Урок № 52 Осип Назарук. «Роксоляна». Образ Роксоляни. - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 52 Осип Назарук. «Роксоляна». Образ Роксоляни.
Урок № 52
Осип Назарук. «Роксоляна». Образ Роксоляни.
Проблема кохання й служіння народові в історичній повісті
Мета: показати незалежну вдачу, щирість у стосунках із людьми, природний розум і вроду Ро-ксоляни, конфлікт між коханням і служінням українському народові; розвивати вміння висловлювати судження про вчинки й почуття людей, дискутувати на запропоновану тему
Очікувані результати: учні характеризують образ Роксоляни; аналізуючи текст твору, відпові-дають на питання теми уроку.
Теорія літератури: поглиблення поняття про художній образ.
Обладнання: текст повісті
Тип уроку: комбінований.
 I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Історія нашої землі надзвичайно трагічна й водночас повчальна. Вона свідчить про якусь незбагненну силу українства, здатність його знову й знову відроджуватися після нищівних уда-рів. Цікаво, що всупереч несприятливим обставинам фізичні й духовні сили народу поступово зростали, нагромаджувалися. І можливо, говорить О. Назарук, на знак того, що в українському народі є достойні постаті, великі здібності, Бог сотворив Настю Лісовську, яка стала найвеличе-знішою постаттю світової історії часів Османської імперії. У правдивості цієї думки можна пе-реконатися, прочитавши повість «Роксоляна».
«...Про велику українку, що сяяла умом і веселістю, безоглядністю й милосердям, кров’ю і перлами», як висловився про Роксоляну автор історичної повісті Осип Назарук, ми будемо вес-ти мову сьогодні на уроці.
 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Коли і де народився Осип Назарук? Які нахили виявив у студентські роки?
— Визначте тематику творів письменника.
— Де і коли побачила світ повість «Роксоляна»?
— Розкажіть про діяльність Осипа Назарука в еміграції.
3. Клоуз-тести.
1) Необхідність художнього вимислу виникає тому, ...
2) Я знаю, що в повісті описано реальні історичні події та змальовано образи реальних істо-ричних осіб. Наприклад: ...
3) Історична повість — це...
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь учителя.
План розповіді вчителя
1) Зображення в повісті О. Назарука служіння Роксоляни народові.
Під час зустрічі з монахом Іваном, який заговорив із Роксоляною про справу, близьку рід-ній (український) землі, дівчина сумнівалася, що може чимось допомогти. Тим паче, що султан, якого вона покохала, був ворогом православного світу. Але Роксоляна вирішує, якщо Спаси-тель своє життя «во ім’я царствування добра» поклав на вівтар, то вона, Настя, дочка Луки Лі-совського — пароха при церкві Св. Духа — теж зможе віддати своє життя заради спасіння на-роду, припинення воєн, збереження православ’я! Монах сказав, що Мати Божа Воротарниця прощає всі гріхи, окрім одного — супротив мужа, а цей гріх прощає церква Божа «по словам Христовим».
Роксоляна свою місію вбачала в тому, щоб допомогти кожному незалежно від національ-ності. Її слуги всім роздавали милостиню. Українців відпускали на волю за її проханням. «А вони рідним словом подяку султанці складали і сльозами прощали, піднесеними руками благословляли». Мати при зустрічі з дочкою розповіла про свої митарства й про те, що радувало її серце.
Двоє людей-євреїв, які погодилися організувати зустріч матері з дочкою, так відгукнулися про Роксоляну: «Файна, дуже файна! Біла, золоте волосся, сині очі, подовжасте обличчя, малі руки, як у дитини, і добре серце має, бо як іде, то не минає бідних, навіть наших, жидівських, хоч ми інша віра... її карету письмами закидають... А її слуги письма збирають... Найменше пи-сьмо, навіть подерте розглядають... Із-під землі винного добувають, а невинному допоможуть».
Велику людяність Ель Хуррем продемонструвала при зустрічі із Сулейманом після приїз-ду матері. Слухав чоловік кохану дружину, радів за її добрі вчинки: «...о моя мила Хуррем,... довго будеш прикладом і взірцем всім дітям правовірних мослемів, як мають шанувати своїх батьків і матерів!»
2) Проблема кохання Роксаляни та Сулеймана у творі.
Зазвичай кохання — радість. Для Роксоляни воно дійсно ж проблемою, адже закохалася вона в людину, яка була ворогом її народу. Однак, за словами О. Назарука, «ставши жінкою султана, виключно своїм блискучим умом і волею стала необмеженою панею двора і великої держави. Була безоглядна, як її час. Але серце мала добре і скарбів свого мужа часто уживала на зменшення людського терпіння. Була благородна, скромна і велика, мимо своїх гріхів, котрі тяжко спокутувала сама і її потомство».
2. Робота з текстом твору.
АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ ЗУСТРІЧІ РОКСОЛЯНИ З МОНАХОМ ІВАНОМ
— Про яку близьку рідній (українськійй) землі справу заговорив монах Іван?
— Що у бідної невільниці, яка щиро покохала володаря трьох світів, але ворога правовір-ного люду, викликає суперечливі почуття?
— Яке рішення приймає дівчина?
— Як починається її служба народові?
— Як вона відповідає на запитання султана, що б вона зробила, якби стала володаркою всіх його земель?
— Що відповідає їй султан на слова про бажання багато будувати? («Ти маєш не тільки великий розум, але й дуже добре серце, що не забуваєш людей з країни, з якої походиш».)
— У чому вбачає свою місію Роксоляна?
АНАЛІЗ VІІІ РОЗДІЛУ
— Чим відрізнялася Настуня від інших жінок, яких знав Сулейман?
— Перекажіть зміст розмови про віру. Прокоментуйте його.
— На які особистісні риси дівчини звернув увагу Сулейман у першу чергу?
— Про які нові для Сулеймана стосунки між чоловіком і жінкою говорять герой та герої-ня?
— Що стає на заваді їхнього кохання?
АНАЛІЗ ІХ РОЗДІЛУ
— На яких засадах намагається будувати свої стосунки з Настунею Сулейман?
— Яку проблему хоче вирішити Сулейман?
— Перекажіть зміст розмови Роксоляни та відступника. Прокоментуйте почуття дівчини. Поясніть, у чому складність її становища.
— Доведіть взаємність кохання Сулеймана та Насті.
— Поясніть причину розповіді відступника про Афон і рішення Роксоляни піти на прощу до Богоматері на Святім Афоні.
АНАЛІЗ Х РОЗДІЛУ
— Яку роль у подальшій долі Роксоляни відіграє прогулянка в парку із Сулейманом?
— Прокоментуйте цитату з Х розділу: «Що сказав молодому султанові найбільший муд-рець його держави, не довідався ніхто — аж поки не дійшло до того, що дрібні, делікатні руче-ньки Насті зачали ламати велику і сильну державу падішаха, що простяглася на три частини світу...».
2. Робота з текстом твору.
3. Коментар учителя.
Отже, кохання султана до Роксоляни стало початком довгого переліку добрих справ, які здійснила Роксоляна, хоча багато чого стояло на заваді цьому почуттю.
 ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
1. Завдання учням.
Знайдіть приклади тропів, які передають почуття кохання між Сулейманом та Роксоля-ною. Узагальніть результати роботи, заповнивши таблицю.
Художній засіб Приклади
Порівняння
Метафори
...

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— У тексті розділів, які ми розглядали, мене найбільш вразило...
— Я зрозумів, що в стосунках Насті й Сулеймана головною проблемою було...
3. Проблемні завдання та питання.
Прокоментуйте епіграфи до VІІІ–Х розділів. Як у них відбилася головна думка твору?
4. Дискусія.
— Чи згодні ви з думкою народного прислів’я «риба шукає місце, де глибше, а людина — де краще» з огляду на проблеми віри, моралі тощо?
— Чи згодні ви з думкою про те, що змінити віру ще не означає зрадити Батьківщину?
 V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Дібрати цитати до характеристики образу Роксоляни.
3) Скласти характеристику Роксоляни на основі знайдених цитат.
 VІ. Підсумок уроку
Заключна бесіда.
— Чи можете ви вже визначитися зі своїм ставленням до Роксоляни?
— Які вчинки схвалюєте, які, можливо, засуджуєте?
— Що вам найбільше подобається в цьому образі?
Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (12.02.2014)
Переглядів: 11106 | Рейтинг: 2.8/5
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: