Урок № 3 Суспільно-побутові пісні «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька». - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 3 Суспільно-побутові пісні «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька».

 

Урок № 3

Суспільно-побутові пісні «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька».
Висловлювання відомих людей про українські народні пісні.
Ідейно-художнє багатство цих творів

Мета:  ознайомити школярів з особливостями козацьких пісень, з’ясувати трагічний і героїчний пафос цих творів; розвивати вміння грамотно, послідовно висловлювати власні думки, спостереження, обстоювати їх, наводячи переконливі докази; формувати кругозір учнів

Очікувані результати: учні знають і розуміють пафос козацьких і чумацьких пісень; виразно та вдумливо читають; уміють аналізувати зміст, образи, настрої цих творів; висловлюють власні думки та почуття.

Теорія літератури: народна пісня, її види, специфічні особливості, пафос, аналіз ліричного твору.

Обладнання: таблиці, збірки народних пісень, ілюстрації до них, аудіозаписи пісень

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Важко уявити собі українця без пісні. Вона допомагала йому і в дорозі, і під час важкої одноманітної праці, у смутку і в радості. Саме тому представники кожного стану — козацького, чумацького, заробітчанського, рекрутського, кріпацького, наймитського — мали свої пісні, у яких відбивалися важливі со­ціальні явища, настрої, думки та переживання, пов’язані з різними видами діяльності, явищами суспільного життя.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання й ідейно-художній аналіз пісень «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», визначення образів-символів.

2.   Проблемні питання.

— На вашу думку, чи не ображає жінку показане в пісні «Ой на горі та женці жнуть» ставлення до неї козацького ватажка?

— Чи не надто суворо чинить мати, виганяючи сина?

  • III.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання пісні «Гомін, гомін по діброві».

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Евристична бесіда.

— Чому, на вашу думку, зчинився гомін по діброві?

— Як ви гадаєте, чим можна пояснити поведінку матері: спочатку вона виганяє сина з дому у військовий похід, а потім кличе його додому?

— Які відносини склалися в козака з ворогом? Про що це свідчить?

— Через що син відмовляється повернутися додому?

— Чи можна козака вважати зрадником?

— Як побудовано твір, які умовні частини можна виділити? (Пісня «Гомін, гомін по діброві» — це діалог між матір’ю і сином; вона умовно складається з двох частин: спочатку мати виганяє сина з дому, щоб той ішов на війну, а потім кличе його додому.)

4.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте художні особливості пісні «Гомін, гомін по діброві».

5.   Виразне читання пісні «Ой у степу криниченька».

6.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

7.   Евристична бесіда.

— Хто такі чумаки? Чому їхнє життя іноді є небезпечним?

— Для чого чумаки їздили до Криму?

— Де був похований чумак за піснею «Ой у степу криниченька»?

— Про що свідчить розмова зозуленьки з померлим чумаком? Чи можна її вважати елементом фантастики, казковості?

— З якою метою окремі рядки пісні повторюються двічі?

8.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Орієнтовна відповідь

Тема

відтворення тяжкої долі чумаків

Ідея

висловлення співчуття чумакові, якого поховано «у зеленому байраці»

Жанр

народна соціально-побутова (чумацька) пісня

Художні засоби

епітети

«чистий степ»

метафора

«воли… доріженьку чують»

повтори

«Ой…», «Умер, умер», «ку-ку»

риторичні оклики

«Ой подай, чумаче, та подай, голубе, та хоч праву руку!»

звуконаслідування

Ку-ку

звертання

«Ой подай, чумаче, та подай, голубе»

«Ой рад би я, моя мила…»

діалог

— Ой подай, чумаче, та подай, голубе, Та хоч правую руку!

— Ой рад би я, моя мила.

паралелізм

«У степу криниченька, з неї вода протікає — …Чумак сиві воли пасе Та з криниці напуває»

образи-символи

Криниця — символ здоров’я, родючості, багатства, але й розлуки, туги, жалю.

Віл — символ важкої праці жертви, страждань, терпіння.

Зозуля — символ суму та вдівства; туги за життям, минулим; провісниця весни й водночас нещастя

Висновок. Усі ці засоби виразності дають змогу яскравіше розкрити образ чумака, який збирається в далеку дорогу й не знає, як вона закінчиться, щоб передати сумний настрій пісні. Вона викликає жаль і разом із тим захоплення вмінням народу створити незабутню поетичну картину.

9.   Словникова робота.

Складіть словник образів-символів народної лірики.

Орієнтовна відповідь

Віл — символ важкої праці жертви, страждань, терпіння.

Вітер — символ швидкості; якоїсь звістки; шкоди, руйнації й водночас оновлення.

Дощ — символ очищення, пробудження й водночас суму та сліз.

Зозуля — символ суму та вдівства; туги за життям, минулим; провісниця весни й водночас нещастя.

Калина — символ життя, крові, вогню; ознака батьківщини.

Криниця — символ здоров’я, родючості, багатства, але й розлуки, туги, жалю.

Могила — символ безсмертя. Часто смерть героя змальовується як весілля із сирою землею, могилою.

Терен — символ труднощів, життєвих незгод, страждань.

Туман — символ суму, самотності, чогось невідомого.

Явір — символ козака, парубка; здоров’я та сили; молодості; вічної пам’яті.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Гра «Знайди пару».

Утворіть логічні пари, поєднавши слова, подані в лівому стовпчику з постійними епітетами, що вживаються в піснях «Стоїть явір над водою» та «Ой у степу криниченька», поданими в правому стовпчику.

козак                                           вороненький

зозуля                                         сира

явір                                             молоденький

земля                                           мила

кінь                                             зелененький

Україна                                       сива

2.   Завдання аналітичного характеру.

Визначте спільні й відмінні риси козацьких і чумацьких пісень.

Спільне й відмінне в козацьких та чумацьких піснях

Козацькі пісні

Чумацькі пісні

Спільне

 

Відмінне

 

 

 

2.   Завдання аналітичного характеру.

Визначте спільні й відмінні риси козацьких і чумацьких пісень.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Уміти виразно читати, аналізувати козацькі й чумацькі пісні, вивчити одну з них напам’ять.

2)   Індивідуальне завдання: дібрати висловлювання відомих людей про українську народну пісню.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Займи позицію».

Висловіть своє ставлення до висунутої тези. Свою думку обґрунтуйте.

— Заслужений артист України кобзар Василь Литвин говорить: «Пісня — це єдиний хліб, яким живиться дух людини. Пісня надихає людину йти у бій, надихає на подвиги». Чи погоджуєтеся ви із цією думкою?

Так

 

Ні

 

Зараз надихає

 

Інше

 

 

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 35 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: