Урок № 21 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять» - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 21 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять»

 

Урок № 21

М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять»

Мета:  ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, сюжетом його автобіографічного твору; розвивати навички виразного читання, переказування тексту, виділення головних епізодів; учити здійснювати спостереження над художнім текстом

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість М. Стельмаха, виразно читають і переказують повість «Гуси-лебеді летять», виділяють ключові епізоди твору, коментують їх.

Теорія літератури: автобіографічний твір.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Аналіз контрольної роботи.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Він був поетом у прозі, одним із найбільш самобутніх, яскравих, талановитих письменників, охоронцем і носієм живої мови. Хто ж він? Про це — на уроці.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

1)   Початок шляху М. Стельмаха. Вчителювання.

Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 року в селі Дяківці Літинського району, що на Вінниччині, у небагатій селянській сім’ї. Здобувши освіту в сільській школі, учився у Вінницькому педагогічному технікумі та Вінницькому педагогічному інституті, який закінчив 1933 року. Вчителював у школах Вінниччини та Київщини.

2)   Перші літературні спроби. Війна.

Збирав усну народну творчість, писав вірші, оповідання. Почав друкуватися з 1936 року. Під час Другої світової війни служив на фронті солдатом-артилеристом.

3)   М. Стельмах — письменник-романіст. Інші творчі вподобання митця.

Після війни прославився як письменник-романіст. Найвідоміші романи: «Хліб і сіль» (1969), «Кров людська — не водиця» (1957) та інші, у яких у широкому епічному плані показано долю українського селянства XX століття. Любов’ю читачів користується й автобіографічна дилогія письменника «Гуси-лебеді летять» (1964), «Щедрий вечір» (1967). Роман «Чотири броди» відзначено Державною премією України ім. Т. Г. Шевченка.

Крім прози та поезії, писав п’єси й сценарії для кінофільмів.

Помер Михайло Стельмах 27 вересня 1983 року.

2.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Автобіографíчний твір — це літературний твір, у якому автор описує своє життя. Розповідь про власне життя переплітається з оповіддю про сучасників та події, свідком яких був письменник.

 

3.   Коментування присвяти-епіграфа до повісті «Гуси-лебеді летять».

4.   Виразне читання повісті «Гуси-лебеді летять».

(Учні виразно читають першу умовну частину повісті (І розділ).)

5.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи зацікавив вас твір, чим саме?

— Яким уже з перших сторінок постає перед нами герой по­вісті — Михайлик?

— З якими почуттями герой розповідає про свого дідуся Дем’яна?

— Проведіть паралелі між творами О. Довженка «Зачарована Десна» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

6.   Проблемні завдання та питання.

Порівняйте художню мову повістей А. Чайковського «За сестрою» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

— Чим, на ваш погляд, вони відрізняються? (Мова Стельмаха більш поетична, частіше описуються не події, а почуття героїв.)

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Найуважніший».

— Хто останній назве заняття односельців Михайлика? (Хліборобство, столярство, шевство, стельмахівство, бондарство, мірошництво.)

— Що вмів робити дідусь Дем’ян? (Січкарню, драча, вітряка, сокиру, віз і сани, дерев’яні скульптури.)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про життя та творчість М. Стельмаха; знати зміст розділів повісті «Гуси-лебеді летять», виділяти ключові епізоди, переказувати їх, коментувати.

  • VІ.  Підсумок уроку

Проблемне питання.

— Чи може будь-хто, описавши власне життя, створити книжку?

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 109 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: