Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 2 Суспільно-побутові пісні «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою»

Урок № 2

Суспільно-побутові пісні «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою»

Мета:  ознайомити учнів із народними соціально-побутовими піснями, їхнім жанрово-тематичним розмаїттям та ідейно-художнім багатством; розвивати навички виразного читання пісень, аналізу змісту, образів, настрою та пафосу

Очікувані результати: учні знають зміст вивчених суспільно-побутових пісень, уміють виразно їх читати, аналізують зміст, образи, діляться власними враженнями.

Теорія літератури: народна пісня, суспільно-побутові пісні, їхні види; пафос твору.

Обладнання: збірки народних пісень, ілюстрації до них, аудіозаписи, таблиця

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Протягом усієї історії пісня супроводжувала український народ. Виникла вона задовго до київських часів, і в ній найбільш повно відбився український національний характер.

Спочатку це були обрядові пісні, які поєднувалися з різноманітними магічними та язичницькими ритуалами. Пізніше в піснях люди почали висвітлювати своє життя. Через це виникло багато жанрів народної пісні: святкові, обрядові, історичні, ліричні, колискові, балади та думи. Свої пісні були в козаків, чумаків, селян.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Опрацювання таблиці «Основні види мистецтва».

2)   Презентація складених учнями сенканів до слова «Мистецтво».

2.   Евристична бесіда.

— Пригадайте, що таке пісня.

— Які види пісень ви вже знаєте?

— Як ви гадаєте, чому народна пісня має велике значення в житті нації?

  • III.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

1)   Основні мотиви козацьких пісень.

2)   Художні засоби в козацьких піснях.

2.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

3.   Виразне читання пісні «Ой на горі та женці жнуть».

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Евристична бесіда.

— Який настрій цієї пісні? Чому?

— Які картини постійно переплітаються у творі?

— Хто такі козаки?

— Що вам відомо про мужність та героїзм козаків?

— Прочитавши цей твір, скажіть, яким ви уявляєте головного героя — козака?

— Куди, на ваш погляд, ішли козаки? Свої слова підтвердіть цитатами з тексту.

— Які звичаї запорожців оспівуються у творі?

— Які риси козацького характеру змальовано?

6.   Повідомлення учня.

(Учень розповідає про гетьманів Сагайдачного, Дорошенка (див. домашнє завдання до Уроку № 1).)

7.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте художні особливості або складіть паспорт-характеристику пісні «Ой на горі та женці жнуть».

8.   Виразне читання поезії «Стоїть явір над водою».

9.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

10. Евристична бесіда.

— Що вам відомо про явір як дерево?

— За допомогою яких слів описано козака?

— Над чим журиться козак? Які часи зображено у творі?

— Що символізує калина? Для чого козак просить посадити цю рослину в себе на могилі?

— Для чого народ склав цю пісню?

11. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте художні особливості пісні «Стоїть явір над водою».

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Робота за варіантами.

Варіант І

Висловіть власне ставлення стосовно того, чи легко керувати козацьким військом? Яким має бути козацький ватажок? Свої міркування обґрунтуйте.

Варіант II

Яким, на ваш погляд, має бути козак? Відповідаючи, наведіть переконливі приклади з уже відомих творів.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про соціально-побутові пісні, виразно їх читати, визначати образи-символи.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Опитування-інтерв’ю».

Закінчіть речення.

— На мою думку, козацькі пісні…

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 318 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: