Урок № 8 Українська народна дума «Буря на Чорному морі» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 8 Українська народна дума «Буря на Чорному морі»

Урок № 8

Українська народна дума «Буря на Чорному морі»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом думи та її філософським підтекстом; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту, уміння висловлювати власні судження з приводу порушених проблем

Очікувані результати: учні знають зміст думи, уміють тлумачити її філософський підтекст, аналізувати прочитане, висловлюють власні погляди щодо проблем твору.

Теорія літератури: поглиблення знань про думи, підтекст.

Обладнання: картина І. Айвазовського «Буря на морі», текст думи «Буря на Чорному морі»

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці нам доведеться не тільки ознайомитися з думою «Буря на Чорному морі», а й переконатися в глибокій моральності, вірі, мудрості наших предків, адже дума вирішує складне філософське питання гріха та покаяння. Це і є філософський підтекст твору.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Літературний диктант.

1)   Жанр твору «Маруся Богуславка»? (Дума.)

2)   Назва рідного міста Марусі? (Богуслав.)

3)   Ким був турецький вельможа Марусі Богуславці? (Чоловіком.)

4)   Як звертаються до Марусі козаки? (Дівко-бранко.)

5)   Від чого Марусі довелося відректися? (Від християнської віри.)

6)   Ким був батько Марусі? (Священиком.)

7)   Яка кількість козаків-невільників? (Сімсот.)

8)   Скільки років невільники не бачили Світу Божого? (30 років.)

9)   Яке свято співпадає з визволенням козаків? (Великдень.)

10)  Що нагадує кінцівка думи? (Молитву.)

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Підтекст — внутрішній, прихований зміст якого-небудь тексту, висловлювання.

2.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Дума «Буря на Чорному морі». Зміст, історична основа, ідея твору.

Наприкінці XVI ст. запорожці уславились походами на Крим і Туреччину. Козацькі походи дивували тогочасних свідків, які розносили славу про їх учасників далеко за межі України. Козаки здійснили низку сміливих морських походів проти турків і татар, перетинаючи море на своїх чайках.

Довідка.

Чайка — бойове парусно-гребне судно запорозьких козаків у XVI–XVII ст. Довжина його становила 18–20 м, ширина — 3–3,5 м, висота — 3,5–4 м). На чайках запорожці плавали по Дніпру, Дунаю і Південному Бугу. Воюючи з турками й татарами, запорозькі козаки вже в XVI ст. здійснювали регулярні військово-піратські набіги на Кримське ханство й Османську імперію, вступали в бій із турецькими галеотами та галерами.

Завдяки невеликим розмірам суден козаки часто здобували перемогу над ворогом, але під час шторму чайки нерідко гинули. Саме тому і з’являлися твори, які розповідали про Боже диво порятунку під час штормів.

 

Народна дума оповідає про бурю на морі. Двоє братів-козаків, потопаючи, стали просити у Бога прощення за свої гріхи. Найбільшим із них вони вважали те, що зневажали батька й матір, своїх рідних та сусідів. Засудження легковажності, надмірної гордості, зневажливого ставлення до батьків, членів родини, людей — ідея твору. Тих, хто не поважає і не шанує батьків, Господь карає.

Тільки щира материна й батькова молитва допомогла козакам урятуватися. А за козака-сироту нікому було молитися, нікому було його прощати, тому він потонув. Дума оспівує віру, силу материнської любові, необхідність усвідомлення того, що порятунок можливий лише через покаяння, розуміння своєї гріховності.

2)   Проблематика твору.

У творі розглядаються такі проблеми:

— батьків і дітей;

— найважливіших життєвих цінностей;

— поведінки людини в надзвичайній ситуації.

3.   Виразне читання думи «Буря на Чорному морі».

Довідка.

Земля Грабська (у деяких варіантах — арабська) — очевидно, ідеться про далекі арабські землі.

...Отцеву і матчину молитву споминати...— кобзарі в думах вкладали в ці слова широке розуміння — добру батьківську науку й осторогу дітям, а не вузьке поняття церковної молитви.

 

4.   Бесіда.

— Перекажіть коротко картину початку бурі на морі. Чому її описано так докладно?

— Чому сокіл-білозірець «жалібно квилить-проквиляє»?

— Якої шкоди зазнали козацькі судна в результаті бурі?

— Як поводяться брати під час небезпеки?

— Чому вони звертаються до Господа?

— Як поводиться чужинець, коли потопає?

— У чому брати вбачали причину своїх страждань?

— Назвіть гріхи братів.

— Які негативні риси характеру засуджуються в думі?

— Що допомогло братам урятуватися?

— Яку роль в їх порятунку відіграла молитва батьків?

— Чому брати порівнювали себе із чужим-чуженицею?

— Як зустріли батьки своїх синів? Чи простили вони їм зневажливе ставлення до себе?

5.   Робота в групах.

(Застосовується інтерактивний метод «Карусель».)

Методична порада.

Інтерактивний метод «Карусель». На окремому аркуші кожна група записує відповідь на «своє» запитання. Аркуш, так само як аркуші інших груп із відповідями на їхні запитання, обходить усі групи. На ньому записуються варіанти відповідей інших груп. Потім члени груп узагальнюють відповіді на «своє» запитання й повідомляють класу.

 

І група

— Як ви розумієте поняття «гріх»? Які гріхи сповідають перед Господом козаки?

ІІ група

— Як ви розумієте поняття «покаяння»? Яку роль відіграло покаяння в думі?

ІІІ група

— Про які народні традиції йдеться у творі? Які висновки з прочитаного ви можете зробити для себе?

IV група

— Опишіть чужинця. Поясніть, чому він гине.

6.   Творча робота.

Складіть усну розгорнуту відповідь на таке питання: «Чим співзвучна картина Івана Айвазовського "Буря на морі” з народною думою, вивченою на уроці?». Для опису стихії на морі використовуйте цитати з тексту думи. Спробуйте створити паралелізм на основі багатозначності слова «буря» (Буря — 1. Негода, яка супроводжується вітром, що досягає руйнівної сили. 2. перен. Дуже сильне душевне хвилювання.)

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Проведення дискусії.

«Чи згодні ви з думкою, що покаяння здатне спокутувати гріхи?»

Для відповіді використайте запропоновані мовні кліше:

Я вважаю, що ...; моя думка така: ...; згідно з християнською мораллю, гріх ...; кожна людина повинна прагнути гармонії власних вчинків із загальнолюдськими, християнськими цінностями; гріховність та покаяння — основні поняття народної моралі.

2.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— Що є спільним у думах «Маруся Богуславка» та «Буря на Чорному морі»?

 

Методична порада.

Мозковий штурм — це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву і творчість. Результат досягається шляхом вільного вираження думок усіх учнів і допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.

Ведучим називається проблема, яку треба розв’язати, учасників запрошують узяти участь в обговоренні шляхом колективного обдумування — мозкового штурму, який організовується за такими етапами:

1)   обрана проблема або проблемне питання записується на дошці чи на папері, щоб під час роботи цей запис був перед очима;

2)   усі учасники «штурму», думаючи про проблему, висувають ідеї щодо її розв’язання. Ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними;

3)   усі ідеї, що пропонуються, записуються на дошці;

4)   коли присутні вважатимуть кількість поданих ідей достатньою, їх висування припиняється;

5)   ідеї групуються, аналізуються, розвиваються всією групою;

6)   вибирають ті ідеї, які, на думку учасників «мозкового штурму», допоможуть вирішенню поставленої проблеми.

Під час «мозкового штурму» учасники дотримуються таких правил:

— намагаються зібрати якомога більше ідей щодо вирішення проблеми, розв’язання завдання;

— не відкидають будь-яку ідею, навіть якщо вона здається фантастичною, нездійсненною або суперечить загальноприйнятій думці;

— подають необмежену кількість ідей або розвивають ідеї інших учасників;

— не обговорюють, не критикують висловлювання, твердження інших, не намагаються давати оцінку запропонованим ідеям на етапі їх висування.

 

 

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Повторити тему «Українські народні думи».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яка форма роботи на уроці була для вас найбільш цікавою? Чому саме?

— Про що змусила вас замислитися дума «Буря на Чорному морі»?

— Що нового ви дізналися про минуле нашого народу?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 5709 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: