Урок № 18 А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 18 А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків

 

Урок № 18

А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність,
вірність, життєлюбство запорозьких козаків

Мета:  допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів повісті, розкрити образи козаків, розповісти про їхні звичаї та традиції; розвивати навички самостійної роботи з художнім текстом, характеризування образів, виділення головного

Очікувані результати: учні знають ідейно-художній зміст прочитаних розділів повісті, виділяють головні частини, характеризують образи козаків, знають козацькі звичаї та традиції, самостійно працюють із художнім текстом.

Теорія літератури: героїко-романтична повість, романтичний герой.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Коли людина потрапляє в скрутну ситуацію, у неї є два виходи: змиритися й чекати, що якимось дивом прийде спасіння, або ж діяти, активно шукати шлях до порятунку. Павлусь обрав останній і переміг. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Переказ прочитаних розділів повісті А. Чайковського «За сестрою».

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті «За сестрою».

(Учні виразно читають третю умовну частину повісті «За сестрою» (VІІ–ІХ розділи).)

2.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподівалися ви, що твір закінчиться саме так?

— Наскільки, на ваш погляд, ця історія могла бути правдивою?

— У чому полягав Павлусевий план порятунку сестри Ганнусі?

— Які протилежні почуття оволоділи Павлусем, коли знайшлася сестра і їм обом дарували волю?

3.   Проблемне питання.

— Що замість подарунка попросив Павлусь в Ібрагіма? Чому саме це? Як такий вчинок характеризує хлопця?

4.   Робота над характеристикою героїв.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Літературна гра «Впізнай героя».

За поданими цитатами впізнайте героя.

1)   «Він виходив, коли хотів, у місто, знайомився з ровесниками з багатих татарських родин, їздив на коні, стріляв з лука та рушниці. Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було впізнати… того… кінського пастуха». (Павлусь.)

2)   «В одній спідниці, простоволоса, виглядала страшно. Очі налилися кров’ю з лютості і розпуки. У руках держала сокиру». (Палажка.)

3)   «…Він… був кремезний… літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперезував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта й замащена, на грудях широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та сонцем опалені груди». (Семен Непорадний.)

4)   «…Був одягнений у подерту, брудну одежу і мав на голові татарську шапку. На ногах у нього постоли, обв’язані мотузками. Лице чорне, пожовкле та розкуйовджена борода. …Уся його зброя — довгий ніж». (Харциз Карий.)

5)   «Їх стіжкуваті шапки і догори вовною обернені кожухи надавали їм такого страшного вигляду, що, дивлячись на них, кров замерзала в жилах». (Татари, що напали на Спасівку.)

6)   «Йому було вісімдесят літ зроду; та хоч було спочити старим костям у якому зимовику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою і співом. …Стріляв з рушниці так, що птиці під час льоту не промахнув. До того, він знав, як лічити рани зіллям…» (Січовий дід Панас.)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Знати зміст прочитаних розділів повісті А. Чайковського «За сестрою», уміти їх аналізувати.

2)   Індивідуальне завдання: підготувати матеріал до заочної мандрівки «Дорогою відважного Павлуся».

  • VІ.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Запишіть у дві колонки позитивні й негативні риси характерів козаків, зображених у повісті А. Чайковського «За сестрою». Поясніть причини наявності негативних рис.

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 123 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: