Урок № 8 І. Франко. «Захар Беркут». Тема та провідні мотиви повісті - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 8 І. Франко. «Захар Беркут». Тема та провідні мотиви повісті

 

Урок № 8

І. Франко. «Захар Беркут». Тема та провідні мотиви повісті

Мета:  допомогти учням зрозуміти й засвоїти сюжет твору, його провідні думки; розкрити красу художнього слова; розвивати навички виразного читання, переказування, коментування прочитаного; учити висловлювати власне ставлення до зображуваного

Очікувані результати: учні знають і розуміють сюжет твору, коментують його ключові моменти, висловлюють власну думку з приводу прочитаного.

Теорія літератури: історична повість, сюжет, тема, провідні мотиви.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму Л. Осики «Захар Беркут»

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя з елементами бесіди.

У повісті «Захар Беркут» І. Франко показав не лише мужню боротьбу проти завойовників у далекому минулому, а й зразки громадського устрою, гідні наслідування. «Мов одна душа стояла тухольська громада дружно в праці і вживанню, в радощах і в горю. Громада була для себе і суддею, і впорядником у всьому. Громадське поле, громадські ліси не потребували сторожа — громада сама, вся і завсіди, бачно берегла своє добро. Бідних не було…».

— Чи не відбито в цих рядках прагнення й наших сучасників?

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Заслуховування складених розповідей-роздумів на тему «Чому, на мій погляд, І. Франка можна назвати великим українцем?».

2)   Переказ епізодів повісті І. Франка «Захар Беркут», які найбільше запам’яталися.

2.   Бесіда.

— Як зародилися почуття між Максимом та Мирославою?

— Як називається вид опису, поданий у ІІ розділі. (Пейзаж.)

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті «Захар Беркут».

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті І. Франка «Захар Беркут» (ІІІ розділ).)

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яке враження справив на вас портрет Захара Беркута й опис тухольської громади?

— Чому на Захара Беркута й усю громаду так вплинули слова боярина Тугара Вовка, який прийшов на громадський суд? (Тому що вони вважали себе вільними, незалежними від князя.)

— Чому громада відпустила боярина Тугара Вовка, який убив свідка? (Члени громади не хотіли заплямовувати свої руки кров’ю зрадника й убивці.)

4.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте тему повісті І. Франка «Захар Беркут» та її провідні мотиви.

Орієнтовні відповіді

Тема

— Розповідь про боротьбу тухольців проти монгольських завойовників.

— Показ блискучих зразків громадського устрою села Тухля.

Провідні мотиви

— Патріотичний, мотив вірності в коханні й самопожертви заради нього, переваги громадського обов’язку над особистим, мотив суду — людського та Божого.

Методична порада

Мозковий штурм — це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву й творчість. Результат досягається шляхом вільного вираження думок усіх учнів і допомагає знаходити кілька рішень із конкретної теми.

Ведучим називається проблема, яку треба розв’язати, учасників запрошують узяти участь в обговоренні шляхом колективного обдумування — мозкового штурму, який організовується за такими етапами:

1)   обрана проблема або проблемне питання записується на дошці чи на папері, щоб під час роботи цей запис був перед очима;

2)   усі учасники «штурму», думаючи про проблему, висувають ідеї щодо її розв’язання. Ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними;

3)   усі ідеї, що пропонуються, записуються на дошці;

4)   коли присутні вважатимуть кількість поданих ідей достатньою, їх висування припиняється;

5)   ідеї групуються, аналізуються, розвиваються всією групою;

6)   вибирають ті ідеї, які, на думку учасників «мозкового штурму», допоможуть вирішенню поставленої проблеми.

Під час «мозкового штурму» учасники дотримуються таких правил:

— намагаються зібрати якомога більше ідей щодо вирішення проблеми, розв’язання завдання;

— не відкидають будь-яку ідею, навіть якщо вона здається фантастичною, нездійсненною або суперечить загальноприйнятій думці;

— подають необмежену кількість ідей або розвивають ідеї інших учасників;

— не обговорюють, не критикують висловлювання, твердження інших, не намагаються давати оцінку запропонованим ідеям на етапі їх висування.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Літературний диктант.

1)   Скільки жителів було в селі Тухля? (Близько півтори тисячі.)

2)   Хто така Мирослава? (Дочка боярина Тугара Вовка.)

3)   Хто такий Максим? (Син Захара Беркута.)

4)   Скільки років було Захарові Беркуту? (90.)

5)   Скільки він мав синів? (8.)

6)   Хто подарував Тугарові Вовку великі землі в Тухольщині? (Князь Данило.)

7)   Чому тухольці вважали Захара Беркута найбільшим добро­дієм? (Він лікував людей.)

8)   Куди тухольська громада покликала Тугара Вовка? (На громадський суд.)

9)   Як Тугар Вовк довів громаді, що він є головним на тухольській землі? (Показав княжу грамоту.)

10)  Про які свої заслуги Тугар Вовк сказав громадському судові? (Сказав, що воював проти монголів під Калкою.)

11)  Який тяжкий злочин Тугар Вовк скоїв принародно? (Убив людину, яка хотіла свідчити проти нього.)

12)  Як на злочин Тугара Вовка відреагувала громада? (Громада наказала за три дні залишити її землі.)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст опрацьованих розділів повісті І. Франка «Захар Беркут», уміти виділяти головне, переказувати, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Опитування-інтерв’ю».

Закінчіть речення.

— У творі І. Франка «Захар Беркут» особисто мене вразило…

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 44 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: