Урок № 30 Леся Українка. «Давня казка». Образи поеми - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 30 Леся Українка. «Давня казка». Образи поеми

Урок № 30

Леся Українка. «Давня казка». Образи поеми

Мета: вчити характеризувати героїв поеми, робити порівняльну характеристику; розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, усного зв’язного мовлення, розширювати словниковий запас учнів, поглиблювати вміння висловлювати власні судження про свободу творчості, волелюбство людини

Очікувані результати: учні вміють характеризувати персонажів твору, порівнювати їх.

Теорія літератури: поглиблення поняття «художній образ», повторення поняття «антитеза».

Обладнання: елементи костюмів рицаря та поета (можливі й елементи декорацій)

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

На минулому уроці ми з’ясували, що в ліро-епічній поемі «Давня казка» порушено питання про роль поета та поезії в суспільному житті. Зі сторінок твору постає образ вільнолюбного співця, який своїм словом здатний піднести дух людей для визвольної боротьби. І, як завжди, є персонаж, завдяки якому існує можливість ще краще зрозуміти характер головного героя, адже він — його повна протилежність. Саме це ми побачимо, характеризуючи образи поеми.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Завдання та питання учням.

— Визначте тему поеми «Давня казка».

— Як Леся Українка ставилася до призначення поезії?

— Назвіть головних героїв поеми.

— Якою є головна думка твору.

— Які рими використано в поемі?

3.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Антитеза — різке протиставлення якоїсь істотної ознаки чи властивості характеру, події, явища, предмета.

4.   Бесіда.

— Чому ми починаємо урок, присвячений порівняльній характеристиці героїв, із розмови про антитезу?

— З яких двох частин складається порівняльна характеристика?

— Які пункти необхідно врахувати, складаючи порівняльну характеристику?

— Який прийом покладено в основу зображення образів Поета й рицаря Бертольда?

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Характеристика образу поета.

Поет — герой поеми «Давня казка», не відділяє свого життя від життя народу. Він разом із ним не тільки у хвилини відпочинку, а й у найтяжчі для всіх часи боротьби.

Поет любить свій народ, віддаючи йому талант, а народ любить Поета, тому що той у своїх піснях відображує думки й погляди трудящих мас, і його пісні «розходяться по світу стоголосою луною».

Поет живе в убогій хаті, але туди постійно йдуть люди, щоб слухати його пісні. І саме цей зв’язок із народом надає Поетові сили й натхнення для творчості.

Поет заслужив у людей велику повагу й довір’я своєю відданою працею. Народ поважає митця й визнає своїм ватажком під час повстання проти панів:

Нас таки чимале військо,
Маєм свого отамана,
Він у нас одважний лицар...

Леся Українка змальовує Поета як людину волелюбну, сміливу, горду та незалежну, таку, що не схиляється перед владою й силою, відмовляється від багатства й слави, які пропонує йому граф Бертольдо:

Не поет, хто забуває
Про страшні народні рани,
Щоб собі на вільні руки
Золоті надіть кайдани!

Навіть загроза в’язниці не здатна зламати волю Поета.

Цей образ новаторський, тому що у творі Поет очолює класову боротьбу, а не стає на чолі народу, який бореться проти зовнішніх ворогів.

Леся Українка висловила думку, що поезія повинна служити трудовому народові, допомагати йому в повсякденній боротьбі проти поневолювачів.

2)   Характеристика образу графа Бертольда.

Граф Бертольдо у творі є уособленням ворожих народові сил.

Він повна протилежність Поету: позбавлений творчої фантазії, лицар убачає у впливі поетового слова на сільську молодь «диявольське наводження», чаклування. Герой шукає користь у речах цілком практичних. Навіть поезію він хоче використати в практичних цілях — привернути до себе горде й неприступне серце панни Ізідори. Поета ж він вважає ворожбитом.

Не бачить Бертольдо користі і в пісні, хоча саме вона рятує його репутацію вояка, коли повертає його воїнам відвагу, а з нею й перемогу в бою. Але рицар впевнений у тому, що причиною перемоги стала не пісня, а саме його хоробрість.

Граф Бертольдо — жорстокий, пихатий і гоноровитий. Це відбивається в його вчинках та словах. Наприклад, коли Бертольдо вперше зустрів Поета в лісі, то грубо наказав йому зійти з дороги:

Бачте,— крикнув,— що за птиця!
Чи не встав би ти, небоже?

Коли Поет відмовився, пан «крикнув згорда»: «Годі жартів! Бо задам тобі я гарту!».

Бертольдо — вірний слуга короля, але ворог трудящих. Усе своє життя він проводить у бенкетах та розвагах. Рицар дуже багатий, однак все це придбано тяжкою працею селян, награбоване на війні. Тільки пану й того мало: Бертольдо встановлює нові податки, мита на панщину. Переляканий революційними піснями, у яких Поет закликає «пробити пану груди», Бертольдо наказує:

Гей, ловіть співця, в’яжіте!
У тюрму його, в кайдани!

А самому Поетові Бертольдо загрожує:

...в тюрму його закину,
Там він, клятий, і загине!

Окрім погроз, якими рицар хоче примусити Поета замовкнути, Бертольдо вдається до підкупу й лицемірства.

2.   Інтерактивна вправа «Ґронування».

Складіть «ґроно» «Поет та Бертольдо».

(Поет: «Божа людина», «лиха не боюся», «я на крилах думки лину», «завжди вільний», «навесні... оживляв сумну діброву», гордий, стійкий, сміливий, мужній, відданий народові, впевнений у своїх діях, безкорисний, вдячний, добрий, талановитий, шанобливий до простого народу.

Бертольдо: «лихий такий, крий Боже», лякливий, корисливий, практичний, пихатий, упертий, жадібний, підступний, бездушний, зневажливий до народу, позбавлений творчої уяви та фантазії.)

3.   Опрацювання таблиці «Порівняльна характеристика героїв».

Розгляньте таблицю й зробіть висновок.

Порівняльна характеристика героїв

Поет

Порівняння

Рицар Бертольдо

Спільне

Молодий

Вік

Молодий

Розуміє дивну силу слова, поважає почуття кохання, гострослов

Риси
характеру

Визнає силу слова, здатний кохати, гострий на язик

Відмінне

Поет, людина з народу

Соціальний стан

Рицар, землевласник

Використовує свій дар на користь людям

Ставлення
до поезії

Використовує дар поета на користь собі

Поважає

Ставлення
до людей

Зневажає

Найбільше багатство — поле, небо, синє море й думки, які скрізь гуляють на волі

Життєві
цінності

Віддав би увесь той химерний, таємний світ за справжнє графство й замок

Послідовність, рівновага, чесність, доброта, щедрість, завжди на боці пригноблених, борець із несправедливістю

Риси
характеру

Імпульсивність, підступність, невдячність, звичка грабувати

 

На основі інформації таблиці складіть усну порівняльну характеристику героїв твору.

4.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— Після смерті Бертольда та Поета залишаються їх нащадки. Які стосунки будуть між ними? Чи можуть змінитися? Якщо так, то в якому випадку?

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я дізнався (дізналась), що слово здатне...

— Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що...

— Я вважаю, що поет для суспільства — це...

— За допомогою поеми можна виховувати такі риси характеру, як...

2.   Завдання учням.

Складіть декілька тестових завдань із теми «Поема Лесі Українки "Давня казка”».

(Наприклад:

1)   Музичний інструмент, за допомогою якого Поет мав можливість продемонструвати свою майстерність

А   сопілка

Б   гармонь

В   гітара

Г   мандоліна

2)   Для Поета щастя мати

А   великий гонорар за свої поезії

Б   волю

В   графство

Г   повагу до себе від лицаря

3)   Герой твору не відчував ні голоду, ні холоду, бо отримував допомогу

А   від Господа

Б   простого люду

В   кобзарів

Г   князя

Відповіді: 1 А, 2 Б, 3 А.

3.   Літературний вибірковий диктант.

Запишіть лише ті слова та словосполучення, які характеризують роль поетичного слова в поемі.

Перемогти, руйнувати, зневажати, забути про обов’язки, розважати, навести лад, стати зброєю, завоювати прихильність, розбагатіти, спровокувати повстання, утверджувати силу мистецтва.

4.   Творче завдання.

Складіть усний міні-твір «Як я ставлюся до невдячності». Обґрунтуйте свою відповідь, користуючись прикладами з тексту твору.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Підготуватися до виразного читання уривків поеми Лесі Українки «Давня казка».

2.   Індивідуальне завдання.

Підготувати елементи костюмів Поета та рицаря Бертольда для інсценування діалогів між героями.

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яке враження справили на вас герої поеми?

— Назвіть риси Поета, властиві справжньому митцеві.

— Які риси Поета можна вважати характерними для ідеальної людини?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 20370 | Рейтинг: 2.2/5
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: