Урок № 15 Т. Шевченко. «Заповіт». Виразне читання напам’ять - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 15 Т. Шевченко. «Заповіт». Виразне читання напам’ять

 

Урок № 15

Т. Шевченко. «Заповіт». Виразне читання напам’ять

Мета:  допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художню цінність творів Т. Г. Шевченка за допомогою застосування засобів виразного читання; розвивати пам’ять, навички виразного читання, постановки виконавського завдання, акторські здібності

Очікувані результати: учні усвідомлюють ідейно-художню цінність творів Т. Г. Шевченка, уміють виразно читати вірші напам’ять, коментувати їх.

Теорія літератури: виразне читання, темп, пауза, логічний наголос, інтонація; ідея.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, аудіозапис пісні, аудіозразки художнього читання

Тип уроку: виразне читання напам’ять.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Мало хто, як Шевченко, так уболівав за долю України, через те його вірші сповнені експресії — у них то гнів, то сум, то замрія­ність. Передати ці почуття автора, його ідеї — маєте сьогодні саме ви, на уроці виразного читання.

  • ІI.  Актуалізація опорних знань учнів

Колективна робота.

Повторення відомостей із теорії виразного читання (темп, інтонація, пауза, логічний наголос).

  • ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Робота в парах.

Повторення вірша напам’ять, відпрацювання інтонації.

2.   Коментар учителя.

Спробуйте передати палку мрію Т. Шевченка про те, що будуть знищені всі поневолювачі, а українці заживуть новим, вільним життям у дружбі, злагоді й мирі, і що його, людину, яка боролася за це світле майбутнє й поклала на вівтар Вітчизни своє життя, теж не забудуть.

3.   Виразне читання напам’ять вірша «Заповіт» Т. Г. Шевченка.

(Можна провести у вигляді конкурсу.)

4.   Читання перекладу «Заповіту» Т. Шевченка, порівняння з оригіналом.

Завещание

(Переклад Олександра Твардовського)

Как умру, похороните
На Украйне милой,
Посреди широкой степи
Выройте могилу,
Чтоб лежать мне на кургане,
Над рекой могучей,
Чтобы слышать, как бушует
Старый Днепр под кручей.
И когда с полей Украйны
Кровь врагов постылых
Понесет он… вот тогда я
Встану из могилы —
Подымусь я и достигну
Божьего порога,
Помолюся… А покуда
Я не знаю Бога.
Схороните и вставайте,
Цепи разорвите,
Злою вражескою кровью
Волю окропите.
И меня в семье великой,
В семье вольной, новой,
Не забудьте — помяните
Добрым тихим словом.

5.   Розгадування кросворда.

(Учні презентують складені вдома кросворди з ключовим словом «Кобзар» і розгадують їх (див. домашнє завдання до Уроку № 14).)

Орієнтовна відповідь

1 Ф

О

Л

Ь

К

Л

О

Р

 

 

 

 

 

 

2 Т

О

П

О

Л

Я

 

 

 

 

 

 

3 Б

А

Л

А

Д

А

 

 

 

 

 

4 З

А

П

О

В

І

Т

 

5 У

К

Р

А

Ї

Н

А

 

 

 

6 Д

Н

І

П

Р

О

 

 

 

 

 

 

 

1)   Те, що взяв за основу Т. Шевченко, створюючи баладу «Тополя»; синонім поняття «усна народна творчість».

2)   Твір Т. Шевченка, у якому вжито метаморфозу.

3)   Ліро-епічний твір фольклорного походження історичного або героїчного змісту, часто з елементами фантастики.

4)   Найвідоміший у світі вірш Т. Г. Шевченка, перекладений багатьма мовами.

5)   Країна дум, мрій, сподівань великого письменника.

6)   Ріка, про яку згадує поет у «Заповіті».

6.   Творча робота.

На основі творів Т. Г. Шевченка складіть його психологічний портрет.

(Т. Шевченко постає перед нами розумним, спостережливим, щирим і співчутливим мрійником і разом із тим людиною, яка реально оцінювала тогочасну дійсність.)

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Скласти усний твір на тему «Яким я бачу майбутнє України» або дати відповідь на питання «Як ви вважаєте, за яких умов і коли справдяться мрії Т. Шевченка про “сім’ю вольну, нову”?».

2)   Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про ко­заків.

  • V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найкращим читцем сьогодні був (була)…

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 24 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: