Урок № 27 Леся Українка. Поезії «Хотіла б я піснею стати...», «Ви щасливі, пречистії зорі...» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 27 Леся Українка. Поезії «Хотіла б я піснею стати...», «Ви щасливі, пречистії зорі...»

Урок № 27

Леся Українка. Поезії «Хотіла б я піснею стати...», «Ви щасливі, пречистії зорі...»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом поезій «Хотіла б я піснею стати...», «Ви щасливі, пречистії зорі...», повторити матеріал про віршові розміри; розвивати навички аналізу ліричного твору, виразного читання, групової роботи, визначення віршового розміру

Очікувані результати: учні вміють коментувати ідейно-художній зміст віршів «Хотіла б я піснею стати...», «Ви щасливі, пречистії зорі...», визначають віршові розміри.

Теорія літератури: повторення віршових розмірів (особливо трискладових); ліричний вірш.

Обладнання: тексти творів Лесі Українки

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Ми починаємо знайомство з внутрішнім світом надзвичайної жінки, яка поєднала непоєднувальне: жіночність та переконливість і мужність, притаманну скоріше чоловіку; хворобливість і духовну міць; унікальну освіченість за відсутності шкільної освіти. Які ще таємниці можна відкрити, читаючи щоденник її життя — вірші? Давайте довідаємося про це.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Опитування «Ланцюжок».

— Що зробили Ольга й Петро Косачі для всебічного розвитку талантів своїх дітей?

— Що сприяло вихованню дітей у патріотичному дусі?

— Чому Олена Пчілка дібрала для своєї дочки такий зобов’язуючий псевдонім?

— Які життєві обставини виховали в Лесі мужність, терплячість, витривалість?

— Коли Леся починає писати вірші?

— Як називалася перша поезія Лесі Українки, присвячена рідній тітці Олені?

— Що вам відомо про освіту, яку здобула дівчина?

— Стисло повідомте про досягнення Лесі Українки в різних галузях літературної творчості.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Вірш «Хотіла б я піснею стати...». Тема, жанр, віршовий розмір поезії.

Ліричну героїню вірша ваблять стихії, космос, їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, «щастя... таємне», яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море.

У цьому вірші вона розповідає про своє бажання стати піснею, яка була б відомою в усьому світі, адже пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.

Поезія написана в жанрі ліричної сповіді й возвеличує прагнення творити красу та дарувати всім щастя, просякнута життєстверджуючим пафосом.

Віршовий розмір поезії — амфібрахій.

2)   Вірш «Ви щасливі, пречистії зорі…». Тема, особливості строфічної будови, віршовий розмір поезії.

Ліричну героїню поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі…» вабить висота, зорі, які можуть оглянути весь світ, скрізь побувати й усе побачити. Вона хотіла б бути такою ж сильною, твердою в почуттях, стійкою перед життєвими випробуваннями, необмеженою фізичним недугом. Поетеса вживає епітет-старослов’янізм «пречистії», що надає творові урочистості, глибини й сили. У кожній строфі повторюється перший рядок, і це підкреслює головну думку твору — щастя мати сильний, стоїчний характер, уміти боротися з труднощами.

Віршовий розмір поезії «Ви щасливі, пречистії зорі…» — анапест.

2.   Виразне читання учнем вірша «Хотіла б я піснею стати...».

3.   Аналіз поезії. Бесіда.

— У яких образах постає перед нами лірична героїня?

— Чому вона прагне стати піснею?

— Про яку ясну хвилину говорить Леся Українка?

— Чому поетеса прагне возвеличити волю? Що для неї було неволею?

— У чому зв’язок твору із життям його авторки?

— Як опис моря допомагає розкрити головну думку вірша?

— Яким настроєм пройнятий вірш Лесі Українки? Чим це пояснюється?

— Визначте мотиви вірша?

4.   Завдання учням.

5.   Виразне читання учнем вірша «Ви щасливі, пречистії зорі».

6.   Аналіз поезії. Бесіда.

— До кого звертається лірична героїня? Про що мріє?

— Які переваги, на думку ліричної героїні, мають зірки над людьми?

— Дослідіть, яким для себе уявляє щастя Леся Українка. Відповідаючи, посилайтеся на факти життя поетеси й зміст її твору.

— Визначте головну думку твору.

7.   Інтерактивна вправа «Ґронування».

Створіть «ґроно» «Художні засоби вірша "Ви щасливі, пречистії зорі…”».

 

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Самостійна робота.

1)   За планом складіть «Візитку вірша»: І варіант — «Хотіла б я піснею стати...»; ІІ варіант — «Ви щасливі, пречистії зорі...».

План

1.   Тема вірша.

2.   Головна думка.

3.   Особливості строфічної будови.

4.   Віршовий розмір поезії.

5.   Художні засоби твору.

2)   Обміняйтеся інформацією, визначте кращу роботу.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».

2.   Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання вірша Лесі Українки «Давня весна».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яке враження справили на вас вірші Лесі Українки?

— Про що мрієте ви?

— Чи маєте бажання зробити щось не тільки для себе?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 9212 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: