Урок № 8 І. Франко. «Захар Беркут». Тема та провідні мотиви повісті - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 8 І. Франко. «Захар Беркут». Тема та провідні мотиви повісті

Урок № 8

І. Франко. «Захар Беркут». Тема та провідні мотиви повісті

Мета: допомогти учням зрозуміти й засвоїти сюжет твору, його провідні думки; розкрити красу художнього слова; розвивати навички виразного читання, переказування, коментування прочитаного; учити висловлювати власне ставлення до зображуваного

Очікувані результати: учні знають і розуміють сюжет твору, коментують його ключові моменти, висловлюють власну думку з приводу прочитаного.

Теорія літератури: історична повість; сюжет, тема, провідні мотиви.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Де дружніші, там і сильніші.

Українське прислів’я

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя з елементами бесіди.

Пишучи свою повість «Захар Беркут», І. Франко показав не лише мужню боротьбу проти завойовників у далекому минулому, а й зразки громадського устрою, гідні наслідування. «Мов одна душа стояла тухольська громада дружно в праці і вживанню, в радощах і в горю. Громада була для себе і суддею, і впорядником у всьому. Громадське поле, громадські ліси не потребували сторожа — громада сама, вся і завсіди, бачно берегла своє добро. Бідних не було…» Чи не відображає це прагнення й наших сучасників?

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Перекажіть епізоди повісті «Захар Беркут», які вам найбільше запам’яталися.

— Як зародилися почуття між Максимом та Мирославою?

— Як називається опис, поданий у ІІ розділі?

(Пейзаж.)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання.

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті І. Франка «Захар Беркут» (ІІІ розділ).)

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яке враження справив на вас портрет Захара Беркута й опис тухольської громади?

— Чому на Захара Беркута й усю громаду так вплинули слова боярина Тугара Вовка, який прийшов на громадський суд?

(Тому що вони вважали себе вільними, незалежними від князя.)

— Чому громада відпустила боярина Тугара Вовка, який убив свідка?

(Члени громади не хотіли заплямовувати свої руки кров’ю зрадника й убивці.)

4.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Методична порада

Мозковий штурм — це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву і творчість. Результат досягається шляхом вільного вираження думок усіх учнів і допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.

Ведучим називається проблема, яку треба розв’язати, учасників запрошують узяти участь в обговоренні шляхом колективного обдумування — мозкового штурму, який організовується за такими етапами:

1)   обрана проблема або проблемне питання записується на дошці чи на папері, щоб під час роботи цей запис був перед очима;

2)   усі учасники «штурму», думаючи про проблему, висувають ідеї щодо її розв’язання. ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними;

3)   усі ідеї, що пропонуються, записуються на дошці;

4)   коли присутні вважатимуть кількість поданих ідей достатньою, їх висування припиняється;

5)   ідеї групуються, аналізуються, розвиваються всією групою;

6)   вибирають ті ідеї, які, на думку учасників «мозкового штурму», допоможуть вирішенню поставленої проблеми.

Під час «мозкового штурму» учасники дотримуються таких правил:

намагаються зібрати якомога більше ідей щодо вирішення проблеми, розв’язання завдання;

не відкидають жодної ідеї, навіть якщо вона здається фантастичною, нездійсненною або суперечить загальноприйнятій думці;

подають необмежену кількість ідей або розвивають ідеї інших учасників;

— не обговорюють, не критикують висловлювання, твердження інших, не намагаються давати оцінку запропонованим ідеям на етапі їх висування

Очікувані відповіді

Тема:

— розповідь про боротьбу тухольців проти монгольських завойовників;

— показ блискучих зразків громадського устрою села Тухля.

Провідні мотиви:

патріотичний, мотив вірності в коханні й самопожертви заради нього, переваги громадського обов’язку над особистим, мотив суду людського і Божого.

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Літературний диктант.

1.   Скільки жителів було в селі Тухля? (Близько півтори тисячі.)

2.   Хто така Мирослава? (Дочка боярина Тугара Вовка.)

3.   Хто такий Максим? (Син Захара Беркута.)

4.   Скільки років було Захару Беркуту? (90.)

5.   Скільки він мав синів? (8.)

6.   Хто подарував Тугару Вовку великі землі в Тухольщині? (Князь Данило.)

7.   Чому тухольці вважали Захара Беркута найбільшим добродієм? (Він лікував людей.)

8.   Куди тухольська громада прикликала Тугара Вовка? (На громадський суд.)

9.   Як Тугар Вовк довів громаді те, що він є головним на тухольській землі? (Показав княжу грамоту.)

10.   Про які свої заслуги Тугар Вовк сказав громадському судові? (Сказав, що воював проти монголів під Калкою.)

11.   Який тяжкий злочин Тугар Вовк скоїв принародно? (Убив людину, котра хотіла свідчити проти нього.)

12.   Як на злочин Тугара Вовка відреагувала громада? (Громада наказала боярину за три дні залишити її землі.)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст прочитаних розділів, уміти виділяти головне, переказувати, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

§ VІ.  Підсумок уроку

Колективна робота.

Проведіть «Міні-віче» «Як би ми вчинили на місці тухольців?».

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 4050 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: