Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

ВОЛЕЛЮБНІСТЬ, ОПТИМІЗМ, МРІЯ І ДІЙСНІСТЬ ЯК ПРОВІДНІ МОТИВИ ПОЕЗІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ХОТІЛА Б Я ПІСНЕЮ СТАТИ…»
Тема: ВОЛЕЛЮБНІСТЬ, ОПТИМІЗМ, МРІЯ І ДІЙСНІСТЬ ЯК ПРОВІДНІ МОТИВИ ПОЕЗІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ХОТІЛА Б Я ПІСНЕЮ СТАТИ…»
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов’язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви даного вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Обладнання: портрет Лесі Українки, відео про море, аудіозапис романсу
К. Стеценка «Хотіла б я піснею стати…», картини із зображенням моря, зірок, мрії, щастя, вислови, дидактичний матеріал.
Теорія літератури:  ліричний вірш.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
З'ясування емоційної готовності до уроку (графічно):
— повністю готовий до уроку;
— частково готовий до уроку;
— не готовий до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми і мети уроку
…Так, я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть думи сумні!

«Кажуть, її бачили згорблену і самотню, сірим туманом закутану в останній її приїзд до Києва в 1913 р. Вона налягала всім своїм тілом худеньким на одну ногу, перевалювалась, ледве трималась за рятівну палицю. Тільки дивовижно великі очі світили на все лице, бездонні Горе-очі світились на всю Стрілецьку, йшло цих Двоє Очей, несли вони вимучене тортурами хвороб стражденне тіло.
Муки виснажували її з дитинства. З дитинства навчилась вона «крізь сльози сміятись». Вже у десять років з'явились перші ознаки туберкульозу лівої ноги, а незабаром і лівої руки. Потім хвороба перекинулась на легені і нирки. В одному з листів 1912 року Леся називає своє життя постійною війною з сухотами. За цю «тридцятилітню» війну вона перенесла декілька складних і болючих операцій, прикута до постелі, довго перебувала у гіпсі, ходила то за допомогою костурів, то за допомогою складного і тяжкого апарата на нозі.
Лікувалась в Криму і в Одесі, в Бессарабії і в Болгарії, в Німеччині і в Італії, в Єгипті і в Грузії. Постійна невблаганна війна тіла і духу ...» (Так писав Іван Драч у своєму творі «Слово про Лесю»).
Сама ж поетеса народилась мрійницею. Її мрії постійно блукали високо-високо в небі між ясних зір, які бачать усе на світі та глибоко-глибоко в морських глибинах, які криють у собі безліч таємниць. Осягнути світ цих мрій та визначити крізь призму Лесиного життя провідні мотиви її лірики – ось наше завдання на сьогоднішньому уроці. Ми познайомимося з поезією Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Виразне читання та представлення словесної ілюстрації вірша « Ви щасливі, пречистії зорі ».
2. Вікторина «Що пам’ятаю про Лесю Українку»

1) Край, у якому народилася Леся Українка. (Волинь)
2) Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)
3) Ім’я матері Лесі. (Олена)
4) Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)
5) На якому музичному інструменті добре грала Леся? (Фортепіано)
6) Прізвище письменниці до одруження. (Косач)
7) Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)
8) Відомий твір письменниці – «Казка про Оха-…» (Чародійника)
9) Де навчалась Леся? (Вдома) Чому?
10) Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)
11) Жанр творів письменниці «Лелія», «Біда навчить». (Казка)
12) Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
—Бажання… У кожного вони свої. А що ж казала сама Леся?
«... мені здається, що я маю перед собою якусь велику битву, з якої вийду переможцем або зовсім не вийду. Коли у мене справді є талант, то він не загине, — то не талан, що погибає від туберкульозу чи істерії! Нехай і заважають мені сі лиха, але зате, хто знає, чи не кують вони мені такої зброї, якої нема в інших, здорових людей ...»
Не було чутливішого серця, не було витонченішої душі, яскравої, полум'яної, ніжної, поєднаної з інтелектом глибоким і неспокійним, — рання хвороба прискорила процес розумового і мистецького дозрівання. Розуміння поетичної місії як щоденного подвигу народжувало слова суворі і вогняні, невизначеність сприймалась як найтяжчий гріх.
— Які ж бажання висловлює лірична героїня у поезії «Хотіла б я піснею стати»?
2. Виразне читання поезії «Хотіла б я піснею стати ...». Прослуховування аудіозапису однойменного романсу Кирила Стеценка.
3. Словникова робота ( за питаннями учнів)
4. Обмін враженнями від прочитаного:
• Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?
• Яке значення мала пісня в житті письменниці?
• Опишіть море, застосовуючи текст поезії.
• Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?
Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає?
• Чим пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?
• Які мотиви присутні у вірші?
• Які враження на вас справила ця поезія?

5. Ідейно-художній зміст поезії «Хотіла б я піснею стати...»
Тема: Бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.
Ідея: Возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
Через увесь твір проходить думка про те, що пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі. А ще творити навколо себе красу, добро.
6 . Інтерактивна вправа «Ґронування». Аналіз художніх засобів.
- Головна героїня перед нами постає в образі самої себе, пісні, зірок, моря, мрій, щастя. Доберіть цитати до кожного з образів.
- Створіть «ґроно» «Художні засоби вірша «Хотіла б я піснею стати».

7. Вибіркова робота (завдання учням)
Виберіть із ряду слова, якими можна було б , на вашу думку, охарактеризувати поезію Лесі Українки « Хотіла б я піснею стати».
Легкий, близький за духом, інтелектуальний, наївний, філософський,
веселий, сумний, простий, романтичний, прозорий, особистий.
Отже, поезія «Хотіла б я піснею стати», написана в жанрі ліричної сповіді, возвеличує прагнення творити красу та дарувати всім щастя, просякнута життєстверджуючим пафосом.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота.
За планом складіть «Візитку вірша» «Хотіла б я піснею стати...»
План
1. Тема вірша.
2. Головна думка.
3. Особливості строфічної будови.
4. Віршовий розмір поезії.
5. Художні засоби твору.
VІ. Підведення підсумків уроку
Бесіда
- Яке враження справили на вас вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».?
- Про що мрієте ви?
- Чи маєте бажання зробити щось не тільки для себе?
- Чого навчила вас дана поезія?
VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».
2. Написати твір - мініатюру , в якому розкрити значення вислову: "Мрії сьогодні - реальність завтра".
Категорія: Українська література 8 клас | Додав: Оля (15.03.2017) | Автор: Лихацька Ольга Анатоліївна E W
Переглядів: 154 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: