Урок № 28 Леся Українка. «Давня весна» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 28 Леся Українка. «Давня весна»

Урок № 28

Леся Українка. «Давня весна»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом поезії «Давня весна», узагальнити інформацію з теми «Гармонія людини й природи у віршах Лесі Українки»; розвивати навички аналізу ліричного вірша, виразного читання, узагальнення вивченого, порівняння, визначення та відстоювання власного судження

Очікувані результати: учні коментують ідейно-художній зміст твору «Давня весна», визначають у ньому автобіографічні мотиви, висловлюються на тему «Гармонія людини й природи у віршах Лесі Українки».

Теорія літератури: автобіографічні мотиви, поглиблення поняття «ліричний герой».

Обладнання: репродукція картини Олени Кириченко «Починається день», словник літературознавчих термінів, текст вірша

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Людина та природа... Скільки віршів оспівує цю гармонію, закликає до неї. Зображення позитивних героїв на лоні природи стало традицією класичної літератури. Для Лесі Українки природа — щедра дарителька, саме вона навчила цінувати найменші радості життя, загартувала волю. Сьогодні, аналізуючи вірш «Давня весна», ми поговоримо про цю гармонію людини й природи.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Виразне читання напам’ять вірша «Хотіла б я піснею стати...».

2.   Фронтальне опитування.

— Визначте тему та ідею вірша «Хотіла б я піснею стати...».

— Яким віршовим розміром він написаний?

— Які тема та ідея поезії «Ви щасливі, пречистії зорі...»?

— Назвіть її віршовий розмір.

— Що ви можете сказати про використання художніх засобів у віршах «Ви щасливі, пречистії зорі...», «Хотіла б я піснею стати...»?

— Що дізналися про особу поетеси з цих творів?

— Як вони вплинули на вас?

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

Вірш «Давня весна». Автобіографічність поезії, художні засоби, головна думка

«...Весна тепер справжня настала, і навіть тут у нас було нібито гаряче, а мені се найкраще. Я вже давно не бачила справжньої весни, і мені здається, що так багато зозуль, як сей рік, ще ніколи не було. Через те я, хоч і не часто, приходжу в оптимістичний настрій, і тоді мені своє і чуже життя кращим здається, а дуже нелогічно, бо що спільного між оптимізмом і зозулями? Але, певне, в мені якийсь атавізм одкликається, спасибі йому!...» — писала у квітні 1892 року поетеса М. Павлику. Отже, весна і зозулі — те, що дарувало Лесі Українці оптимізм.

Вірш «Давня весна» — автобіографічний, пов’язаний із власними переживаннями Лесі, яка страждала на тяжку недугу, була прикута до ліжка, мучилась і дуже потребувала оптимізму. У вірші розповідається про те, як природа не забула хворої дівчинки, за що лірична героїня була їй дуже вдячна. Та давня весна запам’яталася, як дарунок долі, бо навчила цінувати найменші радості життя, загартувала волю.

Весна й природа для ліричної героїні — дійсно справжні дарунки долі. Про це свідчить і вибір художніх засобів: епітети (весела, щедра, мила), метафори (промінням грала, сипала квітки), порівняння (хутко, мов стокрила), синоніми (ожило, загомоніло), художні образи (весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні).

Основне почуття, яке володіє героїнею, це — оптимізм. Вірш має мажорний настрій, вражає бадьорим, життєрадісним тоном.

Головною думкою поезії є твердження, що весна — життєдайна сила, непереможна, всевладна; вона несе життя, перемагає смутні й темні настрої в серці людини, викликає гармонію між емоціями людини та явищами природи 2.    Виразне читання вірша «Давня весна».

3.   Завдання та питання учням.

— Знайдіть у словнику літературознавчих термінів визначення поняття «автобіографічний мотив».

— Який автобіографічний мотив простежується у вірші Лесі Українки «Давня весна»?

4.   Аналіз вірша. Евристична бесіда.

— Визначте тему вірша.

— Назвіть мотиви поезії.

— Якими у вірші Лесі Українки описані прихід весни й пробудження природи?

— Контрастною чи співзвучною до настрою ліричної героїні виступає природа в цій поезії? З якої причини?

— Які художні засоби, крім уже згаданих, використано у творі? (Повтори (все, я, мене), заперечення (ні, не забула).)

5.   Поетичний практикум.

6.   Робота з репродукцією картини.

Розгляньте репродукцію картини Олени Кириченко «Починається день» і дайте відповіді на питання:

— Чи співзвучний настрій героїні картини з настроєм ліричної героїні вірша «Давня весна»? Обґрунтуйте свою відповідь.

— Як ви розумієте назву картини?

— Чи можна назвати цей твір живопису символічним? Чому саме?

7.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Ліричний герой — друге ліричне «Я» поета; умовне літературознавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його думок, переживань. Разом із тим ліричний герой не ототожнюється з поетом, його душевним станом, він живе своїм життям у новій художній дійсності. Між ними існує естетична єдність, певний естетичний ідеал, виражений у тексті віршованих творів. Ліричний герой водночас концентрує в собі естетичний досвід певного покоління, нації, людства

8.   Творче завдання.

Створіть словесний портрет ліричної героїні вірша та портрет Весни.

9.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Порівняйте образи ліричної героїні віршів «Хотіла б я піснею стати...», «Ви щасливі, пречистії зорі…», «Давня весна». Висновки запишіть у зошит.

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Інтерактивна вправа «Щоденник подвійних нотаток».

У першу колонку запишіть фрази вірша, які вас найбільш вразили, у другу — власні міркування щодо кожного уривку, особисті почуття, асоціації тощо.

Фраза з тексту

Мої міркування

 

 

 

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я б хотів (хотіла), щоб весна принесла мені...

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Давня весна».

2.   Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання поеми Лесі Українки «Давня казка».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яке враження справив на вас вірш «Давня весна»?

— Що ви відчуваєте з приходом весни?

— Чи допомагає вам природа в складні моменти життя?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 7147 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: