Урок № 23 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Система образів повісті - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 23 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Система образів повісті

Урок № 23

М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Система образів повісті

Мета:  допомогти учням усвідомити значущість проблем, які порушуються у творі, їхню важливість для сьогодення та ідейно-естетичну цінність; розвивати творчі здібності, здатність аналізувати твір та робити власні висновки

Очікувані результати: учні усвідомлюють значущість проблем, що їх у своїй повісті порушує М. Стельмах; вдумливо й виразно читають та коментують ключові епізоди, висловлюють із приводу прочитаного власну думку.

Теорія літератури: автобіографічна повість, сюжет, композиція.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Убога селянська родина ледве кінці докупи зводить, але в ній росте талановита дитина, яка понад усе хоче навчатися. І батьки ідуть на нечуваний крок — продають єдину корову-годувальницю, щоб відкрити для сина шлях у широкий світ. І хлопець, ставши відомим письменником та громадським діячем, справджує сподівання своєї родини. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Переказ найяскравіших епізодів другого й третього розділів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

2.   Бесіда.

— У зв’язку з чим герой повісті дійшов висновку, «що сміх і гріх живуть по сусідству»?

— Що думає герой, коли бачить на полі обрис жінки, яка несе обід чоловікові-хліборобу?

— Хто й з якого приводу сказав Михайликові: «Хай тобі, дитино, завжди, завжди добре буде поміж людьми»?

— Що робила в лісі Люба й про що це свідчить?

— З якої незвичайної делікатності дідуся дивувалися сусіди?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті «Гуси-лебеді летять».

(Учні виразно читають третю з чотирьох частин (IV–V розділи).)

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Які нові риси характеру головного героя виявилися в цих розділах?

— Що нового дізналися ви про його батьків?

— Що особливого було в збиранні Михайликом грибів?

4.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте головних та другорядних героїв твору.

5.   Тестове завдання.

Установіть відповідність між другорядними героями та їх характеристикою.

1    Мати

2    Батько

3    Дідусь

4    Бабуся

5    Люба

А   Чутлива до краси природи, самовіддана, милосердна

Б    працьовитий, майстер на всі руки, надзвичайно делікатний, з поетичною душею

В   працьовитий, самовідданий до жертовності, люблячий

Г    весела, товариська, смілива, працьовита, життєрадісна

Д   віддана чоловікові, дружелюбна, тактовна, працьовита

Відповідь: 1Д, 2В, 3Б, 4А, 5Г.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Робота з текстом.

1)   Прокоментуйте такий уривок повісті: «Мені іноді здається, що я теж схожий на вітряка, який основою, хрестовиною тримається чорної, репаної землі, а крилами жадає неба…».

(У героя змалку була прив’язаність до землі, пошана до хліборобської праці, разом із тим він мав романтичну мрію — здобути знання, побачити широкий світ і здійснити щось велике та визначне, корисне для людей.)

2)   Знайдіть у творі пейзажі й визначте, за допомогою яких художніх засобів їх створено.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст опрацьованих розділів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», уміти їх переказувати, визначати риси характеру героїв, пояснювати їхні дії та вчинки.

  • VІ.  Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть «родове дерево» сім’ї Стельмахів.

(Родина в М. Стельмаха була велика. З особливою ніжністю згадував він про батька Панаса Дем’яновича; діда Дем’яна — колишнього кріпака, талановитого майстра; бабусю, яку любив понад усе; дядька Миколу, якого по-вуличному звали Бульбою; дружина Михайла Стельмаха — Леся Анатоліївна, сини Яро­слав і Дмитро, дочка Марта. Син Ярослав пішов по стопах батька й став письменником-драматургом.)

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 64 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: