Урок № 34 В. Сосюра. Вірші «Сад», «Васильки» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 34 В. Сосюра. Вірші «Сад», «Васильки»

Урок № 34

В. Сосюра. Вірші «Сад», «Васильки»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом віршів В. Сосюри «Сад», «Васильки»; поглибити поняття про види лірики (ліричні жанри), інтимну лірику; розвивати навички аналізу ліричного твору, виразного читання, порівняння, розширювати словниковий запас учнів

Очікувані результати: учні вміють виразно читати вірші В. Сосюри «Сад», «Васильки», аналізувати їх ідейно-художній зміст, визначають віршовий розмір творів.

Теорія літератури: інтимна лірика; повторення видів ліричного твору, поняття «алегорія», «віршові розміри».

Обладнання: тексти віршів, словник літературознавчих термінів, словник символів, таблиця «Художні образи вірша "Васильки”»

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Він усе життя виліплював образ ліричного героя, закоханого в землю, в кольори осені і неба, з чутливою душею...»,— так сказав про В. Сосюру видатний лірик — Андрій Малишко. У справедливості цих слів ми переконаємося на уроці, аналізуючи вірші «Сад», «Васильки».

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Визначте віршовий розмір поезії «Любіть Україну!». (Амфібрахій.)

— Назвіть відомі вам ліричні жанри.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Інтимна лірика — це ліричні твори, у яких переважають мотиви кохання, глибоко розкривається внутрішній світ ліричного героя, його переживання й почуття.

2.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Вірш «Сад». Тема, головна думка поезії.

Поет В. Сосюра уявив свою Україну садом. Сад, який століттями рубали, нищили й вороги-заброди, і «брати»-сусіди. Дійшло до того, що українці самі забули, хто вони, забули волелюбні козацькі традиції, стали покірно служити своїм гнобителям. Але настали нові часи, прийшла воля, і сад почав відроджуватися, цвісти, «навіть хмиз угору дерся». Сили народні — невичерпні, український народ обов’язково відродиться, як фенікс із попелу, розквітне, як сад навесні,— така головна думка поезії.

2)   Вірш «Васильки». Історія створення, жанр, зміст, головна думка.

Про історію створення поезії сам автор розповідав так: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав "Васильки”... Добре пам’ятаю свій настрій в той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: "Васильки я написав разом з Марією”». (Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його).

Цей роздум-мініатюра про вічну красу життя написаний під впливом відомої однойменної народної пісні.

У творі В. Сосюра торкається філософського питання про швидкоплинність життя, те, що треба цінувати кожну його мить, бачити прекрасне навкруги. Хіба це не щастя — йти поруч із коханою людиною, милуватися її блакитними очима, радіти хлібному полю й порівнювати рідні очі з голубими квітами-васильками! Свою доброту, любов поет хоче передати нащадкам, щоб і ті, «далекі», були «сповнені привіту» й пошани до своїх предків

3.   Виразне читання учнем вірша «Сад».

4.   Поетичний практикум.

— Визначте віршовий розмір поезії «Сад».

В огні нестримної навали
Рубали, різали наш сад...
А ми дивилися назад
І за минулим сумували.

(Чотиристопний ямб.)

— Як віршовий розмір впливає на звучання?

(Ямб надає звучанню бадьорості, оптимізму.)

6.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Повторення поняття «алегорія».

Алегорія — іносказання; троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного художнього образу.

10. Поетичний практикум.

— Визначте віршовий розмір поезії «Васильки».

Васильки у полі, васильки у полі
І у тебе, мила, васильки з-під вій
І гаї синіють ген на видноколі,
І синіє щастя у душі моїй.

(Хорей з пірихієм.)

— Як віршовий розмір впливає на звучання твору?

(Хорей з пірихієм надає віршам народнопісенного звучання.)

11. Робота з таблицею «Художні образи вірша "Васильки”».

Заповніть таблицю.

Художні образи вірша «Васильки»

Цитата з вірша

Образ

Значення образу

Васильки у полі, васильки у полі,
і у тебе, мила, васильки з-під вій.

Васильки

Символ кохання, життя, єднання людини з природою

Може, ми квітками,
може, васильками станем — я і ти.

Символ швидкоплинності життя

васильками станем — я і ти ...другий, далекий, сповнений привіту, з рідними очима порівняє нас.

Символ безкінечності життя, зв’язку поколінь

 

Цікаво!

ВАСИЛЬКИ або ВОЛОШКИ — символ ніжної і тонкої душевної краси, праведності й святості, душевної чистоти, скромності й привітності. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле й залоскотали — і він перетворився на квітку, звідси її назва.

Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей — витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають у домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються — і їх краса стає недоступною злим чарам.

(За «Словником символів»)

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— Аргументуйте твердження: про те, що національна свідомість і громадянська гідність є важливими рисами В. Сосюри.

— Яка риса людської вдачі, притаманна В. Сосюрі, відбилася в таких рядках:

Так же буде поле, як тепер, синіти,
і хмарки летіти в невідомий час,
і другий, далекий, сповнений привіту,
з рідними очима порівняє нас.

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я згодний (згодна) з висловлюванням А. Малишка про ліричного героя поезій В. Сосюри, тому що...

— Сьогодні я відкрив (відкрила) для себе...

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал

2.   Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання вірша Б. Олійника «Вибір».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи замислювалися ви про те, що життя швидкоплинне?

— Про що ви думаєте, коли бачите квіти?

— Яким є ваше сприйняття синього кольору?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (15.01.2014)
Переглядів: 13062 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 1
1  
Любіть Україну.....

Ім`я *:
Email *:
Код *: