Урок № 5 Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста» Мета: ознайомити учнів із жанром і специфікою ко - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 5 Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста» Мета: ознайомити учнів із жанром і специфікою ко

Урок № 5

Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» —
«перли розсипаного намиста»

Мета:  ознайомити учнів із жанром і специфікою коломийок, їх побудовою та пафосом; розвивати ­навички виразного читання, аналізу коломийок; допомогти осмислити значення пісенної спадщини українців, спонукати до бажання відроджувати й вивчати оригінальну творчість

Очікувані результати: учні знають зміст коломийок; уміють аналізувати зміст, образи, настрої, визначають художні засоби цих творів.

Теорія літератури: коломийки, ритм, пафос.

Обладнання: збірки коломийок, ілюстрації до творів, зображення краєвидів Карпат, аудіозаписи, фрагменти кінофільму С. Параджанова «Тіні забутих предків»

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Безперечно, усі українці люблять пісні, але є серед них ті, для кого пісня й танець — органічна частина душі, те, що підтримує й допомагає вижити в суворих гірських умовах. Йдеться про коломийки — невеличкі пісні з танцювальною мелодією, найбільш розповсюджені в Західній Україні. Характерно, що карпатці складають коломийки і в наш час — на різні злободенні теми.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Перевірка письмових робіт із визначення рими та ритму суспільно-побутової пісні (вибірково).

2.   Проблемні питання.

— Що таке народна пісня? (Невеликий усний віршований твір, складений народом для співу.)

— У які моменти життя люди складали пісні? (Раніше пісня супроводжувала людину постійно. Складалися й співалися пісні і в миті радості й щастя, і в миті хвилювання й смутку; для супроводження календарно-обрядових свят, а також під час виконання будь-якого виду роботи складали текст і добирали до нього мелодію.)

  • III.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Історія коломийок.

2)   Походження слова «коломийка».

2.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Коломи´йки — короткі пісеньки, що складаються з двох чотирнадцятискладових рядків. Вони можуть виступати як приспівки до танцю або існувати незалежно від нього.

3.   Виразне читання коломийок «Дозвілля молоді».

4.   Словникова робота.

5.   Літературна гра.

6.   Виразне читання коломийок «Жартівливі коломийки».

7.   Словникова робота.

8.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яка з коломийок вам сподобалася найбільше? Чому саме?

— У чому особливість коломийок як різновиду поезії?

9.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте, які людські вади висміюються в «Жартівливих коломийках». Підтвердіть свою думку цитатами.

(Наприклад, недотепність: «Ой дівчино, дівчинонько, вмієш ся пишити, А не вмієш до сорочки рукава пришити»; боягузтво: «Та чотири леґіники сіно обертали, Миша в сіні шелеснула — вони повтікали».)

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне питання.

— Чи актуальні в наш час коломийки й чим саме?

Орієнтовна відповідь

Коломийки завжди актуальні, злободенні, мають імпровізаційний характер. У багатьох із них замальовується щоденне родинне життя. Вони відзначаються різноманітним змістом, що охоплює всі без винятку сторони життя народу, різні життєві явища. Це і спогади про давню турецьку навалу, і кріпаччина, і наймитство та заробітчанство; складалися вони й під час Другої світової вій­ни. Є й сучасні варіанти коломийок, які виражають оптимізм, світлі, життєрадісні настрої.

Тому так високо цінують українці коломийку, її простоту, муд­рість, ставляться до неї з великою любов’ю, звертаючись як до друга.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Уміти розповідати про коломийки, виразно їх читати, аналізувати.

2)   Підготуватися до уроку з позакласного читання: самостійно дібрати й прочитати народні соціально-побутові пісні та коломийки.

3)   Індивідуальне завдання: скласти коломийку за зразком народної або сенкан.

  • VІ.  Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть «віночок слави» коломийкам.

Коломийки — … (веселі, завзяті, запальні, різноманітні…)

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 32 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: