Урок № 10 І. Франко. «Захар Беркут». Проблема вибору людини у вирішальній ситуації - Українська література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас (нова програма)

Урок № 10 І. Франко. «Захар Беркут». Проблема вибору людини у вирішальній ситуації

Урок № 10

І. Франко. «Захар Беркут». Проблема вибору людини у вирішальній ситуації

Мета:  допомогти учням з’ясувати зміст твору, місце й роль головних героїв та другорядних персонажів у творі; розвивати навички самостійної роботи з текстом, характеристики образів, обґрунтованого визначення власних уподобань

Очікувані результати: учні знають й аналізують зміст твору, характеризують образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка; підтверджують власну думку цитатами з тексту, визначають улюбленого героя.

Теорія літератури: повість, художні образи, художні засоби.

Обладнання: портрет письменника, текст повісті, схема

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Величезне випробування знову випало на долю Захара Беркута, героя повісті Івана Франка. Йому довелося ще раз вибирати між життям улюбленого сина та спокоєм і безпекою громади в майбутньому. Залишається тільки схилити голову в пошані перед мужнім і справедливим рішенням тухольського ватажка.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Переказ ключових епізодів повісті І. Франка «Захар Беркут».

2.   Питання учням.

— На чому основувалися стратегічні плани монгольського воєначальника Бурунди й Максима Беркута й тухольців? Свою думку доведіть. (Перший — на несподіванці, другий — на хитрості.)

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті «Захар Беркут».

(Учні виразно читають четверту умовну частину повісті І. Франка «Захар Беркут» (VIІІ–IХ розділи).)

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподівалися ви, що твір закінчиться саме так?

— Що вас вразило в повісті найбільше?

— Як ви гадаєте, наскільки вірогідною є подібна історія?

  • ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне питання.

— Який вибір був у Захара Беркута в ситуації із сином?

(Застосовується інтерактивний метод «Дерево рішень».)

Орієнтовна відповідь

Проблема

Який вибір був у Захара Беркута в ситуації із сином?

ò

 

ò

 

ò

Рішення I

 

Рішення II

 

Рішення III

Пристати на пропозицію Тугара Вовка та врятувати сина

 

Не пристати на пропозицію Тугара Вовка, що спричинить утрату сина

 

Пообіцяти відпустити монголів, урятувати сина, а потім, не дотримавши слова, стратити ворогів

ò

 

ò

 

ò

 

ò

 

ò

 

ò

позитивне

 

негативне

 

позитивне

 

негативне

 

позитивне

 

негативне

урятування Максима

 

піддання небезпеці майбутнього громади, до якої можуть повернутися вороги з помстою

 

забезпечення спокою й безпеки громади в майбутньому

 

втрата сина

 

урятування Максима

 

втрата гідності й честі, порушення обіцянки, навіть якщо це стосується ворогів

 

Методична порада

Інтерактивний метод «Дерево рішень» є варіантом розв’язання конкретної проблеми. Він допомагає учням проаналізувати та краще зрозуміти механізм прийняття складних рішень.

Алгоритм розв’язання проблемного запитання

1.   Оберіть проблему, яка не має однозначного вирішення. Викласти її можна у вигляді цікавої історії, ситуації з життя, епізоду з літературного твору.

2.   Запропонуйте учням необхідну інформацію для розв’язання проблеми, що виникла під час домашнього читання.

3.   Підготуйте на дошці взірець «дерева рішень».

4.   Чітко сформулюйте проблему, її суть, запишіть на дошці, заповнюючи схему.

5.   Дайте необхідну додаткову інформацію щодо проблеми.

6.   Запитайте в учнів про актуальність проблеми, з’ясуйте, чому саме сторони прагнуть її розв’язання.

7.   Шляхи та варіанти розв’язання проблеми можна визначити проведенням «Мозкового штурму». На цьому етапі жоден із варіантів не може бути неправильним. Важливо набрати якнайбільше ідей.

8.   Обговоріть кожен із варіантів вирішення. З’ясуйте, що позитивного чи негативного для кожної зі сторін він містить. Таким чином, частину ідей можна відхилити й залишити три-чотири.

9.   Об’єднайте учнів у малі групи й запропонуйте заповнити схему. Група шляхом обговорення повинна дійти одного варіанту рішення. Якщо єдності немає, можна застосувати голосування.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст повісті І. Франка «Захар Беркут», уміти виділяти головне, коментувати, характеризувати героїв на основі їхніх дій та вчинків.

  • VІ.  Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть діалог між героями повісті (на вибір) щодо проблеми вибору людини у вирішальній ситуації (між Максимом та Мирославою, між Мирославою й батьком, між Захаром Беркутом і тухольською громадою та ін.).

Категорія: Українська література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.11.2016)
Переглядів: 37 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: