Урок № 6 Позакласне читання. Народні пісні та коломийки - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 6 Позакласне читання. Народні пісні та коломийки

Урок № 6

Позакласне читання. Народні пісні та коломийки

Мета: розширити уявлення учнів про народну пісенну творчість, показати її життєвість, зв’язок із сучасністю; розвивати навички інсценізації творів, творчу уяву, акторські здібності

Очікувані результати: учні вміють аналізувати зміст народних пісень, визначають образи, художні засоби, називають специфічні ознаки народної пісні та коломийки.

Теорія літератури: інсценізація, виконавське завдання; гумор.

Обладнання: підручник, виставка книжок, читацькі щоденники

Тип уроку: бесіда з позакласного читання

Українські народні пісні — «…це одно з найцінніших наших національних надбань і один з предметів виправданої нашої гордості».

І. Франко

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Народні пісні — це безмежна тема. Недаремно ж їх записано сотні тисяч. Розширити уявлення про красу й багатство народних пісень ми зможемо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Основний зміст роботи

1.   Проведення анкетування «Читацькі інтереси семикласників».

На дошці креслиться табличка, учні підходять і ставлять у відповідній колонці відмітку щодо прочитаних творів (наприклад, протягом останнього місяця, півроку).

Історичні

Пригодницькі

Про
природу

Про
сучасність

Енциклопедії

Інші твори

 

 

 

 

 

 

 

Учитель коментує результати, підбиває підсумок.

2.   Огляд читацьких щоденників.

3.   Слово бібліотекаря або вчителя.

(Бібліотекар або вчитель дає учням поради щодо методики пошуку потрібної інформації, цікавої художньої книги з певної теми.)

4.   Виразне читання.

(Учні виразно читають самостійно дібрані народні соціально-побутові пісні та коломийки, висловлюють судження про ідейно-художній зміст цих творів. Вибір пісні й міркування про неї обґрунтовують.)

5.   Презентація складених учнями коломийок.

6.   Складання конспекту.

(Учні у вигляді тез записують висновки про художні особливості народних пісень.)

Орієнтовний конспект

— У піснях відбито мрії, почуття, переживання, настрої, роздуми, світогляд і людська мораль.

— Народні пісні відзначаються високою поетичністю та образністю мови. (Повтори, вигуки, анафори, зменшено-пестливі слова, окличні речення, діалоги.)

— Невеликі за обсягом.

— Мелодія і слова виникли одночасно.

— Передавалися із уст в уста, від покоління до покоління.

— Народні пісні мають варіанти текстів і мелодій.

7.   Коментар учителя.

Коломийки — оригінальний і неповторний жанр українського фольклору. Але й в інших народів є твори, чимось споріднені з коломийками, наприклад, в’єтнамські казао — поєднання шести- й восьмискладових рядків із зовнішньою та внутрішньою римою; народні афоризми на зразок двовіршів люкбата.

Нелегкий підйом і крутий:
Пік в захмар’я веде, до зір,
Та коли на нього зійти,
То стоятимеш вище гір.

У японців є комічні вірші сенрю. Напевно, і в інших народів знайдеться щось подібне. Бажаючі можуть попрацювати самостійно й відшукати для нас відповідну інформацію.

§ ІІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Зробити запис до читацького щоденника.

§ ІV.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Поясніть та за можливістю проілюструйте прикладами висловлювання відомого французького художника Е. Делакруа: «Краса — це плід постійного натхнення, породженого колективною працею».

(Талановиті люди з народу творять свої найкращі пісні під час праці, натхнення, захоплення, зворушення, смутку чи радості; вони століттями шліфують кожне слово, інтонацію, тому звучать народні пісні й донині, хвилюють і наших сучасників.

(Учні наводять рядки пісень, коломийок, що їм здаються найбільш вдалими, красивими, зворушливими).)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 2241 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: