Урок № 13 Т. Шевченко — видатний український поет. Вірш «Мені тринадцятий минало…». - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 13 Т. Шевченко — видатний український поет. Вірш «Мені тринадцятий минало…».

 

Урок № 13

Т. Шевченко — видатний український поет. Вірш «Мені тринадцятий минало…».
Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану
 незахищеної дитячої душі у великому й складному світі

Мета:  відновити в пам’яті учнів матеріал про життєпис поета, розкрити значення його творчості для українського народу, ознайомити з поезією-роздумом про сирітське дитинство «Мені тринадцятий минало…»; розвивати навички вдумливого та виразного читання, спостереження над художнім текстом

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя поета, розуміють значення його творчості для українського народу, виразно й осмислено читають, аналізують вірш, пояснюють роль контрасту та інших художніх засобів у творі.

Теорія літератури: мотив у художньому творі, прийом контрасту, ідея.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до біографії, видання твору, ілюстрації до нього; аудіо­запис художнього читання; таблиця

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Аналіз контрольної роботи.

2.   Перевірка домашнього завдання.

Заслуховування міркувань щодо подальшої долі героїв повісті І. Франка «Захар Беркут», усієї тухольської громади.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком, а став велетнем у царстві людської культури…» — так Іван Франко писав про видного українського генія — Тараса Шевченка.

Кожен народ має своїх знакових особистостей. Ці люди помітні й впливові, яскраві й незабутні, діяльні й визначні. Вони тривалий час перебувають у полі зору суспільства, напружено та творчо працюють, виховують суспільні смаки, формують громадські ідеали. До них тягнуться інші — відомі й не дуже, за підтримкою та для спілкування. Саме такою особистістю й був Тарас Григорович Шевченко, який своїми діями, творами заслужив всенародну шану. Це людина, знана в усіх куточках світу, а твори його дорогі серцю кожного українця. Про це ми й поговоримо на сьогоднішньому уроці.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Завдання учням.

Пригадайте, що ви знаєте про Т. Шевченка. Які твори вчили на уроках літератури в попередніх класах?

(Вірш «Думка», поема «Іван Підкова» — 6-й клас.)

2.   Ознайомлення з біографією письменника.

(Можна подати біографію письменника у вигляді тез, які починаються зі слів: «— Чи знаєте ви, що…»)

— …Тарас Григорович Шевченко прожив 47 років, з них 24 — у кріпацтві, не маючи засобів до освіти, розвитку таланту, потім десять років заслання із забороною писати й малювати. Між тим йому вдалося стати великим письменником та художником, академіком-гравером, знаним у Європі.

— …Практично все своє свідоме життя Шевченко прожив за межами України (15-річного сироту пан забрав із собою до Вільна, а потім до Петербурга), але Тарас не забув мови, не втратив гарячої любові до рідного краю, рідного народу, став на його захист.

— …Шевченка радо запрошували в гості на проживання великі пани, він був улюбленцем жінок (навіть дуже багатих і знатних), але митець залишився бідним та вільним самітником.

— …Шевченко відомий насамперед як поет. Однак його поетичних творів до нас дійшло понад 240, а мистецьких — олійних картин, акварелей, сепій, офортів, малюнків — майже 1200. Ця кількість свідчить про його глибоку закоханість у малярство.

— …1831 року, перебуваючи в Санкт-Петербурзі, поміщик Павло Енгельгардт відправляє свого кріпака Тараса Шевченка навчатися живопису. Саме в столиці Шевченко потрапляє в середовище культурної еліти того часу. Василь Жуковський, Карл Брюллов, Олексій Венеціанов — ці люди не тільки оцінили таланти молодого Шевченка, але й зробили все для того, щоб викупити його з кріпосного рабства.

— …1838 року Брюллов написав портрет Жуковського, який був проданий з аукціону за 2500 рублів (на ті часи величезна сума, за яку можна було придбати фільварок[1]). За ці гроші й був викуплений Шевченко.

— …Здобувши свободу, Тарас Григорович вступив до Академії мистецтв. Він був удостоєний срібної медалі другого ступеня Академії за картину «Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці».

— …«Кобзар» став найзнаменитішою книгою Шевченка. Тільки за життя поета він перевидавався 4 рази. Вірші із цієї збірки перекладені більш ніж на 100 мов світу.

— …Основною освітою Тараса Шевченка було навчання в церковно-прихожанській школі, яке тривало всього два роки.

— …Навесні 1846 року Тарас Григорович вступає в таємне антицарське Кирило-Мефодіївське братство.

— …1847 року братчиків заарештовують, Шевченка привозять до Оренбурга, звідти — до Орської фортеці, де він мав відбувати солдатську службу.

— …1857 року Т. Г. Шевченко повернувся із заслання. 1859 року він здійснює третю подорож в Україну. 1860 року Шевченкові присвоюється звання академіка-гравера. Цього року виходить друге видання «Кобзаря».

— …На свій останній день народження Тарас Григорович у розмові з близьким другом художником Григорiєм Честахiвським висловив бажання, щоб у разі смерті, яку він передчував, поховали його в Каневi. Уранці 10 березня Тараса Григоровича не стало. (Як відомо, Тарас помер на чужині, а саме в Петербурзі, і був похований на Смоленському кладовищі, але все-таки його воля збулася й поет через два роки був перепохований у Каневі.)

— …У місті Черкаси 1989 року відкрився єдиний у світі музей, присвячений одній книзі. Цією книгою став «Кобзар».

— …Незвична школа є в Грузії: в оформленні її фасаду використано зображення книжок. Однією з книг є «Кобзар» Тараса Шевченка.

3.   Виразне читання вірша Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало…».

4.   Словникова робота.

До пáю — на обід.

Пр и´язно — тепло, привітно, добре.

Рай — тут: благодатне, хороше місце.

Помарнíло — потемніло, захмарилося, поблідло.

Плóскінь — рослина, з якої робили нитки й ткали полотно.

5.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Які думки й почуття викликає у вас вірш?

— Які зміни в настрої ліричного героя відображає автор?

— Вірш «Мені тринадцятий минало…» написаний 1847 року, під час заслання в Орську фортецю. Про що свідчить вибір автором саме цієї теми?

6.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Мот и´в (фр. motif) — неподільна смислова одиниця, на основі якої складається сюжет (мотив жертовності, скорботи тощо), або тема чи ідея твору.

Контрáст (фр. contraste) — художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ.

  • 7.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.
  • Визначте художні особливості або складіть паспорт-характеристику вірша «Мені тринадцятий минало...».
  • Орієнтовна відповідь

Тема

Зображення душевного стану й думок бідного підлітка-сироти, який у хвилини відчаю одержав підтримку

Ідея

Утвердження добра та дружньої підтримки як важливих чинників для оптимістичного світобачення

Мотиви

Автобіографічний, усеперемагаючого життєлюбства

Художні засоби

епітети

«Господнє небо і село»; «тяжкі сльози»

порівняння

«...любо стало, неначе в Бога»

метафори

Рай запалило; село почорніло; небо помарніло; тяжкі сльози

синоніми

Гріло, пекло

повтори

Любо, любо; чи то, чи так

риторичні окличні речення

«Не дав мені Бог нічого!», «Не мої ягнята!»

риторичні питання

«Чого так весело було?»

інверсія

Небо голубеє; обернувся я

прийом контрасту

Рай — почорніле село, помарніле небо; «Поглянув я на ягнята — не мої ягнята»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати»

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Творча робота.

Складіть акровірш зі словом «Кобзар».

Зразок

Книга велична
Очі українцям відкрила,
Боротись за волю
Завжди їх учила.
А матір, вишневий садочок — ідеалом
Рідним зробила.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Уміти розповідати про життя та творчість Т. Шевченка; навчитися виразно читати вірш «Мені тринадцятий минало...», аналізувати його, висловлювати власні думки та враження.

2)   Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про образ тополі в народній міфології.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Опитування-інтерв’ю».

Закінчіть речення.

— Я думаю, що Т. Шевченко для кожного українця…

 

[1] Фільварок — панський сільськогосподарський хутір.

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.11.2016)
Переглядів: 53 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: