Урок № 5 Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста» - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 5 Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста»

Урок № 5

Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста»

Мета: ознайомити учнів із жанром і специфікою коломийок, їх побудовою та пафосом; розвивати навички виразного читання, аналізу коломийок; допомогти осмислити значення пісенної спадщини українців, спонукати до бажання відроджувати й вивчати оригінальну творчість

Очікувані результати: учні знають зміст коломийок, уміють аналізувати зміст, образи, настрої, визначають художні засоби цих творів.

Теорія літератури: коломийки, ритм, пафос.

Обладнання: підручник, збірки коломийок, ілюстрації до творів; краєвиди Карпат, аудіозаписи; фрагменти кінофільму С. Параджанова «Тіні забутих предків»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Коломийки перекочуються й мерехтять, наче перли розсипаного намиста…

І. Франко

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Безперечно, усі українці люблять пісні, але є серед них ті, для кого пісня й танець — органічна частина душі, те, що підтримує й допомагає вижити в суворих гірських умовах. Ідеться про коломийки — невеличкі пісні з танцювальною мелодією, найбільш розповсюдженні в Західній Україні. Характерно, що карпатці складають коломийки і в наш час — на різні злободенні теми.

§ ІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

2.   Слово вчителя.

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Коломийки — короткі пісеньки, що складаються з двох чотирнадцятискладових рядків. Вони можуть виступати як приспівки до танцю або існувати незалежно від нього.

2.   Слово вчителя.

План розповіді

1)   Особливості назви «коломийка», перші записи зразків цих творів.

Час виникнення жанру коломийки невідомий. Його назва вказує на місце виникнення: місто Коломия Івано-Франківської області.

Перші відомі записи зразків коломийок належать до ХVІІ століття, але є документальні свідчення про їхнє існування ще в давніші часи.

2)   Увага суспільства до оригінального жанру.

Цей оригінальний різновид народної творчості здавна привертав увагу слов’янських вчених. Починаючи з першої третини ХІХ століття, в українській, російській та польській пресі з’являються публікації коломийок, їх переклади, наукові статті про них. Серйозні дослідження цього жанру належать І. Франку, В. Гнатюкові та іншим фольклористам.

3)   Двопланова будова коломийок та їх об’єднання у в’язанки.

Коломийки мають двопланову будову: образ природи, виведений у першому рядку, за аналогією або контрастом підсилює смислове й емоційне значення думки, висловленої у другому рядку.

Часто коломийки об’єднуються у в’язанки, які не мають сталого змісту, а залежать від уподобань співака та обставин виконання.

4)   Жартівливий та веселий тон змалювання повсякдення в коломийках.

Яким би важким не було повсякдення, у коломийках воно майже завжди оспіване в жартівливому та веселому тоні.

5)   І. Франко про коломийки.

Визначити тематику коломийок дуже важко, тому що, як сказав І. Франко, вони «перекочуються і мерехтять, наче перлини розсипаного намиста» і тільки «зведені докупи в систему, вони складаються на широкий (огляд) … народного життя, безмірно багатий деталями і кольорами, де бачимо і сльози, і радощі, турботи і забави, … традиції і вірування, громадські й етичні ідеали».

3.   Виразне читання коломийки «Дозвілля молоді».

4.   Словникова робота.

Леґінь — парубок, юнак.

5.   Літературна гра.

Відшукайте й зачитайте уривки з твору, у яких:

1)   ідеться про значення коломийки, про те, що вона супроводжує людину і в радості, і в горі, примушує замислитися;

(«Як я стану коломийки співати, співати, Засмієшся і затужиш, і станеш гадати». «Зроби одну, зроби одну та зроби ще й другу. Одна буде про веселість, а друга про тугу».)

2)   говориться, що коломийки «лікують», піднімають настрій;

(«Через тиждень була хвора, бо робота була, А в неділю подужчала, бо музику вчула».)

3)   схвалюються кращі людські якості, зокрема працьовитість;

(«Ой дрібуча коломийка, дрібуча, дрібуча, Ото мені сподобалась дівчина робуча».)

4)   використовують засоби гумору;

(«Ой пішов я танцювати, та змилив ногами, Більше я ся та й підпирав носом і руками». «Як я тоту коломийку зачую, зачую, Киселицю висьорбаю, в горшку потанцюю».)

5)   говориться, що співанок-коломийок безліч;

(«Та хоч би всі зорі впали й писарями стали, Ще би наших співаночок не переписали».)

6)   вживаються метафори;

(«Звідки мої співаночки? — питаються люди.— В полонинах, буковинах ростуть вони всюди».)

7)   ідеться про кохання.

(«Та я міхом обертаю, міхом кручу, День би тебе, дівко, побив, як ся з тобою мучу!»)

6.   Виразне читання коломийки «Жартівливі коломийки».

7.   Словникова робота.

Файка — люлька.

Цибук — цигарка.

Припічок — довгастий виступ для лежання, прибудований до печі; лежанка.

Запічок — 1. Місце на печі, відгороджене комином, або за піччю. 2. Різної величини заглибина в бічній, задній або передній стіні печі, де зберігаються предмети хатнього вжитку, продукти.

Посторонок — мотузка, тасьма тощо.

Сак — 1. Риболовна снасть із сітки, що має форму конусоподібного мішка, натягнутого на обруч і прикріпленого до держака. 2. Сумка, торба для зберігання і перевезення речей.

Пудерик — пудра

Ґвалт — 1. Сильний крик. 2. У знач. вигуку. Виражає волання про допомогу; рятуйте! 3. Насильство.

Хлоп — парубок, юнак.

Файна — хороша, гарна.

Штири — чотири.

8.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яка з коломийок вам сподобалася найбільше? Чому саме?

— У чому особливість коломийок як різновиду поезії?

§ ІІІ.  Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне завдання.

Визначте, які людські вади висміюються в «Жартівливих коломийках». Підтвердіть свою думку цитатами.

(Наприклад, недотепність: «Ой дівчино, дівчинонько, вмієш ся пишити, А не вмієш до сорочки рукава пришити»; боягузтво: «Та чотири леґіники сіно обертали, Миша в сіні шелеснула — вони повтікали».)

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Уміти розповідати про коломийки, виразно читати, аналізувати їх.

2.   Індивідуальне завдання.

Скласти коломийку за зразком народної.

§ V.  Підсумок уроку

Колективна робота.

Складіть «віночок слави» коломийкам.

(Наприклад: веселі, завзяті, різноманітні…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 3495 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: