«У всякого своя доля, і свій шлях широкий...» - Українська література 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 9 клас

«У всякого своя доля, і свій шлях широкий...»
Тема «У всякого своя доля, і свій шлях широкий...»
Мета:узагальнити знання учнів про творчість Т.Шевченка,розвивати навички виразного читання поезії, формування культури мовлення через красу й багатство рідної мови; вшанування пам'яті видатного художника слова, патріота України - Т.Г.Шевченка
Тип уроку: узагальнення знань
Обладнання: портрет Т.Шевченка, «Кобзар», відеозаписи, аудіо записи пісень, комп´ютер, мультимедійна дошка
Епіграфи:
Ти нам залишив прагнення високі,
Шляхи священні, по яких іти
Твого сумління й мужності уроки
Ми бережем і будем берегти. (Микола Палієнко)
«Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу».
(Максим Рильський)
Він був сином мужика — і став володарем в царстві Духа.
Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури ( І. Франко)
(«Реве та стогне Дніпр широкий - пісня») слайд -1
Вступне слово вчителя
Відео «Обличчя України»
II. Монтаж
1-ий учень У старій хатині
Кріпака колись,
В тихий день весінній
Хлопчик народивсь.
2-ий учень У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
3-ій учень Вмерли мама й тато ...
Сирота - в дяка.
Тут була в хлоп'яти
Грамота гірка.
4-ий учень В пана – бусурмана
В Петербурзі - дім.
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.
5-ий учень Хоче малювати
Прагне він до знань -
Та за це багато
Зазнає знущань.
6-ий учень За ясну свободу й
Світло майбуття -
Він віддав народу,
Все своє життя!
III. Знайомий незнайомець
Ведуча. 9 березня 1814 року народився Тарас Григорович Шевченко - поет, художник, мислител, палкий патріот України.
Ведучий. Кожна нація, якій пощастило відкрити і висловити свою творчу ідентичність, своє глибинне самопізнання, базу національної культури,осягнула це могутнім словом свого національного пророка.
Ведуча. І ось чому.
Ведучий. Поляки дістали Міцкевича,
Ведуча, німці - Гете,
Ведучий, англійці мають Шекспіра,
Ведуча, італійці - Данте.
Ведучий. Росія гордиться своїм Пушкіним,
Ведуча, а українці - Тарасом Шевченком.
Ведучий. Він, безсмертний Тарас, для нашого народу - явище унікальне, неординарне. Тому все, що з ним пов'язане, дороге нам і рідне.
Ведуча. То яким же був Тарас насправді?
Ведучий. Уже для багатьох поколінь українців і не тільки українців - Шевченко означає так багато, що ми думаємо ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо, і він завжди з нами, в нас. Та це лише ілюзія. Вчитель: А ОТ, ЩО дізналися з життя Т. Шевченка наші групи, які провели невеличкі дослідження
IV. Дослідники
І. ДИТИНСТВО ТА ЮНІСТЬ ПИСЬМЕННИКА
1учень. Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринцях, Звенигородського повіту, Київської губернії, в сім'ї селянина-кріпака. Рано втративши матір, а потім і батька, він з дитинства зазнав багато горя, відчув на собі весь тягар кріпацтва.
2учень. Деякий час Шевченко був у навчанні в дяка-вчителя на становищі школяра - "попихача". Уже в ті роки в нього виявляється великий потяг до малювання. Після невдалих спроб знайти собі в сусідніх селах учителя малювання, Шевченко повертається до свого села й стає наймитом у попа.
3учень. Коли Шевченкові йшов 15 рік, його взяли за слугу-козачка до молодого пана Енгельгардта. Разом з паном Шевченко їде до Києва, а потім живе у Вільно і в 1831 р. приїжджає до Петербурга. На 18-му році життя Шевченка законтрактовано до цехового майстра живопису Ширяєва. Випадково знайомиться він з художником І. Сошенком, а через нього —з відомими художниками й письменниками: К. Брюлловим, В. Жуковським, О. Венеціановим. Є. Гребінкою та ін.
4 учень. 22 квітня 1838 року Шевченка викуплено в пана Енгельгардта за 2500 крб. асигнаціями. Молодий художник стає вільним слухачем Академії мистецтв, одним з улюблених учнів і товаришів К. Брюллова.
II. ЗОВНІШНІСТЬ І ВДАЧА
1 учень. У молодості Шевченко вдягався дуже модно. Про зачіску не вельми дбав. Голив вуса, але залишав негусті бакенбарди. Був середнього зросту, але міцної тілесної будови. Широкі плечі, широка талія й легка сутулість
надавали його поставі того особливого характеру, що росіяни називають "угловатостью"; у руках його не було гнучкості, граційності.
2 учень. На смаглявому обличчі - ледь помітні сліди віспи. Русявий. На перший погляд, обличчя його видавалося звичайним, але кожного, хто хоч трохи приглядався до нього, чарували невеликі, але виразні сірі очі, що світилися надзвичайним розумом і дивною добротою.
З учень. Ось як згадують про Шевченка сучасники: "Своєю простотою, і сердечністю, однією своєю появою мимоволі прив'язував до себе всіх: від малого до великого... "Його трохи незграбні, але зовсім не вульгарні манери, проста мова, добра, розумна усмішка, все якось притягувало до нього й залишало враження старого знайомства, при якому всі церемонії робилися зайвими"
4 учень. "Він був надзвичайно ласкавий, м'який і наївно довірливий до людей, в усіх він знаходив щось добре й захоплювався часто людьми, що не були його варті. Сам же він впливав на інших якось чарівливо, всі любили його, навіть слуги".

III. ТАЛАНТ І ОТОЧЕННЯ
1- учень. Свої поезії Шевченко писав з надзвичайною легкістю - наче жартома: міг не тільки слухати при цьому розмови присутніх, а й сам брати в них участь.
2учень. Шевченко був академіком гравюри Петербурзької академії мистецтв. Він залишив по собі багату спадщину: сотні закінчених картин: олією, сепією та аквареллю, понад 30 офортів, близько 1300 малюнків. До того ж, не все збереглося.
Презентація «Шевченко - художник» - творчий проект учнів
З учень. Шевченко був віртуозом співу. Мав добрий слух, невеликий але гарний голос. Знав безліч українських пісень. Часто співав соло, а свою
улюблену "Зіроньку" виконував так, що загіпнотизовував слухачів.
4учень. Окрім того, був талановитим оповідачем і прекрасним декламатором. Запальний театрал і приятель найвидатніших акторів - свого часу, під час солдатчини він проявив блискучі акторські здібності.
5учень. Друзями Шевченка були відомі культурні й мистецькі діячі Росії.
Також він був у дружніх стосунках з усією українською елітою - Кулішем і Гулаком - Артемовським, Гребінкою і Марко Вовчок, Квіткою Основ'яненком і Максимовичем.
IV. СЛАВА І ОСТАННІ ДНІ ПОЕТА
1учень. В Україні Шевченко мав таку велику популярність, що поміщики навперейми запрошували його в гості, а коли поет входив до зали, то всі присутні стовплювалися при вході, і навіть чванькуваті пані, що інакше не розмовляли, як по - французьки, очікували його появу з великою цікавістю. Він був предметом загальної уваги і захоплення.
2учень. Повертаючись пароплавом із заслання, недавній рядовий Шевченко мешкав у каюті самого капітана і був постійним гостем подорожуючих
мільйонерів. Уся петербурзька еліта: найславетніші вчені, письменники, політичні діячі, митці, артисти, композитори, колишні політичні вигнанці і в'язні, модні красуні, аристократи й студенти, урядовці усі вони строкатим і галасливим натовпом після заслання оточили Шевченка, не даючи йому ні відпочити , ні зайнятися своїми справами. Його мало не носили на руках.
3учень. Про його популярність свідчить і те, що автопортрет Шевченка
купила дядина царя Олександра II, велика княгиня Олена Павлівна, вдова царевого дядька, а один з офортів - граф Олександр Іваров, син колишнього
міністра освіти.
4учень. Про своє фізичне здоров'я Шевченко дбав мало. А воно було дуже надірваним ще в часи заслання. Окрім того, був рідкісним працелюбом. Уже наприкінці вересня 1860 року стало помітно, що поет вельми хворий. Однак він про це нікому не говорив і весь віддавався праці. Лише 23 листопада поскаржився лікарю на біль у грудях.
5учень. Діагноз лікарів був невтішний: водяна хвороба. Останні дні Шевченко провів у великих муках. Проте жоден стогін не вирвався з його грудей. Шевченко лише стискав зуби, виривав ними вуса, давлячи в собі біль, що його мучив.
6 учень. У неділю 10 березня о п'ятій ранку, зійшовши по сходах до майстерні, він охнув і впав. Так перестало битися серце Тараса Шевченка
Ведуча. Кріпак із кріпаків, геній із геніїв - це він дочасно віддав своє життя, аби неправда і сваволя, кривда і глум над чесною людиною ніколи не приходила на нашу землю. Давайте ще раз перегорнемо сторінки «Кобзаря»
V. Поетична хвилинка «Сторінки із «Кобзаря»;
«Зоре моя вечірняя»
«Реве та стогне Дніпр широкий»
«Садок вишневий коло хати»
«І золотої й дорогої»
«Мені однаково»
Ведучий: Тарас Шевченко... Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу.
Ведуча: Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти:
Учень 6 Не одцурайтесь своєї мови
Ні в тихі дні, ні в дні громові,
Ні в дні підступно мовчазні,
Коли стоїш на крутизні
Один, чолом сягнувши птаха,
Й холодний вітер попід пахви
Бере і забиває дих,
Щоб ти скорився і притих. Не одцурайсь, мій сину, Мови. У тебе іншої нема. Ти плоть і дух - одне-єдине Зі словом батьківським -Людина, Без нього - просто плоть німа. Без мови в світі нас - нема!
Учень 7: Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.

Учень 8 Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, -
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати.
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
І забудеться срамотня
Давняя година,
Учень 9: І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пам'янути
Незлим тихим словом.
Пісня на слова Шевченка "Зоре моя вечірняя ". виконують дівчата
Інтерактивна вправа: складання прислів 'їв та афоризмів (вислови розрізані по словах, скласти пазл і пояснити значення )
Афоризми
Учітеся, брати мої, Думайте, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь.
І мене в сім'ї великій, Сім'ї вольній, новій, Не забудьте пом'янути Незлим тихим словом.
Страшно впасти у кайдани, Умирать в неволі, А ще гірше — спати, спати І' спати на волі.
І на оновленій землі Врага не буде, супостата, А буде син, і буде мати, І будуть люде на землі.
Прислів'я
В наш чудовий час вічно житиме Тарас Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем Хто з Шевченком знається, той розуму набирається Шевченків «Кобзар» - то для народу великий дар
VI. Літературна вікторина в електронному варіанті
Ведучі (читають вірш А. Камінчика «Кобзар»)
Ведучий. У вікні любисток, на підлозі м'ята,
В золотій оправі книга серед книг.
Наче щедре сонце поселилось в хаті,
Як велике щастя стало на поріг.
Ведуча. Мудра, світла книга, — то «Кобзар» Тараса,
На столі, як свято, білий коровай.
І пішло повір'я з дідівського часу,
Як «Кобзар» у хаті — буде щастя, знай.
Ведучий ...Ти пройди по селах рідної Вкраїни:
В кожній хаті — книга, на стіні — портрет.
В рушнику розшитім, квітчаний в калині,
Бо в святій пошані у людей поет.
Ведуча То співець-предтеча, наш Кобзар Шевченко,
Знають його люди і широкий світ.
Внук Дніпра-Славути, син Вкраїни-неньки,
Він живе в народі, як і «Заповіт».
Звучить пісня «Заповіт», слухаємо стоячи
Ведучий Тарас Шевченко мав багато уподобань. Володів, окрім української мови, ще польською та російською, вивчав французьку.
Ведуча Він був чудовим художником, читав багато літературних творів, відвідував театр та оперу. Поте ми знаємо з вами, що його життєвий шлях був дуже важким.
Ведучий Із прожитих 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, 3 з гаком роки поет провів під постійним наглядом поліції. І лише 9 років - він прожив вільною людиною.
Ведуча Все життя його - то важкий труд, де було так мало місця для щастя.
Ведучий. Є дні, що минають і непомітно зникають без сліду. Нічого не залишають по собі, нічого не знаменують собою.
Ведуча Але є день, що ніколи не минає, що завжди з нами. Бо він увібрав у себе безсмертне дихання душі.
Ведучий Бо він такий великий і незбагненний як життєдайний дощ, як весняний вітер, як щедре сонце. Цей день - 9 березня.
Презентація проекту «Пам´тники Т.Шевченку за кордоном»
Заключне слово вчителя.
Підведення підсумків
Оцінювання
Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи.
Категорія: Українська література 9 клас | Додав: kuxtal (21.02.2016) | Автор: Людмила E
Переглядів: 353 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: