Урок № 24 Характеристика героя поеми І. Франка «Іван Вишенський» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 24 Характеристика героя поеми І. Франка «Іван Вишенський»

Урок № 24

Характеристика героя поеми І. Франка «Іван Вишенський»

Мета: дати характеристику літературного героя; розвивати вміння аналізувати текст твору, характеризувати образ героя, складати план до його характеристики, пояснювати внутрішній стан героя, звертаючись до тексту, аргументовано дискутувати, розширювати словниковий запас учнів

Очікувані результати: учні вміють характеризувати героя на основі тексту твору.

Теорія літератури: повторення поняття «художній образ-персонаж».

Обладнання: ілюстрації до поеми Софії Караффі-Корбут

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Існує версія, що усамітнитися в Афонській печері Івана Вишенського змусило нещасливе кохання — дуже сильне почуття. Але це не спустошило його душу, адже вона була сповнена іншим могутнім почуттям — любов’ю до людей та батьківщини. Саме ці риси й стали визначальними в образі літературного героя поеми. Сьогодні в нас буде нагода переконатися в тому, характеризуючи образ Івана Вишенського.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Клоуз-тести.

1)   Художній образ — це...

2)   Художній образ має такі різновиди: ...

3)   Художній образ-персонаж — це...

4)   Жанр поеми «Іван Вишенський» — ...

5)   Тема твору — ...

6)   Ідея поеми — ...

7)   Прототип образу головного героя — це ...

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

1.   Розповідь учителя.

Характеристика образу Івана Вишенського

Портрет головного героя різко контрастує з його характером: «Серед них дідусь похилий, зморщений, сивобородий, в сіряці на голім тілі...». Але в цьому старому тілі — могутній дух цілеспрямованої, «незламної віри людини».

Серед рис характеру Івана Вишенського безліч чеснот: послідовний і твердий у прийнятті рішень, захисник православної віри, принциповий, добрий, щирий, здатний на самопожертву чоловік, патріот, глибоко віруюча людина.

Іван Вишенський приймає страждання як невід’ємну частину земного світу, необхідну для досягнення вічного життя після смерті. Через це він обирає аскетичне існування, усамітнення в Афонських печерах.

2.   Бесіда за змістом твору з елементами аналізу.

— Із чим пов’язано рішення І. Вишенського стати аскетом?

— За яких умов жив герой на самоті? Про що він згадував?

— Чи мав І. Вишенський сумніви щодо правильності свого вибору?

— Як реальна постать І. Вишенського пов’язана з художнім образом поеми І. Франка?

— Чому І. Вишенський не виявляв бажання підтримати козаків і повернутися на Україну?

— За що аскет докоряв собі?

— У чому полягав моральний вибір героя?

— Яким чином склалася його подальша доля?

3.   Інтерактивна вправа «Ґронування».

3.      Інтерактивна вправа «Ґронування».

Створіть «ґроно» «Риси характеру героя».

Мужній: «Покажися тут між нами, як старий борець незламний»

 

Стійкий у вірі: «Про постійне і величне думай тут, душе моя»

 

Патріот: «Дай мені братів любити і для них життя віддати! Дай мені ще раз поглянуть на свій любий, рідний край!»

­

 

­

 

­

Іван Вишенський

¯

 

¯

 

¯

Аскет: «Камінь тут довкола мене...— се мій дім і мій притулок, подушка і накриття»

 

Мудрий та досвідчений: «Але ти ж велів шукати правди!.. Без твоєї волі думка не прийде на ум»

 

Готовий прийти на допомогу: «Чи не був я їй порадник на непевнім роздоріжжі? Чи не додавав відваги її втомленим борцям?»

 

4.   Словникова робота.

Аскет — людина, яка обрала суворий спосіб життя, що передбачає обмеження в отриманні задоволення та використанні матеріальних благ.

5.   Робота з портретом Івана Вишенського Софії Караффі-Корбут.

— Чи співпали ваші уявлення про героя з побаченим?

— Що спільного, різного?

— Які риси характеру героя підкреслила художниця?

— Які почуття героя передає його портрет?

— Чи допомогло вам зображення Вишенського краще зрозуміти характер героя?

6.   Творча робота.

Створіть історію емоцій героя, запишіть її у вигляді «ланцюжка». Бажано не тільки назвати певну емоцію, а й підтвердити її, звертаючись до тексту з метою пояснення внутрішнього стану героя певними подіями.

§ ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Інтерактивна вправа «Займи й обґрунтуй позицію».

Прочитайте та прокоментуйте висловлювання.

«Захищаючи своє прагнення для спасіння тільки власної особи, Іван Вишенський пішов далі — він зрікся не тільки цього світу, а й рідного народу».

(Володимир Полєк)

«Іван Вишенський обрав служіння Богу не в відірваності від світу, а в праці для рідного народу».

(Володимир Погребняк)

— На чиєму боці ви? Обґрунтуйте свою думку, спробуйте відстояти її, пам’ятаючи про толерантність під час ведення дискусії.

 

2.   Проблемні питання.

— Чи можна людині вирішувати життєві проблеми втечею від неприйнятного буттєвого світу?

— Ви згодні з думкою, що молитва більш дієва, ніж реальні справи?

— Чи стояла колись перед вами проблема морального вибору: рятувати себе або інших? Як, на вашу думку, її вирішити?

— Який спосіб вирішення складного питання, морального вибору, що постав перед героєм, ви запропонували б Івану Вишенському?

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Підготуватися до контрольної роботи за темою «"Слово про похід Ігорів”, твори Т. Шевченка, І. Франка».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— На вашу думку, чи зберіг твір І. Франка про Івана Вишенського актуальність до нашого часу?

— Чого вас навчив герой І. Франка?

— Який урок ви могли б надати І. Вишенському?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 11077 | Рейтинг: 2.2/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: