Урок № 36 Б. Олійник. Вірш «Ринг» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 36 Б. Олійник. Вірш «Ринг»

Урок № 36

Б. Олійник. Вірш «Ринг»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом вірша «Ринг»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного твору, усного зв’язного мовлення; розширювати словниковий запас учнів, поглиблювати вміння давати характеристику герою ліричного твору

Очікувані результати: учні вміють виразно читати вірш «Ринг», коментувати його ідейно-художній зміст.

Теорія літератури: поглиблення поняття «філософська лірика»; повторення поняття «алегорія».

Обладнання: словник літературознавчих термінів, текст твору

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Письменник Олесь Гончар зазначав, що для Бориса Олійника «"збудником” значних філософських категорій може правити звичайнісіньке життєве спостереження». Наприклад, боксерський двобій, як у вірші «Ринг».

Сьогодні на уроці ми познайомимося з цією поезією та спробуємо проаналізувати її ідейно-художній зміст.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Інтерактивна вправа «Метод Прес».

Визначте свою життєву позицію, спираючись на текст вірша «Вибір» та цитуючи його.

3.   Проблемне завдання.

Віршовий розмір першої строфи поезії «Вибір» — тристопний амфібрахій, в останньому рядку — хорей у поєднанні з ямбом. Спробуйте пояснити переваги такого поєднання віршових розмірів.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Вірш «Ринг». Тема, ідея, композиція, жанр.

Ліричним героям Бориса Олійника, писала поетеса Світлана Йовенко, завжди властиве «філософське осягнення подвигу, вирішального вчинку життя, готовності до офіри в ім’я непоганьбленої довіри й віри в людину». Ліричний герой поезії Б. Олійника «Ринг», яку ми вивчатимемо на уроці, є прикладом цього твердження.

Довідка.

Офіра — жертва.

У вірші «Ринг» чотири образи індивідуальних і один колективний. Це — ліричний герой, його супротивник, рефері (суддя), секундант. Колективний образ — натовп — глядачі. Поезія розповідає про незвичний і несправедливий боксерський двобій. Поєдинок без правил.

Вірш побудовано на основі антитези: для ліричного героя головними життєвими цінностями є честь і справедливість, що засвідчує влучна метафора «Крокує Честь — мій секундант», йому протиставлено інших персонажів — боксера-супротивника й рефері, яких поет характеризує епітетами «хижий», «продажний», «хитрий», порівнянням «як лисиця» тощо. За допомогою антитези поет висловлює свої людські симпатії та життєву позицію: відчайдушно боронити власні ідеали, людську гідність і честь.

У вірші є ще колективний образ — натовп, що «як тур, реве», напружено спостерігаючи за жорстоким поєдинком. Глядачі після кожного влучного удару захоплено вигукують, підбадьорюють свого фаворита. Ліричний герой є для них ворогом. Про це свідчить порівняння залу з безжальним туром.

Ідея вірша — засудження підступності, брехні.

Поезія має кільцеву композицію.

За жанром — це зразок філософської лірики.

Римування вірша — перехресне. Віршовий розмір — ямб.

2)   Художні особливості твору.

Епітети: білі маски облич, хижий секундант.

Порівняння: злами рук, як ринв; ворог, як лисиця; зал, як тур; рефері буде метатися, наче миша.

Метафори: лисніє ринг, секундант чаклує, зал реве, ляже тиша, лисніє холодом квадрат, честь крокує.

Гіпербола: визбираю в жмуток силу.

2.   Виразне читання учнем вірша Б. Олійника «Ринг».

3.   Словникова робота.

Ринг — обгороджений майданчик для проведення змагань із боксу.

Ринви — труби для стікання дощової води з дахів.

Пласко — плоско.

Лисніє — виблискує.

Буднючно — хизуючись.

Рішенець — рішучий удар.

Ізправа — справа.

Рефері — суддя.

Герць — поєдинок.

Скрут — огорожа.

Тур — дикий бик.

4.   Аналіз вірша. Евристична бесіда.

— У чому незвичність опису боксерського поєдинку? Чи має цей опис інший, прихований зміст? Як називають такий літературний прийом?

— Поясніть алегоричний зміст вірша.

— Опишіть вираз обличчя глядачів перед поєдинком. З якою метою автор їх описує?

— Опишіть ринг. Що цікавого в цьому описі?

— Дайте коротку характеристику суперників. Чому поет замість слова суперник уживає слово ворог?

— Чому ворог упевнено почувається перед боєм? На чиєму боці натовп уболівальників?

— Знайдіть художні засоби (епітети, порівняння), які використовуються для характеристики суперника ліричного героя та секунданта, поясніть їх роль у вірші.

— Визначте алітерації у вірші й поясніть їх роль.

— У яких словах виражено ідею твору?

— Як до своїх героїв ставиться сам автор поезії? Наведіть переконливі аргументи.

— Що ви можете сказати про результат бою? Чи подобається вам розв’язка? Чому?

5.   Робота з таблицею «Позитивні герої та їхні супротивники».

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Творче завдання.

Складіть сенкан на теми, що їх розглядає автор віршів: «Вибір», «Боксер», «Ворог» тощо.

(Наприклад:

Ворог                                                                    Вибір

Нахабний, безкарний.                                        Важкий, безкомпромісний.
Змовляється, б’є, заганяє.                                   Підштовхує, лякає, змушує.
Адже переможців не судять!                             Як важко його зробити!
Поразка!                                                               Перемога!)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Підготуватися до контрольної роботи за темою «Творчість Лесі Українки, В. Сосюри, Б. Олійника».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи зустрічались вам у житті люди, подібні тим, що протиставлені у творі ліричному герою? Як ви до них ставитесь?

— Що, на ваш погляд, змушує їх ставати на шлях брехні, підступності, навіть злочину?

— Чи зможете ви їм протистояти?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (15.01.2014)
Переглядів: 7473 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: