Урок № 16 А. Чайковський. Повість «За сестрою», її історична основа - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 16 А. Чайковський. Повість «За сестрою», її історична основа

 

Урок № 16

А. Чайковський. Повість «За сестрою», її історична основа

Мета:  ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, з історичною основою його повісті «За сестрою»; розвивати навички роботи з книгою, виразного, вдумливого читання, переказування тексту, виділення головних епізодів твору

Очікувані результати: учні знають біографію А. Чайковського, визначають історичну основу його повісті «За сестрою»; вдумливо читають, виділяють головні епізоди твору.

Теорія літератури: героїко-романтична повість, історична основа твору.

Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії, видання твору, ілюстрації до нього (картини на тему козаччини)

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Заслуховування усного твору «Яким я бачу майбутнє України» або відповіді на питання «Як ви вважаєте, за яких умов і коли справдяться мрії Т. Шевченка про “сім’ю вольну, нову”?».

2.   Проблемне питання.

— Чому «Заповіт» Т. Шевченка перекладений багатьма мовами і є таким популярним у світі?

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У козацьких сім’ях дітей змалку готували до військової служби. Тому хлопчаки добре трималися в сідлі, знали, як можна певний час вижити в дикому степу. Усе це дуже знадобилося Павлусеві, герою повісті А. Чайковського «За сестрою», який зміг не тільки врятувати себе, а й допомогти рідній людині. Докладніше про це ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Ознайомлення з біографією письменника.

(Можна подати біографію письменника у вигляді тез, які починаються зі слів: «— Чи знаєте ви, що…»)

— …Андрій Якович Чайковський народився 1857 року в місті Самбір, що на Львівщині, у сім’ї дрібного урядника. Майбутній поет рано залишився сиротою, але зумів знайти власну стежку в житті, стати освіченою та навіть видатною людиною. Бабуся відкрила маленькому Андрієві світ казок, легенд, переказів про минуле рідного краю.

— …Навчався читати польською мовою, оскільки українського букваря не було.

— …Навчаючись у Самбірській гімназії, він зацікавився історією та культурою України, очолив таємний гурток. Тоді ж почав писати й художні твори. Після закінчення Львівського університету працював адвокатом, займався просвітницькою діяльністю.

— …Попри усталену практику Чайковський часто вів справи в судах українською, а не польською мовою, тому до нього горнулося все селянство. Його називали «Хлопським адвокатом».

— …Творчий талант Андрія Чайковського помітив його друг Іван Франко.

— …Як і кожен житель Самбора, Чайковський пишався тим, що був земляком славного гетьмана Війська Запорозького Петра Конашевича-Сагайдачного. Про цього талановитого полководця багато чув, читав, добре його собі уявляв, тому взявся за роман «Сагайдачний» і видав три його книги.

— …На жаль, багато творчих задумів лишилися нереалізованими, бо 1935 року важка хвороба перервала життя письменника.

— …Твори А. Чайковського відомі не лише в Україні, а й у США, Канаді, Австрії.

2.   Виразне читання повісті «За сестрою».

(Учні виразно читають першу умовну частину повісті «За сестрою» (І–ІІ розділи).)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи зацікавив вас твір, чим саме?

— У якому селі відбуваються події та про який рід ідеться? (Родина Судаків — дід Андрій, його син Степан із жінкою Палажкою, два сини — Петро й Павло, дочка Ганна; село Спасівка.)

— Як брат і сестра ставилися одне до одного? («Павлусь і Ганна любилися дуже. Він її вчив потай від діда тих усіх штук, яких навчився від дідуся, бо дідусь часто повторював, що це не жіноче, а козацьке діло. …Завелась між дітьми така любов, що одне без одного жити не могло, і, здається, не було нічого такого, чого б Павлусь для Гані не зробив».)

— Хто займався вихованням дітей за козацькими традиціями? (Дід Андрій.)

— Як родина Павлуся захищалася від татарів?

— Що трапилося з кожним із членів родини? (Батька й сестру забрали в полон, матір Палажку та діда Андрія вбили, бо вони чинили опір, Павлусь узяв татарського коня й утік.)

— Хто такий Семен Непорадний? (Козак, що мав надзвичайну силу, але був безпорадним під час затримки ворога.)

— Яку роль він відіграв у житті Павлуся?

— Хто лікував малого Павла? (Дід Панас.)

4.   Повідомлення учня.

Хто такі козаки?

Термін «козак» уперше згадується в джерелі XIII ст. (монгольській хроніці 1240 року) і походить із тюркських мов. Він означав «одинокий», «схильний до розбою, завоювання». У словнику половецької мови (1303) «козак» перекладено як «страж, конвоїр».

У XVI ст. в українському суспільстві з’явилася нова, козацька, верства. Козаками називали спочатку людей, що йшли в Дике Поле для ловів і рибальства та на боротьбу з татарами. Це були міщани з прикордонних містечок. Перші козаки кочували з місця на місце, жили в шатрах, покритих шкурами диких звірів, або копали собі землянки в захищених місцях. Лови на звіра давали їм доволі м’яса, яке можна було солити, та цінні шкури. Козаки також закладали в деяких місцях лісові пасіки, борті й збирали мед. Поступово вони згуртували свої сили й об’єдналися в одну Січ під орудою Байди Вишневецького.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Знайди пару».

Утворіть логічні пари, поєднавши імена героїв повісті, подані в лівому стовпчику, із назвами, що позначають родинні зв’язки, поданими в правому стовпчику.

Андрій                                   дочка

Степан                                   молодший син

Палажка                                старший син

Петро                                     мати

Павло                                     батько

Ганна                                     дід

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про життя та творчість А. Чайковського; виразно читати й переказувати опрацьовані розділи повісті «За сестрою» (можливо, дочитати), виділяти головні епізоди, коментувати їх, висловлювати власні думки щодо прочитаного.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Опитування-інтерв’ю».

Закінчіть речення.

— Під час читання повісті А. Чайковського «За сестрою» мене зацікавило…

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 73 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: