Урок № 26 Урок-диспут. «Актуальність проблем, порушених М. Стельмахом у творі “Гуси-лебеді летять”» - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 26 Урок-диспут. «Актуальність проблем, порушених М. Стельмахом у творі “Гуси-лебеді летять”»

Урок № 26

Урок-диспут. «Актуальність проблем, порушених М. Стельмахом
 у творі “Гуси-лебеді летять”»

Мета:      перевірити розуміння учнями змісту, здатність логічно мислити; ознайомити з правилами ведення дискусії; розвивати мовлення, навички вести бесіду на задану тему, аргументувати власну думку, застосовувати вміння аналізувати; формувати здібності відстоювати власну точку зору

Очікувані результати: учні знають зміст твору; володіють правилами ведення дискусії, навичками ведення бесіди; формулюють та аргументують власну думку, відстоюють її; підтверджують думки цитатами з тексту.

Теорія літератури: диспут.

Обладнання: ілюстративний матеріал, пам’ятки

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Міняються життєві орієнтири, цінності, тільки таїна високого мистецтва не підвладна часові. Воно є тим живим скарбом, що йде по землі, йде від покоління до покоління й зачаровує людську душу. Ми, нащадки третього тисячоліття, із захопленням гортає­мо сторінки художніх творів на уроках літератури, які відрізняються з-поміж інших тим, що вивчають на них не науку, а мистецтво слова, прекрасну й дивну його красу та силу, оригінальність світобачення митця, його здатність відтворити життя в художніх образах, розкрити злободенні проблеми через доленосні вчинки персонажів, через розкриття характерів діючих осіб.

  • II.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Ди´спут (від латин. disputo — міркувати, сперечатися) — це активне обговорення проблеми, що цікавить його учасників, палка суперечка, викликана бажанням якомога глибше розібратися в питаннях, що обговорюються.

2.   Повідомлення учня.

Ми любимо повторювати за древніми, що в «суперечці народжується істина». Однак для того, щоб відшукати цю істину, слід навчитися вести диспут правильно, дотримуючись основних загальноприйнятих правил ведення дискусії. Основи етикету суперечки склалися історично. У книзі професора С. І. Поварніна «Мистецтво дискусії», яка була вперше видана 1918 року, викладено деякі правила етикету суперечки.

Наведемо основні їх положення:

1)   «…перший обов’язок і одна з найважливіших властивостей хорошого суперника в суперечці — уміти їх [протилежні докази] вислухати, точно зрозуміти і оцінити.

…Вміння слухати — вміння важке: без нього — хороший супротивник у дискусії немислимий.

…Це фундамент мистецтва суперечки.

2)   Важлива умова справжньої чесної дискусії — повага до переконань і поглядів суперника, якщо ми бачимо їх щирість.

Манера вважати людину з іншими поглядами на життя ідіотом або мерзотником — ознака некультурного, нерозвиненого розуму, вузького кругозору.

3)   Велике значення в дискусії має манера її вести. Тут теж є багато різновидів та відтінків. Одні сперечаються “по-джентельменськи”, “по-лицарські”; інші — за принципом: “на війні як на війні”; треті — просто “по-хамськи”…

Джентльменське дискутування — це найвища форма в цій драбині форм суперечки. У такій дискусії не допускаються ніякі недозволені прийоми. Супротивники поважають думки один одного, ніколи не опускаючись до висміювання, зневажливого тону, грубощів чи недоречних дотепів. Суперники намагаються гідно оцінити точку зору один одного.

Це форма ведення дискусії, для якої необхідні і розум, і душевна рівновага…

4)   Надзвичайно важливо, як ми ведемо дискусію: спокійно врівноважено чи збуджено, схвильовано, навіть розлючено. Тут можна сказати, що існує правило: якщо умови суперечки приблизно рівні, то виграє її завжди і незмінно холоднокровніший суперник».

Пам’ятка учасника дискусії

1.   Перед тим як сперечатися, подумайте, про що ви будете говорити.

2.   Сперечайся чесно й щиро, не перекручуючи думок і слів товаришів.

3.   Починаючи дискусію, ясно й чітко сформулюйте положення, які будете відстоювати, доводити. Ці тези повинні залишатися незмінними протягом усієї дискусії.

4.   Пам’ятайте, що найкращим доказом чи спростовуванням є точні й незаперечні факти.

5.   Доводячи й спростовуючи, говоріть ясно, чітко, точно. Намагайтеся говорити своїми словами.

6.   Якщо доведено хибність думки, майте мужність визнати правоту свого «противника».

7.   Закінчуючи виступ, підведіть підсумки, сформулюйте висновки.

8.   Пам’ятайте, що головне в дискусії — аргументи, логіка доведення. Міміка, жести, вигуки як аргументи не приймаються.

  • IІI.  Формування вмінь та навичок

1.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте, які проблеми порушує М. Стельмах у своєму творі.

Орієнтовна відповідь

Проблеми

— Любов до рідного краю.

— Любов до читання.

2.   Питання для дискусійного обговорення.

— Чи можна й чи потрібно любити свою країну, якщо вона не дбає про своїх громадян, не створює сприятливих умов, не дає певної стабільності, там, де панує бідність?

3.   Інтерактивна вправа «Займи позицію».

Висловіть своє ставлення до висунутої тези. Свою думку обґрунтуйте.

— Я вважаю, що в умовах, коли рідний край не задовольняє моїх життєвих потреб, його не обов’язково любити.

Так

 

Ні

 

Можливо

 

Орієнтовні відповіді тих, хто сказав «Так»

— Тому, що я буду шукати країну з комфортним для себе проживанням.

— Тому, що в людини тільки одне життя й чекати на покращення доведеться дуже довго.

— Бо мені соромно в ній жити, соромно бачити метушню можновладців, які чубляться поміж собою.

— Тому що, мені соромно їздити по дорогам, бо доріг тут, насправді мало

Орієнтовні відповіді тих, хто сказав «Ні»

— Тому, що я ніколи не замислююсь, чому люблю свою матір, своє місто або село. Так само і з Батьківщиною. Її не вибирають, як і матір. Матір люблять просто за те, що вона є. Так само й Україну я люблю просто за те, що вона є, що вона така, а не інакша. Я люблю її, тому що вона рідна, неповторна, її неможливо забути…

— Тому, що я можу вплинути на зміни в державі.

— Тому, що тут я можу здобути спеціальність (в іншій країні за це потрібно платити).

— Тому, що Батьківщина — це частина тебе, яка завжди є і буде, де б ти не знаходився. Вона любить нас такими якими ми є, просто так. Вона любить нас із нашими недоліками й нашими хорошими якостями.

— Не знаю як кому, але моя думка завжди була такою: лише Справжню Любов і Відданість не можна пояснити.

Орієнтовні відповіді тих, хто сказав «Можливо»

— Так, потрібно любити, але потрібно розуміти недоліки й активно боротися.

— Не варто вихвалятися тим, чого немає насправді.

4.   Коментар учителя.

Ми почули різні точки зору. Думаю, що істина знаходиться десь посередині, але особисто я схиляюся більше до патріотичної думки, бо всі країни, які досягли високого рівня розвитку, починали з об’єднання, консолідації всіх сил на основі мови, поваги до символів своєї держави, до традицій та історії, великої любові до рідного краю.

З однією проблемою ми розібралися, тепер дискусія для тих, хто вважає, що любити рідний край потрібно, але також необхідно бачити недоліки й намагатися їх подолати.

5.   Інтерактивна вправа «Займи позицію».

Висловіть своє ставлення до висунутої тези. Свою думку обґрунтуйте.

— Я вважаю, що освіта, читання художньої літератури можуть сприяти духовному відродженню й реальному покращенню життя.

Так

 

Ні

 

Можливо

 
  • IV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Поцікавитися думкою близьких, друзів стосовно того, чи можна й чи потрібно любити свою країну, якщо вона не дбає про своїх громадян, не створює сприятливих умов, не дає певної стабільності, там, де панує бідність; підготувати розповідь.

  • V.  Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть асоціативні ряди до слів «Батьківщина», «книга».

Зразок

Батьківщина — дім, рідні, друзі, місце, куди завжди приємно повертатися...

Книга — мудрість, знання, подорожі в минуле й майбутнє, фантастика, пригоди...

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 103 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: