Урок № 6 Виразне читання напам’ять пісень Марусі Чурай - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 6 Виразне читання напам’ять пісень Марусі Чурай

Урок № 6

Виразне читання напам’ять пісень Марусі Чурай

Мета: актуалізувати знання учнів про основні поняття теорії виразного читання, тропи; розвивати навички виразного читання, уміння висловлювати власну думку

Очікувані результати: учні мають уявлення про засоби виразного читання, уміють застосувати теоретичні знання на практиці.

Теорія літератури: тропи, інтонація, темп читання, пауза, логічна пауза.

Обладнання: пам’ятка «Засоби виразного читання», тексти пісень

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Поезія мало кого залишає байдужим. Більшість відкриває свої душі для поетичних рядків, написаних серцем митця. Про враження від віршів можна розказати, а можна прочитати їх таким чином, що всі зрозуміють не тільки почуття автора, а й читця. Навчитися цього ми повинні сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Фронтальне опитування.

— Чи можна назвати пісні Марусі Чурай автобіографічними? Доведіть свою думку.

— Назвіть традиційні для народної пісні художні засоби, які використано у творах полтавської піснярки.

— Які народнопоетичні образи є у творах Марусі Чурай?

3.   Опрацювання пам’ятки «Засоби виразного читання».

Засоби виразного читання

Інтонація — основний засіб вираження смислових та емоційних особливостей висловлюваного, який дозволяє передати ставлення того, хто говорить, до предмета мовлення; смислова мелодія мови.

Пауза — засіб виразного читання; зупинка голосу під час читання. Види: довгі, середні, короткі; логічні.

Темп — швидкість виразного читання або мовлення. Види: повільний, середній, пришвидшений, швидкий, скоромовкою.

Логічний наголос — вимовляння важливого за змістом слова з трохи більшою силою голосу. Від цього може змінитися навіть зміст висловлювання.

§ ІІІ.  Формування вмінь та навичок

1.   Творча робота.

Напишіть історичний, біографічний або лексичний коментар до пісні «Ой не ходи, Грицю...».

Орієнтовна відповідь

Деякий час Маруся і Гриць зустрічалися й щиро любили одне одного. Проте заради багатства й за підказкою матері вдовин син посватав дочку осаули Галю (Ганну). З розпачу й образи Маруся отруїла Гриця, а у своєму злочині під час похорону зізналася словами пісні «Ой не ходи, Грицю...». За радянських часів Іван Хоменко, розшукуючи матеріал для свого твору «Маруся Чурай», знайшов у бібліотеці АН УРСР цікавий документ — текст вироку полтавській піснетворці. У нарисі про Чураївну О. Шкляревський підкреслює, що коли в день страти Марусі на майдані зібрався великий натовп і два кати витягли на поміст майже непритомну дівчину, Іван Іскра на коні прорвався до місця страти і встиг вручити універсал Б. Хмельницького, яким гетьман скасував вирок полтавського суду й дарував життя відомій співачці.

 

2.   Прослуховування зразкового читання пісні вчителем.

3.   Бесіда.

— Чи вірите ви в кохання?

— Чи згодні з думкою лікарів, які внесли нещасливе кохання в перелік психічних захворювань?

— Дайте характеристику сили почуття Марусі. Доведіть свою правоту прикладами з тексту.

— Яке враження справила на вас ця історія? На чиєму ви боці?

— Чи можна виправдати вчинок Марусі?

— Чи можна засуджувати Гриця?

— Які емоції ви покажете під час читання?

— Якими засобами виразного читання скористаєтеся?

— Назвіть тропи, що найкраще допомагають передати почуття героїні, отже, потребують виділення за допомогою паузи чи логічного наголосу.

4.   Робота з текстом вірша.

— Прочитайте текст мовчки.

— Поділіть текст на ланки, що відображають послідовність дій героїні або зміну її емоційного стану.

— Прочитайте пісню «Ой не ходи, Грицю...» вголос з урахуванням здобутої на уроці інформації про засоби виразного читання.

5.   Виразне читання поезій.

Виразно прочитайте одну з обраних вами пісень Марусі Чурай.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Написати домашній контрольний твір на одну з тем.

«Історія життя і нещасливого кохання легендарної співачки в її піснях».

«Чому "Засвіт встали козаченьки” — один із найкращих творів Марусі — став козацьким гімном?»

«Маруся Чурай — українська Сапфо».

2)   Вивчити напам’ять пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...» (на вибір).

§ V.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи виникло у вас бажання більше дізнатися про Марусю Чурай? Чому?

— Яка пісня з вивчених справила на вас найбільше враження? Відповідь обґрунтуйте.

— Які з рис характеру поетеси ви б хотіли виховати в собі?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 1271 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: