Урок № 35 Б. Олійник. Вірш «Вибір» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 35 Б. Олійник. Вірш «Вибір»

Урок № 35

Б. Олійник. Вірш «Вибір»

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість Б. Олійника, з ідейно-художнім змістом вірша «Вибір»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричної поезії, усного зв’язного мовлення, уміння формулювати запитання й давати чіткі відповіді на них; розширювати словниковий запас учнів, поглиблювати вміння давати характеристику герою ліричного твору

Очікувані результати: учні знають біографію Б. Олійника, виразно читають вірш «Вибір» і коментують його ідейно-художній зміст, знають характерні риси медитативної лірики.

Теорія літератури: медитативна лірика.

Обладнання: портрет Б. Олійника, словник літературознавчих термінів

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Борис Олійник — відомий усім український письменник. Багато хто з вас читав його вірші. Шкода, що не всі, адже та філософія, яка є основою його віршів,— підґрунтя для формування морального стрижня кожної людини. Вічну проблему морального вибору митець вирішує зі споконвічною мудрістю людини з народу, на якій і тримається світ.

Сьогодні ви обов’язково переконаєтеся в цьому, познайомившись із поезією Б. Олійника «Вибір».

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Які ліричні жанри вам уже відомі?

— Які питання входять до кола філософських?

— На вашу думку, про що йдеться у філософських віршах? Наведіть приклади.

— До якого різновиду лірики належать вірші В. Сосюри «Сад» та «Васильки»?

— У якому з вивчених віршів В. Сосюри використовується анафора?

— Яка квітка надихнула В. Сосюру на створення одного з віршів?

— У якій поезії В. Сосюри підкреслено життєдайні сили нації, котра навіть після найбільших нещасть і випробувань самооновлюється й торжествує?

— Назвіть віршові розміри поезій «Любіть Україну!», «Сад» та «Васильки».

ІІІ.    Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Медитативна лірика — це вид філософської лірики, у якій поет висловлює власні роздуми щодо проблем людського буття.

2.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Борис Олійник. Коротка біографічна довідка.

Борис Ілліч Олійник — знакова постать України кінця XX — початку XXI століть, поет, громадський діяч, академік Національної академії наук України (1990), лауреат Державної премії СРСР (1975) і Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка (1983). Указом Президента України за самовіддане служіння на літературній і державницькій ниві, значний внесок у збереження національної культури, вагому особисту роль у піднесенні міжнародного авторитету України Борису Іллічу Олійнику присвоєне звання Героя України з врученням ордена Держави (2005).

Борис Ілліч Олійник народився 22 жовтня 1935 року в селі Зачепилівка Новосанжарського району Полтавської області в сім’ї газетного працівника. Читати Борис навчився вже у п’ять років. Перед війною батько хлопця став редактором газети. Коли почалася війна, пішов добровольцем на фронт, хоча мав травмовану руку. Додому не повернувся: загинув за батьківщину.

Мати з малим сином евакуювалася з окупованої території, але після нальоту німецьких літаків на колону з біженцями вони змушені були переховуватися в погребі чужої старої жінки. Після того, як лінія фронту пройшла через село, у якому ховалися Олійники, їм довелося повертатися додому. 1943 року їх село було звільнене від фашистів. Відразу відкрили школу для дітей.

Навчання Борисові давалося легко, і вже в п’ятому класі він писав нариси й замітки в місцеву газету. 1948 року районна газета опублікувала його вірш, а наступного року Борис друкується вже в «Зірці» — республіканській газеті для учнів. Ще у 8-му класі Олійник працював у редакції газети свого батька й виконував посильну для нього творчу роботу. 1953 року юнак вступив до Київського університету ім. Т. Шевченка на факультет журналістики.

1957 року під час республіканського конкурсу молодих поетів Б. Олійник здобув першу премію.

Дебютом молодого поета стала документальна повість «За Сіверським Дінцем» (1959), а 1962 року вийшла перша збірка поезій — «Б’ють у крицю ковалі» — про повоєнні часи. Творчий доробок поета нині складає понад 40 книг, серед яких «Вибір» (1965), «Коло» (1968), «Стою на землі» (1973) тощо.

У наш час Б. Олійник продовжує працювати на ниві літературної творчості, часто виступає по радіо, на телебаченні. Він був депутатом Верховної Ради України.

У своїх публіцистичних працях порушував питання української мови, духовності, екології, наслідків Чорнобильської катастрофи.

2)   Поезія «Вибір». Тема, ідея, художні засоби, жанр твору.

Тема поезії — розповідь про різні варіанти життєвого вибору людини. Ідеєю твору є возвеличення прагнення кожного мати власний життєвий вибір, його право на це. Сам письменник обрав найскладніше: «Я б вибрав найвищу почесть: У чистім полі і чеснім бою На чорному мармурі ночі Зорю записати свою!»

Серед художніх засобів ми бачимо у вірші багато метафор (гойдається... маятником Життя, сурмлять журавлі, люди відкрили... зіницю нової зорі), антитезу (На чорному мармурі ночі Зорю записати свою! (Ніч — чорна, Зоря — джерело світла; ніч — ранок)), епітети (чистий бій, теплий легіт, вічна колиска), риторичне питання (Тихенько: чи жив, чи й не жив?), риторичний оклик (Зорю записати свою!).

За жанром поезія належить до громадянської лірики.

3.   Виразне читання учнем вірша «Вибір».

4.   Словникова робота.

Легіт — вітер.

Від’ячали — відкричали.

Сурмлять — подають сигнал сурмою (трубою).

Загадали — тут: запропонували.

Довідка.

За народними повір’ями, лебідь співає лише один раз у житті, перед смертю, тому ячання лебедів — провіщення смерті. Курликання журавлів — віщування довгого життя, здоров’я, особливо навесні.

5.   Аналіз вірша. Бесіда.

— Чому вірш називається «Вибір»?

— Прочитайте рядки вірша й поясніть, про що йде мова, вибір між якими життєвими позиціями пропонується зробити людині.

Коли б загадали: — Хочеш,
Одне лиш слово твоє —
І вища — лаврова — почесть
Чоло твоє обів’є...;

«Краще в життя ввійти клітиною ночі тихенько»;

«Краще в житті летіти, гриміти, і ... згоріти».

— Який вибір зробив кожен із персонажів? Чий вибір ви схвалюєте?

— Чого прагнете досягнути? Яким має бути ваш власний вибір?

— У якому випадку слава може облагородити людину?

— Як до слави ставиться ліричний герой? Поясніть його життєву позицію.

— Сформулюйте тему та ідею поезії «Вибір».

6.   Поетичний практикум.

7.   Робота в групах.

8.   Проблемно-дослідницька робота.

9.   Творче завдання.

Створіть психологічні словесні портрети людей, які займають протилежні життєві позиції (на матеріалі вірша Б. Олійника «Вибір»).

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Прес-конференція «Проблема життєвого вибору».

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал

2.   Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання вірша Б. Олійника «Ринг».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи замислювалися ви над проблемою життєвого вибору?

— Точку зору якого з героїв поділяєте ви?

— Чого ви прагнете досягнути в житті?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (15.01.2014)
Переглядів: 7358 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: