Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 12 Контрольна робота № 1. «З пісенних скарбів», «Про далекі минулі часи»

 

Урок № 12

Контрольна робота № 1. «З пісенних скарбів», «Про далекі минулі часи»

Мета: виявити рівень знань, умінь та навичок учнів із метою контролю й корекції; розвивати логічне та образне мислення, пам’ять, уміння виділяти головне, висловлювати судження з приводу прочитаного, пов’язувати його з власним життєвим досвідом

Очікувані результати: учні знають зміст вивчених творів, уміють їх характеризувати, висловлюють судження з приводу прочитаного.

Теорія літератури: мистецтво, види та функції мистецтва, соціально-побутові пісні, види соціально-побутових пісень, коломийки, пафос твору, історична повість, сюжет.

Обладнання: тестові завдання у двох варіантах

Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Мандрівка в давнє минуле завжди цікава й повчальна. Сподіваюсь, що ви зумієте показати знання й висловити судження про те, як історичні часи відбилися в усній народній творчості та художній літературі, чого саме ці твори вчать нащадків.

  • ІІ.  Основний зміст роботи

1.   Інструктаж щодо виконання тестових завдань.

2.   Написання учнями контрольної роботи.

Варіант І

Початковий та середній рівні

(Кожна правильно встановлена відповідність — 0,5 бала. Максимально — 6 балів.)

1.   Установіть відповідність між народними піснями та образами, змальованими в них.

1    «Гомін, гомін по діброві»

2    «Ой на горі та женці жнуть»

3    «Стоїть явір над водою»

4    «Ой у степу криниченька»

А   чумак, зозуля

Б    Запорозька Січ, шабля

В   козак, Україна

Г    Дорошенко, Сагайдачний

Д   мати, син, сестри

 

2.   Установіть відповідність між цитатами та назвами пісень, з яких узято ці рядки.

1    Воли ревуть, води не п’ють,
Бо в Крим доріженьку чують.

2    Будуть пташки прилітати
Калиноньку їсти,
Будуть мені приносити
Од родоньку вісти!..

3    «Мені з жінкою не возиться;
А тютюн та люлька
Козаку в дорозі
Знадобиться!»

4    Старша сестра коня веде,
А підстарша зброю несе,
А меншая випитує:
«Коли, брате, з війська прийдеш?»

А   «Гомін, гомін по діброві»

Б    «Ой у степу криниченька»

В   Жартівливі коломийки

Г    «Стоїть явір над водою»

Д   «Ой на горі та женці жнуть»

 

3.   Установіть відповідність між текстом коломийки та її головною думкою.

1    Коломийку заспіваю, як ми веселенько,
Коломийку заспіваю, як болить серденько.

2    А я годна льонок брати та годна стелити,
А я годна заспівати та й годна робити.

3    Коломийка, коломийка, весела співанка,
Не раз її над колисков заспівала мамка.

4    Та хоч би всі зорі впали й писарями стали,
Ще би наших співаночок не переписали.

А   Кожна дівчина знає співанки з раннього дитинства, з материної колискової

Б    Дівчина вміє добре співати й добре працювати, пісня допомагає в роботі

В   Дівчата більше дбають про співанки, ніж про роботу

Г    Коломийки відображають людські почуття, радості й печалі

Д   Коломийок у гуцулів дуже багато, на всі випадки життя

 

Достатній рівень

(Правильна відповідь — 2 бали.)

4.   Дайте поширену відповідь на одне із запитань.

А   Чим приваблює мене образ Захара Беркута?

Б   Що таке коломийки і яке їхнє значення в житті карпатських українців?

Високий рівень

(Правильна, змістовна, цікава відповідь — 4 бали.)

5.   Виконайте одне із завдань.

А   Напишіть уявну промову якогось із героїв повісті І. Франка «Захар Беркут».

Б   Зробіть повний ідейно-художній аналіз народної козацької пісні «Ой на горі та женці жнуть».

Відповіді: 1 — 1Д, 2Г, 3В, 4Б; 2 — 1Б, 2Г, 3Д, 4А; 3 — 1Г, 2Б, 3А, 4Д.

Варіант ІІ

Початковий та середній рівні

(Кожна правильно встановлена відповідність — 0,5 бала. Максимально — 6 балів.)

1.   Установіть відповідність між назвами пісень та ключовими словами.

1    «Гомін, гомін по діброві»

2    «Ой на горі та женці жнуть»

3    «Стоїть явір над водою»

4    «Ой у степу криниченька»

А   вода, козаченько, серденько, Московщина, кінь, калина, пташки

Б    степ, вода, воли, доріженька, зозуля

В   гора, долина, військо, кінь, жінка, люлька

Г    дібровонька, туман, мати, син, турки, орда, сестра, пісок, вітри

Д   ліс, гора, шабля, козак, чужина, сльози, родина, ворон

 

2.   Установіть відповідність між рядками народних пісень та художніми засобами, використаними в них.

1    «Вернись, синку, додомоньку,
Змию тобі головоньку!»

2    …Козак молоденький —
Оріхове сіделечко
І кінь вороненький.

3    …Під ним кониченько,
Під ним вороненький…

4    Не рад явір хилиться…

А   анафора (повтор), зменшено-пестливі слова

Б    гіпербола, порівняння

В   епітети, зменшено-пестливі слова

Г    поетичні звертання, зменшено-пестливі слова

Д   метафора, коротка форма прикметника

 

3.   Установіть відповідність між рядками жартівливих коломийок та якостями, що в них висміюються.

1    Як ішов я через село, курка мене вздріла,
Якби не та паличенька, була б мене з’їла.

2    Та журюся, хлоп молодий, що ми жона схудне:
Доки зварить дещо їсти, то уже полудне.

3    — Ой ти, білява, білявино, чого така біла?
— Бо на мені пудеринку до півтора кіла.

4    Роботящий леґінище, нема що казати:
До півночі за дівками, до полудня — спати.

А   заздрість, пихатість

Б    лінощі, гультяйство

В   несмак, невміння правильно користуватися косметикою

Г    невмілість, лінивство

Д   боягузтво, полохливість

 

Достатній рівень

(Правильна відповідь — 2 бали.)

4.   Дайте поширену відповідь на запитання або виконайте завдання.

А   Чим приваблює мене образ Мирослави, героїні повісті І. Франка «Захар Беркут»?

Б   Складіть план із 3–5 пунктів до теми «Художні особливості козацьких та чумацьких пісень».

Високий рівень

(Правильна, змістовна, цікава відповідь — 4 бали.)

5.   Виконайте одне із завдань.

А   Напишіть уявний монолог-сповідь Тугара Вовка, героя повісті І. Франка «Захар Беркут».

Б   Доведіть на основі вивчених коломийок, що народові, який їх складав і виконував, притаманні поетичність, почуття гумору, працьовитість та інші позитивні риси.

Відповіді: 1 — 1Г, 2В, 3А, 4Б; 2 — 1Г, 2В, 3А, 4Д; 3 — 1Д, 2Г, 3В, 4Б.

  • ІІІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найскладнішим сьогодні для мене було…

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 340 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: