Урок № 9 І. Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 9 І. Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників

Урок № 9

І. Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів
проти монголо-татарських нападників

Мета:  допомогти учням глибше засвоїти зміст повісті, її провідні мотиви, головну думку; розвивати навички виразного читання, переказу, аналізу епічного твору, висловлення власних думок із приводу прочитаного

Очікувані результати: учні знають зміст та історичну основу повісті, переказують і коментують ключові епізоди, уміють визначити тему твору та його провідні мотиви.

Теорія літератури: історична повість, сюжет.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму Л. Осики «Захар Беркут»

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Чи може люблячий батько бажати смерті синові? На думку І. Франка, може, якщо від цього залежить життя громади. Захар Беркут виховував своїх синів і членів громади мужніми патріотами, захисниками рідної землі. Тому волів бачити Максима неживим, ніж зрадником чи слабосилим воїном. І син не осоромив батька.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Переказ одного з найяскравіших епізодів повісті І. Франка «Захар Беркут».

2.   Проблемне завдання.

Порівняйте позиції Захара Беркута й Тугара Вовка на громадському суді.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті «Захар Беркут».

(Учні виразно читають третю умовну частину повісті І. Франка «Захар Беркут» (IV–VI розділи).)

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Що нового ви дізналися про героїв повісті?

— Як розмова Тугара Вовка з монгольським воєводою характеризує боярина?

— Як ви ставитися до того, що Мирослава перестала вважати Тугара Вовка своїм батьком?

— Який план боротьби з ворогами придумав і передав тухольцям через Мирославу Максим Беркут?

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Вікторина «Найуважніший».

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал; неповна відповідь — 0,5 бала. Робота виконується письмово; перевіряється методом роботи в парах, взаємоперевірки або учнями-асистентами під керівництвом учителя.)

Укажіть, кому з героїв належать слова, і прокоментуйте їх.

1)   «Раз умирати кождому, але славно вмирати — се не кождому лучається. Не сумувати мені за ним, але радуватися його долею». (Захар щодо звістки про ймовірну загибель сина під час оборони села.)

2)   «Тілько по наших трупах увійдуть вороги в тухольську долину!» (Молодь на зібранні громади, обговорюючи план оборони від монгольських нападників.)

3)   «Не відбити, але розбити їх — се повинна бути наша мета!» (Захар на громадському віче.)

4)   «Силою і підступом узяли його, закували в залізні пута. Хоч без рани, а весь облитий був кров’ю ворогів. Ні, батьку, твій син не подав ім’я твоє в неславу». (Мирослава Захарові про поневолення сина.)

5)   «Він радив тухольській громаді не спиняти монголів перед тісниною, але впустити їх у кітловину. Тут можна їх обступити і вирубати до останнього, а коли ні, то виморити голодом». (Мирослава про пораду Максима тухольцям.)

6)   «Подвійний зраднику,— се твоя вина! Ти запровадив нас у сесю западню, відки ми вийти не можемо!» (Бурунда-бегадир до руського боярина Тугара Вовка.)

7)   «Дурний хлопче, … таким, як ти, треба жити… Життя — дорога річ, і за ніякі скарби його не купиш». (Тугар Вовк Максимові, умовляючи того зрадити свій народ.)

8)   «Ну, то Богу дякувати! Надіюсь, що й не вийдете вже. Тухольці ціпкий народ: кого раз у руки зловлять, то вже не люблять пустити». (Максим Тугару Вовкові.)

9)   «— Не хвали… дня перед вечором! Нащо тут великої сили, де сама природа своїми стінами й скалами спиняє вас?» (Максим Тугару Вовкові.)

10)  «Не трать надії. Я задля того йшла сюди, в ворожий табір, через усякі небезпеки, щоб сказати тобі: не трать надії!» (Мирослава Максимові у шатрі батька в монгольському таборі.)

11)  «Що мої мізерні машини проти такої ворожої сили? Твій батько не таку силу виведе проти них, а таку, проти котрої ніяке військо не встоїть». (Мирослава Максимові.)

12)  «А то значить — сам собі вирви з рук останню поруку вдачі. Тухольці полонянина візьмуть, а мене проженуть! Ні, сього не буде! Я йду сам і без його слова». (Тугар Вовк Мирославі.)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст опрацьованих розділів повісті І. Франка «Захар Беркут», уміти виділяти головне, переказувати, висловлювати власну думку.

  • VІ.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

За допомогою порівнянь схарактеризуйте рух татаро-монгольської орди.

(Як грізний потік, ніби брудна ріка…)

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 45 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: