Урок № 2 Українські історичні пісні. «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 2 Українські історичні пісні. «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»

Урок № 2

Українські історичні пісні. «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»

Мета: дати поняття історичної пісні та її художніх особливостей, нагадати історичні відомості про часи, змальовані в піснях; розвивати вміння характеризувати образи історичних осіб

Очікувані результати: учні знають визначення історичної пісні та матеріал про її особливості, зміст історичних пісень «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»; уміють коментувати зміст пісень та характеризувати героїв твору.

Теорія літератури: історична пісня та її художні особливості.

Обладнання: таблиця «Цикли історичних пісень», тексти творів

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Усе колись із чогось починалося. Література — з усної народної творчості. На цьому уроці ми поглибимо знання про початок літератури, ознайомимося зі зразками одного з фольклорних жанрів — історичної пісні — та їх характеристикою.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Назвіть способи пізнання світу людиною.

— Дайте визначення художнього образу.

— Що таке художній твір?

— Які функції властиві художній літературі?

— Назвіть різновиди художніх образів.

3.   Гра «Хто більше?».

Наведіть приклади художніх образів, змальованих у літературних творах.

4.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Фольклор — це...

— Жанри фольклору, про які ми дізналися з курсу літератури попередніх класів, такі: ...

— Як приклади фольклорних творів різних жанрів можна назвати...

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Історична пісня.

Назву «історичні пісні» вперше ввів в українську фольклористику Микола Гоголь.

В історичних піснях знайшли відображення всі перипетії вітчизняної історії, твори цього жанру розкрили перед світом кращі риси характеру українців: їхню працьовитість, безмежну відданість батьківщині, волелюбність, мужність і стійкість у боротьбі проти соціального й на­ціонального гноблення.

Історичні пісні — це фольклорні твори, присвячені певній історичній події, відомій історичній постаті. В історичних піснях висловлюється ставлення народу до цих подій чи героїв.

Часто оспівуються й безіменні персонажі, які втілюють у собі найголовнішу рису народних героїв — готовність іти на самопожертву заради громадянського добра, але діяльність персонажів обов’язково пов’язана з конкретним історичним періодом.

Цей фольклорний жанр з’явився в ХV столітті, у період боротьби українського народу проти турецько-татарських загарбників. Історичні пісні ввібрали в себе традиції героїчного епосу Київської Русі та українських дум.

2)   Цикли історичних пісень.

Розрізняють такі цикли українських історичних пісень:

— про боротьбу з турецько-татарськими нападниками;

— про визвольну боротьбу українського народу під проводом Б. Хмельницького;

— про стихійні селянські повстання та їх героїв.

Найвідомішими творами цього жанру є «Пісня про Байду», «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче...», «За Сибіром сонце сходить» та ін.

У «Пісні про Байду» розповідається про козацького ватажка Байду — князя Дмитра Вишневецького — хороброго чоловіка, який тримав у постійному страху султанів Туреччини. Байду підступно захопили в Молдові та передали в Царгород. У пісні оспівується його героїчна смерть.

Пісня «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче...» розповідає про героїчну смерть в бою молодого козака, улюбленця народу зі славного козацького роду Морозів.

«За Сибіром сонце сходить», на думку вчених, найвірогідніше складена про Устима Кармалюка. Це легендарний ватажок повсталого селянства, кріпак, який піднявся на боротьбу проти поневолювачів на початку ХІV століття. У творі зображено глибоко ліричний образ народного ватажка, людини зі складним внутрішнім світом, яка глибоко усвідомлює свій громадський обов’язок. Герой пісні наділений зовнішньою та внутрішньою красою, добрим серцем.

Історичні пісні

Тематика циклу
та його періодизація

Приклади історичних пісень

Зміст пісень

Історичні пісні про боротьбу з турецько-татарськими загарбниками (ХV ст.)

«Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»

Розповідається про боротьбу українського народу проти турецько-татарських загарбників, про перебування українців у жахливих умовах турецького полону

Історичні пісні про національно-визвольну боротьбу (ХІІ ст.)

«Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче...», «Чи не той то Хміль»

Розповідають про події визвольної боротьби українського народу проти польської шляхти, уславляються на­ціональні герої

Історичні пісні про боротьбу за соціальне визволення народу (ХІІІ–ХІV ст.)

«Максим козак Залізняк», «За Сибіром сонце сходить»

Розповідають про боротьбу за соціальне та національне визволення, оспівуються народні ватажки

 

3)   Риси історичної пісні.

Характерними рисами історичної пісні є:

— сюжетність;

— насиченість розповідними елементами;

— наявність ліричних відступів;

— широке використання засобів художньої виразності, зокрема гіперболізації;

— відсутність міфологічних образів;

— головні герої — реальні люди, представники певної історичної епохи.

Творцями й поширювачами пісень цього жанру були кобзарі. Народ любив і підтримував їх, а гнобителі за всіх часів боялись правди, тому й переслідували цих співців.

3.   Словникова робота.

Орда (Золота Орда) феодальна держава, заснована на початку 40-х рр. ХІІІ ст., на чолі з ханом Батиєм (1236–1255).

Хан — титул феодальних правителів у багатьох країнах Сходу.

Ґринджоли — сани.

4.   Бесіда.

— Про які історичні події йдеться у творі?

— До якого циклу історичних пісень належить «Зажурилась Україна»?

— Змалюйте за допомогою цитат становище українського народу під час іноземної навали.

— До чого закликає пісня?

— Знайдіть у творі приклади притаманного українцям гумору.

— Доведіть, що «Зажурилась Україна» за жанром — історична пісня.

5.   Виразне читання пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко».

6.   Бесіда.

— Про які історичні події йдеться в пісні?

— Що вам відомо з уроків історії про отамана Сірка?

— Знайдіть у пісні порівняння, які свідчать про любов народу до своїх захисників.

— Хто у творі названий займенником «ми»?

— Знайдіть художні засоби, використані в пісні (повтори, вигуки, зменшено-пестливі слова, поетичний паралелізм).

— Доведіть, що твір «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» — історична пісня.

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Творча робота.

Методична порада.

Сенкан — вірш із п’яти рядків, який будується за такими правилами:

1.   У першому рядку тема називається одним словом (зазвичай іменником).

2.   Другий рядок — опис теми двома словами (двома прикметниками).

3.   Третій рядок — опис дії в межах цієї теми трьома словами.

4.   Четвертий рядок — фраза з чотирьох слів, що показує відношення до теми.

5.   Останній рядок — синонім з одного слова, який повторює суть теми.

Як це робити:

Назва (зазвичай іменник).

Опис (зазвичай прикметники).

Дії.

Почуття (фраза).

Повторення суті теми.

 

Цікаво!

Уривки з пісні «Зажурилась Україна» відомий український історик М. Грушевський наводить як доказ жахливого спустошення — наслідків боротьби з турецько-татарськими загарбниками.

 

 

Складіть сенкан на тему «Історична пісня».

(Наприклад:

Історична пісня.

Давня, актуальна.

Розповідає, вражає, навчає.

Збуджує почуття національної свідомості.

Перлина народної творчості.)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Повторити поняття «прототип» та «паралелізм».

2.   Індивідуальні завдання.

1)   Підготувати виразне читання пісень «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче...», «Чи не той то Хміль».

2)   Почати роботу над проектом «Лицарі-оборонці рідної землі»: написати в робочому зошиті міні-твір «Відомості про часи, змальовані в історичних піснях», доповнити його знайденою в різних джерелах інформацією або відеорядом.

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Які почуття викликали у вас вивчені на уроці твори?

— Чи можна казати про їхню актуальність?

— Які риси Сірка викликають бажання їх наслідувати?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (28.11.2013)
Переглядів: 7337 | Рейтинг: 2.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: