Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси. - Українська література 9 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 9 клас

Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси.
УРОК №

Тема уроку. Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси.

Мета уроку. Навчити учнів характеризувати образи п'єси; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи усвідомлення можливості вибороти власне щастя; формувати активну життєву позицію учнів.

Тип уроку. Урок – дискусія.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія, музика, образотворче мистецтво, інформатика.

Нам небагато для щастя треба,
Щоб квітло поле і синє небо,
Щоб ми лишались завжди собою
І мали долю у житті.
Й.Фиштик
План уроку

І. Актуалізація опорних знань.
- Перевірка домашнього завдання
- Повторення композиції
- Самоперевірка

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Пояснення епіграфа.
2. Словникова робота.
3. Вступне слово вчителя про Наталку Полтавку.
4. Уривок із п’єси у виконанні учнів класу.
5. Дискусія на тему: « З ким, на вашу думку, була б Наталка щасливою у шлюбі?»
6. Попередні підсумки. Доповнення експертів.
7. Висновок учителя.
8. Робота зі схемою «Позитивні і негативні образи»
9. Виступи підготовлених учнів про Терпелиху, Петра, Миколу, виборного, возного.
10. Дискусія на тему: «Дозволимо возному любити Наталку?»
11. Думки експертів. Визначення активних учнів.

ІV. Закріплення вивченого.
1. Робота з «Карткою персонажів».
2. Прийом «Інформаційний пакет».
3. Робота з підручником.

V. Підсумок уроку.
- Підсумкова бесіда.
- Оцінювання.

VI. Домашнє завдання. Підготуватися до письмової роботи на одну з тем:
- Народознавство в поемі “Енеїда”
- “Еней був парубок моторний”
- Образ Наталки Полтавки – яскравий тип українського національного характеру
- Мої роздуми над п’єсою «Наталка Полтавка»


Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
На минулому уроці ми розпочали вивчати п’єсу І.П.Котляревського «Наталка Полтавка». Зараз перевіримо, чи уважно ви прочитали п’єсу та матеріал підручника. Для цього виконайте завдання «Піраміда». Працюйте в парах, відповідайте на питання, а відповіді записуйте на картку. У процесі роботи повторіть складові частини композиції твору, звертаючи увагу на слайди.
- Перевірка домашнього завдання «Піраміда». Робота в парах.
- У процесі роботи повторення композиції (перегляд слайдів)
А тепер подивіться на екран і звірте відповіді зі слайдами.
- Самоперевірка роботи (роботу звіряють зі слайдом)
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні продовжимо роботу над твором. Тож тема нашого уроку «Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси». Ваші відповіді на уроці будуть доповнювати, узагальнювати та оцінювати вчителі - експерти, гості нашого уроку. Після сьогоднішньої роботи ви розумом і серцем повинні сприйняти не лише зміст тексту та характеристику образів, а й нев’янучу красу його художньої форми, розмаїте багатство задушевних пісень, барвистість і милозвучність народної мови. Нехай цей твір заронить у ваші юні душі зерна добра, гуманності, любові до людини, до всього гарного в житті.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Пояснення епіграфа.
Нам небагато для щастя треба,
Щоб квітло поле і синє небо,
Щоб ми лишались завжди собою
І мали долю у житті.
Й.Фиштик

Епіграфом нашого уроку є рядки з пісні, яку виконувала наша землячка, берегиня пісенної української душі Раїса Кириченко.
У кожної людини є своя доля.. У когось нещасна, а в когось щаслива.
А ви як розумієте зміст слів нещасна і щаслива доля?
(відповіді учнів)
Наше щастя чи нещастя залежить тільки від нас самих. Але кожен бажає для себе безмежного щастя. І тому розглядаючи образи п’єси «Наталка Полтавка», ми з’ясуємо, хто з персонажів твору найбільше заслуговує на щастя.

2. Словникова робота.
То що таке образ-персонаж художнього твору? Зверніть увагу на сторінку літературознавчого словника, що лежить у вас на партах.
Образ-персонаж – зображена в художньому творі людина (предмет, рослина, тварина), через дії, вчинки, почуття якої розкривається художня ідея твору.
3. Вступне слово вчителя про Наталку Полтавку, слайди.
(мотив пісні «Віють вітри, віють буйні»)
Віють вітри з далекого дев’ятнадцятого століття і обвівають зворушливою вірністю дівочі серця. Вірність та додає закоханим неповторного щастя.
Наталка Полтавка! Дорога, безсмертна, вічно юна, мов кохання! Ти вийшла з зеленої тихої Полтави, від голубоокої Ворскли та й пішла мандрувати по селах і хуторах українських, по містах російських, ще й по всьому білому світу…
Наталочко Полтавочко! Скрізь пізнають тебе по голубих очах, по довгих косах, стрічках макових, чобітках червоних, вишиваній сорочці, намисті кораловім, ще й по вінку із мальв пишних червоних! І яке серце парубоцьке не здригнеться, забачивши тебе; затремтить – зів’яне від краси ненаглядної та враз і замре - заніміє, бо по очах твоїх видно: ти чотири довгих-предовгих роки чекаєш – не дочекаєшся свого судженого-коханого, вірного, єдиного. Чотири роки… А наче вічність. Та милого можна і вічність чекати.
Наталонько Полтавонько! Усюди пізнають тебе по твоєму вірному, безмежному коханню, і повсюди тобі двері відчинені, і скрізь зустрічають тебе чи то щирим, ласкавим усміхом, чи то поглядом закоханим, а чи сльозами чистими. Рівна, безкінечна дорога стелеться та стелеться тобі полотном білим і зникає у світлих далях майбутнього.
Наталко Полтавко! Вийшла ти із зеленої, білостінної Полтави майже два століття тому, ходиш од хати до хати, і від кожної зустрічі з тобою добрішають людські серця. І не постарієш ти ніколи!.. Такою ж вічно молодою, вродливою, чисто-непорочною входиш ти і в наш клас. Із благоговійною повагою і, може, й заздрісно подивляться на тебе й послухають твою давню і вічно нову пісню всі наші хлопці й дівчата.
(звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»)
Наталка… Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху доч¬кою. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить.

4. Уривок із п’єси у виконанні учнів класу.
Дія І. Ява ІІ (Наталка і возний)
Возний. Благоденственного і мирного пребиванія! (В сторону). Удобная оказія предстала здолати о собі предложеніє на самоті.
Наталка. (Кланяючись) Здорові були, добродію, пане возний!
Возний. «Добродію»! «Добродію»! я хотів би, щоб ти звала мене – теє-то як його – не вишеупом’янутим іменем.
Наталка. Я вас зову так, як все село наше величає, шануючи ваше письменство і розум.
Возний. Не о сем, галочко, - теє-то як його – хлопочу я, но желаю із медових уст твоїх слишати умилительноє названіє, сообразноє моєму чувстію. Не в состоянії поставить на вид тобі сили любві моєй. Когда би я іміл – теє-то як його - столько язиков, сколько артикулов в Статуті ілі сколько зап’ятих в Магдебурзькому праві, то і сих не довліло би на восхваленіє ліпоти твоєй! Єй-єй, люблю тебе до безконечності.

Наталка. Бог з вами, добродію! Що ви говорите! Я річі вашей в толк собі не возьму.
Возний. Лукавиш — теє-то як його — моя галочко! І добре все розумієш. Ну, коли так, я тобі коротенько скажу: я тебе люблю і женитись на тобі хочу.
Наталка. Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару.
Возний. Ізложенниї в отвітних річах твоїх резони суть — теє-то як його — для любові ничтожні. Уязвленное частореченною любовію серце, по всім божеським і чоловічеським законам, не взираєть ні на породу, ні на літа, ні на состояніє. Оная любов все — теє-то як його — ровняєть. Рци одно слово: «Люблю вас, пане возний!» — і аз, вишеупом'янутий, виконаю присягу о вірном і вічном союзі з тобою.
Наталка. У нас єсть пословиця: «Знайся кінь з конем, а віл з волом»; шукайте собі, добродію, в городі панночки.

Ми не можемо всерйоз сприймати Наталчине «Знайся кінь з конем, а віл з волом», бо тоді довелося б думати, що тільки «соціальна нерівність», а не вірна любов до Петра втримує її від заміжжя.

Дискусія на тему: « З ким, на вашу думку, була б Наталка щасливою у шлюбі?»
То ж із ким, на вашу думку, буде щасливою Наталка?
а) з Петром, бо вони кохають один одного;
б) з возним, бо він багатий, а ради грошей можна витерпіти все, до всього звикнути.
5. Попередні підсумки. Доповнення експертів.

6. Висновок учителя. Музика
Щасливий фінал твору не тільки радує, але й примушує замислитися над тим, що щастя так просто не дається, що воно здобувається гідністю, рішучістю, наполегливістю, вірністю, добрим серцем і великодушністю. Наталка Полтавка відстояла своє щастя, підтримала силу духу і свого коханого, і всіх полтавців. Вона не пішла на компроміс із совістю й серцем, не піддалася волі обставин, виступила навіть проти звичаїв і проти погроз. Тому заслужила на щастя.

7. Робота зі схемою «Позитивні і негативні образи»
Закінчивши роботу над образом Наталки, ви можете дати відповідь на такі питання:
- До якої групи відносимо образ Наталки: позитивних чи негативних персонажів?
- Кого з героїв п’єси також відносять до цієї групи?
А до якої групи ви відносите судового чиновника Тетерваковського та представника сільської влади Макогоненка?

8. Виступи підготовлених учнів про Терпелиху, Петра, Миколу, виборного, возного.
Деякі учні класу – літературознавці – отримали індивідуальне домашнє завдання. Тож зараз ми послухаємо, як вони зрозуміли місце і роль у творі інших персонажів.
Терпелиха
Петро
Микола
Виборний

9. Дискусія на тему: «Дозволимо возному любити Наталку?»
Характеризуючи образ возного, літературознавці познайомлять з негативними та позитивними його рисами.
Возний – негативні риси – не дозволимо.
Возний – позитивні риси - дозволимо.

Учень. Як бачимо, образ возного неоднозначний. З одного боку, це бюрократ і здирник, з іншого – людина, спроможна на щирі почуття і великодушні вчинки. Тож, якщо взяти за основу його позитивні риси, то я б дозволила возному любити Наталку. А чи любила б вона його – це залежить тільки від неї.

10. Думки експертів. Визначення активних учнів.

ІV. Закріплення вивченого.
Ми закінчили опрацьовувати образи твору і можемо перевірити за допомогою методів критичного мислення, наскільки ефективною була робота на уроці.
1. Робота з «Карткою персонажів» та текстом твору.
На столі у кожного з вас лежить «Картка персонажів». Користуючись хрестоматією, знайдіть відповідні цитати та встановіть і запишіть імена персонажів.
2. Перевірка роботи.
Попрацювавши з карткою, скажіть, яких героїв п’єси ви впізнали за їх рисами та ознаками.
(відповіді учнів)
(звучить музика)
Народність п’єси підсилюють її пісні – їх 22, то перенесені з фольклору, то написані самим автором. Пісні у п’єсі – один із засобів розкриття вдачі героїв. Ці пісні давно стали народними і виконуються зараз. За своїм змістом, мотивами і жанровими особливостями серед цих пісень є ліричні, жартівливі, історичні, бурлацькі, сатиричні тощо. Чи погоджуєтеся ви з таким твердженням. Доведіть.

2. Прийом «Інформаційний пакет».
- Доповніть «пакет» піснями із п’єси.
- Яка пісня найбільше сподобалася? Чому?
3. Робота з підручником. Доки діти пишуть ідуть слайди
Значення п’єси .
Чи погоджуєтеся ви з висновками на екрані про значення п’єси?

V. Підсумок уроку.
Підсумкова бесіда:
Спливають останні хвилини уроку. І нам залишається тільки з’ясувати:
- що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
- що було найцікавішим?
- хто із героїв п’єси , на вашу думку, найбільше заслуговує на щастя. (Наталка, бо вона по-справжньому його виборола.)
- що вам видалося найважливішим? Можливо, дати відповідь на це питання, допоможе епіграф.
(Відповіді учнів)
Дійсно, у кожної людини своє розуміння щастя. Для когось це гроші, багатство, кар’єра. А для Наталчиного щастя небагато треба: завжди бути поруч із коханим Петром. Бо кожна людина може вибороти своє щастя, треба тільки мати ті людські чесноти, що ведуть до щасливої долі.
Оцінювання.
А сьогодні щасливі хвилини будуть і у багатьох із вас. Ви гарно попрацювали, тому за моїми підсумками та рекомендаціями експертів ви отримуєте бали достатнього та високого рівнів.

VI. Домашнє завдання.
Підготуватися до письмової роботи на одну з тем:
- Народознавство в поемі “Енеїда”
- “Еней був парубок моторний”
- Образ Наталки Полтавки – яскравий тип українського національного характеру
- Мої роздуми над п'єсою “Наталка Полтавка”

Джерело: http://власний
Категорія: Українська література 9 клас | Додав: irinaslokva (10.10.2014) | Автор: Слоква Ірина Вікторівна E
Переглядів: 2885 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: