Урок № 29 Леся Українка. Поема «Давня казка» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 29 Леся Українка. Поема «Давня казка»

Урок № 29

Леся Українка. Поема «Давня казка»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом поеми; розвивати навички свідомого читання та коментування, переказу прочитаного, усного зв’язного мовлення, аналізу ліро-епічного твору

Очікувані результати: учні знають зміст поеми «Давня казка», уміють переказувати та коментувати прочитане, давати відповідь на питання про роль митця в житті суспільства.

Теорія літератури: ліро-епічна поема; поглиблення уявлення про риму.

Обладнання: ілюстрації до поеми різних художників, текст твору

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Перед справжнім майстром поетичного слова колись обов’язково постає питання щодо ролі поезії в суспільному житті, сенсу людського щастя, таку властивість особистості, як вдячність. Леся Українка — не виключення. Саме ці питання для неї головні в поемі «Давня казка». Сьогодні наш урок присвячено знайомству зі змістом цього твору та його аналізу.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Виразне читання напам’ять вірша «Хотіла б я піснею стати...».

2.   Бесіда.

— Що вам відомо про громадську та суспільну діяльність Лесі Українки?

— У чому поетеса знаходила розраду, що було справою її життя, захопленням, покликанням?

— Чи можна вважати здатність писати вірші Божим даром? Як це стосується Лесі Українки?

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя

Поема «Давня казка». Тема, проблематика, жанр

Питання ролі митця в суспільстві було завжди актуальним. За багато років існування мистецтва та літературної творчості у людства склався стереотип сприйняття митця. Це взірець мудрості, гідності, чесного служіння справедливості, наслідування споконвічних законів моралі. До його слова прислухаються, за ним ідуть. Тому на митцеві лежить надзвичайна відповідальність і за свою позицію та вчинки, і загалом за долю рідного народу.

Розуміла це й Леся Українка. Її поема «Давня казка» присвячена темі служіння поета народові у важку для нього хвилину, важливу для національної історії,— боротьби проти поневолювачів.

Тема поеми — розповідь про повстання проти кривдників народу, якому великої сили надавали пісні Поета.

Мужики цікаві стали,
Чи ті кості білі всюди,
Чи блакитна кров проллється,
Як пробити пану груди?

«Давня казка» — твір про силу поетичного слова, яка може надихнути й мобілізувати людину на визвольну боротьбу, про єдність поета з народом. Герой поеми з тих майстрів слова, яких називають поетами-трибунами, це образ новий, поданий в аспекті класового аналізу суспільних відносин.

Як же сама Леся Українка ставилася до поезії? На це питання дуже влучно дав відповідь інший видатний поет — І. Франко: «По її думці, поезія для маси робочого народу — потіха в горі, спочинок по праці, ...для пригноблених вона гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників — грізний месник».

Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури».

У поемі порушено важливі проблеми: роль поета в житті суспільства, проблема людського щастя.

За жанром «Давня казка» — ліро-епічна поема.

Довідка.

Ліро-епічна поема — віршований твір, у якому сюжет на суспільну тематику поєднується з ліричними відступами або розкриває чітку авторську позицію щодо важливих суспільних тем.

2.   Виразні читання, переказ коментування поеми «Давня казка».

(Після виразного читання кожного поетичного уривка учні переказують прочитане своїми словами, коментують зміст твору; якщо виникає потреба, проводиться словникова робота.)

3.   Аналіз поезії. Евристична бесіда.

— Хто є головними персонажами поеми?

— Як розвиваються стосунки героїв? Що є причиною конфлікту між ними?

— Яку роль відіграє Поет у народному повстанні? Як цей епізод розкриває відношення авторки твору до поезії?

— Про що йдеться в сатиричній пісні Поета, почувши яку, тремтить граф Бертольдо?

— Прокоментуйте відповідь Поета на запрошення Бертольда стати «придворним співцем» («Не поет, хто забуває про страшні народні рани...»).

— Про що йдеться в кінцівці твору? Про яку «нову правду» пише авторка?

— Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?

4.   Завдання учням.

Визначте ідею твору, запишіть висновки у зошит.

(Жодні гніт та насильство не можуть придушити прагнення народу до волі. Найвище призначення поезії — пробуджувати суспільну думку, піднімати людей на боротьбу за волю, бо справжній поет не має права стояти осторонь, коли його народ виборюватиме щасливе життя для рідної землі.)

5.   Поетичний практикум.

Визначте особливості римування в поемі.

(У поемі використано всі різновиди рими — кільцева, перехресна, суміжна.)

Довідка.

Перехресна рима: АБАБ

Кільцева рима: АББА

Суміжна: ААББ

 

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Творча робота.

Усно відтворіть пропущені події сюжету твору (робота зі стислим переказом змісту поеми).

В одній країні жив талановитий Поет. Його пісні розходилися по всьому світу, були й порадою й розвагою. Якось Поет лежав у гаю просто на стежині. Гурт мисливський за цілий день нічого не вполював, і лицар сам повертався стежиною. Побачивши Поета, посміявся, що той, напевно, чекає гостинця. Поет же відповів, що в нього є більше багатство — поле, небо, синє море і його думки, які скрізь гуляють на волі. Граф засміявся й сказав, що віддав би увесь той химерний, таємний світ за справжнє графство й замок.

Якось приїхав лицар Бертольдо до Поета й попросив допомогти йому завоювати серце прекрасної донни Ізідори. Поет написав серенаду, лицар проспівав її, здобув прихильність дівчини й одружився з нею. На весіллі було багато людей, тільки Поета забули запросити.

Минув час. Король послав військо на чолі з Бертольдом на війну. Спочатку йому щастило, а потім лицарство потомилося, стало ремствувати, ніяк не могло взяти бусурманське царство. Почали нарікати на графа, навіть кинулись до зброї. Але тут виступили співці й проспівали про боягузів. Військо засоромилося, кинулося на штурм і здобуло перемогу. Бертольдо повернувся зі славою та багатством, але одразу ж забув про обіцяну нагороду для Поета, який склав ті підбадьорюючі пісні.

Спливло багато часу. Бертольдо зажив щасливо разом із дружиною, був справедливим і добрим паном. Але розкішне життя вимагало коштів, тож граф почав уводити різні мита, панщину, податки. Люди жили, як у пеклі. Одного разу пан почув, що по місту ходять співці й закликають до непокори. Бертольдо здогадався: ці бунтівничі думки — від його знайомого Поета, і відправив до нього слуг. Поет відповів, що не хоче надіти на вільні руки золоті кайдани. Тоді граф звелів посадити Поета в темницю, де той і загинув.

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Поет у творі є яскравим взірцем...

— Я вважаю, що роль поета в суспільстві...

3.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Доведіть, що «Давня казка» — ліро-епічна поема.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Підготуватися до характеристики образів поеми Лесі Українки «Давня казка», дібрати цитати.

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яке враження справила на вас поема?

— Чи згодні ви з тим, що поет обов’язково повинен бути трибуном, ватажком нації?

— Назвіть імена таких поетів.

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 7228 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: