Урок № 17 А. Чайковський. «За сестрою». Сюжет твору - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 17 А. Чайковський. «За сестрою». Сюжет твору

Урок № 17

А. Чайковський. «За сестрою». Сюжет твору

Мета:      ознайомити учнів із сюжетом повісті, допомогти усвідомити її ідейно-художні особливості; розвивати навички самостійної роботи з художнім текстом; виробляти вміння виділяти головні епізоди, цікаво переказувати текст, висловлювати власну думку з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні визначають сюжет твору, знають його ідейно-художні особливості, уміють самостійно працювати з художнім текстом, висловлюють власні думки з приводу прочитаного.

Теорія літератури: героїко-романтична повість, сюжет.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Хто з хлопчаків у дитинстві не мріяв побачити справжній бій або навіть узяти в ньому участь? Думав про це й Павлусь, герой повісті А. Чайковського «За сестрою». Коли ж волею долі опинився в бою козаків із татарами, то зрозумів, що це дуже страшне й жорстоке видовище. Однак кому як не козакам захищати жінок, дітей від лютих нападників? Тому треба плекати в собі мужність, відвагу й рішучість. Саме це й робив наш герой Павлусь. Сьогодні ми й обговоримо його вчинки.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Заслуховування розповіді про життя та творчість А. Чайковського.

2)   Переказ прочитаних розділів повісті «За сестрою».

2.   Літературний диктант.

1)   Чия козацька родина була найславнішою в Спасівці? (Судаків.)

2)   Де знаходився старший брат Павлуся — Петро? (На Запорожжі.)

3)   Хто привчав Павлуся до лицарського ремесла? (Дід Андрій.)

4)   Хто просив за Павлуся, коли він у чомусь провинився перед батьками? (Ганна.)

5)   Хто напав на село Спасівка? (Татари.)

6)   Кого вороги забрали до полону? (Батька й сестру.)

7)   Що трапилося з матір’ю Палажкою? (Її вбили, бо вона вчинила супротив нападникам.)

8)   Яким чином Павлусь опинився в степу? (Узяв татарського коня й утік.)

9)   Що трапилося з хлопцем у дорозі? (Його поранили стрілою.)

10)  Яку славу мав козак Семен Непорадний? (Силача, але людини, безпорадної під час затримки ворога.)

11)  Що вирішили козаки на своїй раді? (Наздогнати татар і відбити полонених.)

12)  З ким зустрівся Павлусь, коли приїхали козаки? (Із братом.)

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті «За сестрою».

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті А. Чайковського «За сестрою» (ІІІ–VI розділи).)

2.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яким був план козаків щодо звільнення полонених?

— Який подарунок Павлуся зворушив старшого брата до сліз?

— Що нового ви дізналися про головного героя повісті Павлуся?

— Розкажіть про перебіг бою козаків із татарами.

— Як повелися козаки, коли побачили, що їхній ватажок Тріска опинився між ворогами?

— Як вирішили вчинити з полоненим татарином Мустафою-ага?

— Розкажіть про зустріч Павлуся з батьком.

— Чому вранці Степан і Петро не знайшли Павлуся?

— До чиїх рук потрапив Павлусь у степу?

— Що сталося з харцизом і чому?

3.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

(Повторення відомостей про сюжет та його елементи.)

Експоз и´ція (латин. expositio — виклад, опис, пояснення) — частина твору, де змальовуються суспільне середовище й життєві обставини, у яких формувалися риси характеру дійових осіб, історичні умови, що впливають на розвиток.

Зав’я´зка — елемент сюжету й композиції, який розпочинає основний конфлікт, зіткнення антиподів (людей чи соціальних груп із протилежними поглядами, характерами).

Рóзвиток дії — розгортання подій, що виростають із зав’язки, своєрідний перебіг розповіді автора про життя, стосунки та дії персонажів.

Кульмінáція (латин. сulmen — вершина) — момент найвищого піднесення, напруження, розвитку конфлікту, момент вирішального зіткнення характерів, мить перелому в сюжеті, з якої починається розв’язка.

Розв’я´зка — завершальний компонент сюжету, вирішення конфлікту у творі художньої літератури. Розв’язка, як правило, визначається всім ходом розвитку дії й може бути раптовою, несподіваною. Порівняно з іншими елементами сюжету, розв’язка відбувається дуже швидко і, як правило, подається в кінці твору, хоча інколи, згідно з авторським задумом, може наводитись і на його початку.

4.   Колективна робота.

Визначте елементи сюжету в прочитаній частині повісті «За сестрою».

Орієнтовна відповідь

Опис села Спасівка, родини Судаків

®

Напад татар на село

®

Втеча Павлуся, поранення, порятунок козаком Недолею

®

Зустріч із рідними

Експозиція

 

Зав’язка

 

Розвиток дії

 

Один із кульмінаційних моментів

 

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне завдання.

Поясніть, чому козацький ватажок Недоля, дізнавшись про те, що Павлусь поїхав самостійно шукати сестру, сказав: «— Як хлопець з цього вийде цілий, то знайте, що з нього кошовий буде».

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати (можливо, дочитати), переказувати опрацьовані розділи повісті А. Чайковського «За сестрою», виділяти головні епізоди, коментувати їх, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

  • VІ.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Доведіть твердження «Козак — дитя степу», спираючись на знан­ня твору та відомості з історії.

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 117 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: