Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 27 Гр. Тютюнник. Воєнне дитинство в повісті «Климко»

Урок № 27

Гр. Тютюнник. Воєнне дитинство в повісті «Климко»

Мета:      ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість Григора Тютюнника, викликати інтерес до вивчення творів письменника; розвивати навички виділення головного, сприйняття та засвоєння матеріалу на слух, виразного читання й спостереження над художнім текстом

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість видатного письменника Гр. Тютюнника, розповідають про події часів Другої світової війни, вдумливо й виразно читають та переказують фрагменти повісті, проводять паралелі між особистим життям автора й сюжетом твору.

Теорія літератури: повість, автобіографічний твір, сюжет.

Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Заслуховування учнівських розповідей про думки близьких, друзів стосовно того, чи можна й чи потрібно любити свою країну, якщо вона не дбає про своїх громадян, не створює сприятливих умов, не дає певної стабільності, там, де панує бідність.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

З великою теплотою й любов’ю письменник Гр. Тютюнник змалював свого героя Климка в однойменній повісті. Щоб зробити це так зворушливо й переконливо, напевне, треба самому пережити щось подібне, укласти в образ героя велику частку власної душі, небайдужої до чужого горя, сповненої любові до людей. Те, що зробив герой,— це не тільки подвиг, а й приклад великого гуманізму, величі душі маленької людини. Про це поміркуємо на сьогоднішньому уроці.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

1)   Початок шляху майбутнього письменника.

Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 року в селі Шилівка Зіньківського району Полтавської області в селянській сім’ї.

2)   Від робітничого до філолога.

Григір закінчив ремісниче училище, працював на заводі, на будівництві, служив у мор­флоті. 1962 року закінчив філологічний факультет Харківського університету. Працював учителем у школі, на Київській кіностудії ім. О. П. Довженка, у видавництві «Молодь».

3)   Збірки оповідань та новел.

Почав друкуватися з 1961 року. Основні збірки оповідань і новел: «Зав’язь», «Крайнебо», «Коріння», «Ласочка», «Степова казка» та інші.

4)   Високі нагороди за творчість.

1980 року за повісті «Климко» та «Вогник далеко в степу» був удостоєний літературної премії ім. Лесі Українки, а 1989 року, посмертно, став лауреатом Шевченківської премії.

7 березня 1980 року Григір Тютюнник пішов із життя.

2.   Виразне читання повісті «Климко».

(Учні виразно читають першу умовну частину повісті Гр. Тютюнника «Климко» (І–ІІ розділи).)

3.   Словникова робота.

Партизáн — учасник збройної боротьби в тилу ворога.

Галéти — печиво.

4.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Події якого часу описано в повісті?

— Що ви знаєте про ці важкі для людей часи?

— Про що, на вашу думку, свідчить сцена зустрічі Климка із солдатом ворожої армії? (У лавах фашистської армії були й випадкові люди, які потрапили туди під примусом і не могли поводитися жорстоко.)

— Які труднощі довелося долати на своєму шляху хлопчикові, із чим боротися? А чи змогли б ви так, чи переживали у своєму житті щось подібне (голод, холод, необхідність іти незнайомою, небезпечною дорогою)?

— Прокоментуйте епізод із галетами, коли хлопчик зарив їх у солому, а потім повернувся за ними? (Герой погидував подарунком ворога, але здоровий глузд переміг, печиво можна було обміняти на інші продукти.)

5.   Проблемне питання.

— Як ви гадаєте, чи заслуговують діти війни на особливу увагу суспільства?

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте, чи можна твір «Климко» назвати автобіографічним? Спираючись на знання біографії письменника, доведіть свою думку.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про життя та творчість Гр. Тютюнника; знати зміст опрацьованих розділів повісті «Климко», виділяти ключові епізоди, коментувати їх, висловлювати власну думку щодо прочитаного.

  • VІ.  Підсумок уроку

Літературна гра.

Назвіть якнайбільше прикмет місцевості України, де відбувається дія повісті (або ознак часу).

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 564 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: