Урок № 10 Позакласне читання. Усний журнал «Образ українського козака в народних думах». (На прикладі дум «Хмельницький та Барабаш» - Українська література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 8 клас

Урок № 10 Позакласне читання. Усний журнал «Образ українського козака в народних думах». (На прикладі дум «Хмельницький та Барабаш»

Урок № 10

Позакласне читання. Усний журнал «Образ українського козака в народних думах».
(На прикладі дум «Хмельницький та Барабаш», «Самійло Кішка»,
«Дума про козака Голоту», «Дума про Івана Богуна»)

Мета: допомогти учням схарактеризувати узагальнений образ українського козака — героя дум; розвивати навички аналізу художнього тексту, усне зв’язне мовлення, творчу уяву, навички порівняльної характеристики

Очікувані результати: учні знають зміст дум «Хмельницький та Барабаш», «Самійло Кішка», «Дума про козака Голоту», «Дума про Івана Богуна», дають характеристику героям цих творів, уміють порівнювати персонажі.

Теорія літератури: повторення понять «дума» та «історична пісня».

Обладнання: ілюстрації до дум, малюнки учнів, тексти творів

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Із самого початку виникнення думи як жанру фольклору в цьому творі утверджувалися гуманістичні ідеали, високі моральні принципи українського народу. Завдяки таким особливостям думи стали чудовим пізнавальним і виховним матеріалом для формування уявлення про наш народ.

Героями національного епосу були ті, кого на подвиг надихали високий душевний зліт, почуття гідності й честі, що ставилося вище за особисте життя.

Наше завдання — підсумувати та узагальнити знання про думи та історичні пісні, отримати про них додаткову інформацію, спробувати створити узагальнений образ українського козака на основі вже вивченого матеріалу й того, який розглянемо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Робота з таблицею «Порівняння дум та історичних пісень».

Заповніть таблицю.

Порівняння дум та історичних пісень

Особливості

Народні думи

Історичні пісні

Тематика

 

 

Виконавці та особливості виконання

 

 

Композиція

 

 

Художні засоби

 

 

Спосіб римування

 

 

 

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

      Складання усного журналу «Образ українського козака в народних думах».

Сторінка перша — інформативна

Перекажіть зміст дум, виразно прочитайте окремі уривки.

Орієнтовна відповідь

У думі розповідається про події, що передували визвольній війні. Хмельницький запрошує свого кума Барабаша в гості й просить показати грамоти польського короля, за якими козакам надавалися деякі «вольності». Барабаш відмовляє Хмельницькому. Діставши відмову, Хмельницький кмітливістю й хитрістю добуває ці листи, показує козакам. Потім гетьман зі своїми однодумцями, серед яких був відомий герой Іван Богун, закликає козаків до повстання. На цей заклик народ піднявся й здобув блискучу перемогу над польсько-шляхетськими пригноблювачами. У думі говориться, що за зраду Батьківщині Барабаш був покараний, а Хмельницький, під керівництвом якого народні маси здобули волю, гідний прославлянь. У творі драматично розкрито соціальний конфлікт, переконливо відтворено антифеодальні настрої народних мас, бідного козацтва напередодні визвольної війни.

Сторінка друга — ілюстративна

Прокоментуйте створені вдома ілюстрації (словесні також) до дум «Хмельницький та Барабаш», «Самійло Кішка», «Дума про козака Голоту».

Орієнтовна відповідь

Я намалював у своїй уяві козака Голоту на коні. Чому на коні? Тому що козака без вірного коня уявити неможливо.

Я хотів показати волелюбність свого героя. Тому зобразив його без головного убору. Мені здалося, що волосся козака, яке вітер гордо підняв йому над чолом, підкреслює саме цю рису героя.

Він справжній воїн — рішучий і сміливий, тому я намалював його широкоплечим, із міцними руками, а в правиці — шаблю.

Одягнений мій герой у костюм українського козака — сорочку-вишиванку та шаровари.

Сторінка третя — літературознавча

Заслуховування виступів учнів, що характеризують тематику, головну думку, художні особливості дум. (На основі матеріалу уроків № 7–9.)

Сторінка четверта — персоналії

Після роботи в групах представники кожної знайомлять клас із результатами роботи — характеристикою народних героїв дум — козаків.

Орієнтовна відповідь

Козак Голота — народний герой

«Дума про козака Голоту» присвячена такій сторінці історії українського народу, як боротьба проти татарських нападників.

Одним із вірних захисників батьківщини, улюбленим героєм українців є козак Голота. Він небагатий. На ньому свита з грубого сукна («семиряга»), «шапка-бирка, зверху дірка, травою пошита, вітром підбита», на ногах — онучі «рядняні» й постоли в’язові. Зовсім небагаті шати! Козак дбає про те, щоб бути гідним захисником Вітчизни. Він має і «коня вороного», і «ясненьку зброю». Голота мужній, сміливий, відважний: «не боїться ні вогню, ні меча, ні третього болота». Разом із тим він чесна, справедлива, миролюбна людина: «ні міста, ні села не займає». Це справжній захисник рідної землі, народний герой, що вміє постояти і за свою честь, і за рідний народ. Голота є уособленням військової доблесті й честі, мужності та лицарства. У такому змалюванні козака відбито всенародну любов і пошану українського народу до свого захисника.

Сторінка п’ята — творча

Прочитайте власні думи, міні-есе, твори-роздуми, твори-враження, присвячені образам героїв дум — козакІV.           Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

1.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— Як би ви зобразили пам’ятник козаку — герою українських дум?

2.   Робота з таблицею «Спільні риси героїв дум».

Заповніть таблицю. Спільні риси героїв дум

Герой думи

Назви дум

Риси характеру

Спільні риси героїв дум

Козак Голота

«Дума про козака Голоту»

 

 

Самійло Кішка

«Самійло Кішка»

 

 

Хмельницький

«Хмельницький та Барабаш»

 

 

І. Богун

«Іван Богун»

 

 

 

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Вступ. Усна народна творчість».

§ VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яка форма роботи на уроці була для вас найбільш цікавою? Чому саме?

— Що викликало складнощі?

— Яку тему ви будете повторювати в першу чергу?

Категорія: Українська література 8 клас | Додав: uthitel (29.11.2013)
Переглядів: 2888 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: