласка, підготовлені картки.
Вам потрібно за 2 хвилини підкреслити правильно написані слова. «Охоронець часу», починайте відлік.
1. Зписувати – списувати.
2. Зламати – сламати.
3. Розчарований – росчарований.
4. Бесболісно – безболісно.
5. Призвище – прізвище.
6. З’єднати - сʼєднати.
7. Безмежний – бесмежний.
8. Зкоротити – скоротити.
9. Бесграмотний – безграмотний.
10. Прегріло – пригріло.
11. Преспокійний – приспокійний.
12. Призвище – прізвище.
Час вийшов. Підпишіть свої картки, «штурмани» зберуть завдання кожний зі свого ряду, на наступний урок перевірять і оцінять роботи.
VІ. Підсумок уроку.
Що на уроці було головним?
Чи було вам цікаво?
Що нового сьогодні дізналися?
Чому навчилися?
Наша подорож завершується, ви всі пречудово попрацювали та заробили гарні оцінки (коментування оцінок).
VІІ. Домашнє завдання.
У мене в руках чарівна(!) скринька знань. Саме тут знаходиться ваше домашнє завдання. (Дістаю листок їз завданням). Скринька пропонує завдання на вибір. Або виконати вправу з підручника, або скласти казку за даним початком, використовуючи префікси пре-, при-, прі-.(Запис на дошці)
Вивчити параграф 50, повторити параграф 49
На вибір: 1) Вправа 424;
2) Скласти казку за даним початком.
Казка
Троє братів Пре-, При-, Прі- йшли гірською стежкою.
- Я премудрий, прегарний,- вихвалявся перший брат Пре-.
- А я, - бундючно мовив При-, -приєднуючись до слова, надаю йому багато значень.
Наймолодший брат Прі- повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре- та При- так захопилися хвастощами, що не помітили, як…..
Хто обрав 2 завдання – зверніться після завершення уроку до «Фоми невіруючого», він не вірить, що вам під силу виконати його. Доведіть йому це. Успіхів вам у творчій роботі!

Підготувала учитель української мови та літератури 1 категорії Петрівської спеціалізованої школи №2 Станично – Луганського району Луганської області Каменюка Людмила Сергіївна.
Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: Аннеттка (25.03.2016) | Автор: Каменюка Людмила Сергіївна E
Переглядів: 389 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: