Урок № 51 А. Малишко. Вірш «Пісня про рушник» - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 51 А. Малишко. Вірш «Пісня про рушник»

Урок № 51
А. Малишко. Вірш «Пісня про рушник»
Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість поета, допомогти усвідомити ідей-но-художні особливості «Пісні про рушник», її значення як візитної картки України; роз-вивати навички виразного читання ліричного твору, аналізування, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати любов до матері, Батьківщини
Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість відомого поета, виразно і вдумливо читають поезії, визначають і коментують їх основні мотиви, роль художніх за-собів, символічність образів, аргументовано висловлюють власні роздуми.
Теорія літератури: ліричний вірш, пісня; художній образ, символ, художні засоби.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; вишитий рушник; аудіозапис пісні, художнього читання
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Що із серця вийшло, до серця й доходить.
Англійське прислів’я
І. Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1. Робота з епіграфом.
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя.
«Пісня про рушник» на слова українського поета облетіла ввесь світ. У чому ж секрет її популярності? Мабуть, у щирих словах, задушевній мелодії та в тому, що тема матері, родин-них оберегів є зрозумілою та близькою кожній людині, незалежно від того, на якому континенті вона живе.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
— У яких із вивчених творів зворушливо і щиро змальовується образ матері?
(Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…», Гр. Тютюнника «Дивак», С. Черкасенка «Маленький горбань», С. Чернілевського «Теплота родинного інтиму», О. Довженка «Зачаро-вана Десна», І. Калинця «Писанка», М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», Б. Харчука «Планет-ник» та ін.)
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь учителя.
План розповіді
1) Початок шляху. Основне покликання — поезія.
Андрій Самійлович Малишко народився 1912 року в Обухові в бідній сім’ї шевця. Змалку йому довелося працювати, допомагати батькам. Після закінчення школи навчався в Київському інституті народної освіти, потім учителював, служив в армії, працював у редакціях газет на Ха-рківщині. Та основним його покликанням була поезія, що заронилася в душу ще з маминої ко-лискової, з тих народних пісень, які він чув у дитинстві та юності повсякчас.
2) Роки Другої світової війни в житті поета.
Під час Другої світової Андрій Малишко був військовим кореспондентом, про війну знав не з розповідей. Найвизначніші його твори цих часів — поема «Прометей», збірка «Україно моя».
3) Морально-етична проблематика творів А. Малишка.
У поезіях повоєнних років поет порушує одвічні морально-етичні проблеми, намагається осмислити сенс буття. Про це свідчать назви його збірок: «Що записано мною», «Полудень ві-ку» та ін. А. Малишко отримав дві найвищі літературні державні нагороди.
4) Особливості стилю поета.
Поезія Малишка легка і прозора, дуже мелодійна, близька до народних джерел.
7. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
— Чи сподобався вам цей вірш-пісня?
— Чому образ рушника поєднується з образом матері?
— Які ще образи-символи є в поезії?
(Далека дорога, зоря, щастя, доля, солов’їні гаї, зелені луги, материнська усмішка й очі, дитинство, розлука, любов.)
9. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте ідею твору.
Очікувані відповіді
— Материнська любов — оберіг у життєвій дорозі дітей;
— утвердження сили материнської та синівської любові.
МАЛИШКО АНДРІЙ САМІЙЛОВИЧ
Біографічні відомості
Народився 2 (14) листопада 1912 року в Обухові (нині місто Київської області) в сім’ї ше-вця. Закінчив семирічку в рідному селі, учився в медичному технікумі, потім — на літератур-ному факультеті Київського інституту народної освіти. 1932 року закінчив інститут, учителю-вав в Овручі. 1934–1935 року служив у Червоній армії.
Після демобілізації переїхав до Харкова й працював журналістом у газеті «Комсомолець України», у «Літературній газеті» та в журналі «Молодий більшовик».
Під час Другої світової війни був військовим кореспондентом у фронтових газетах «Крас-ная Армия», «За честь Батьківщини» і в партизанській газеті «За Радянську Україну».
Після війни працював відповідальним редактором журналу «Дніпро» (1944–1947). Депу-тат Верховної Ради УРСР 3-го та 4-го скликань. Був членом ВКП(б) (від 1943 року).
Мешкав у Києві в будинку письменників по вулиці Б. Хмельницького, 68. Помер 17 лютого 1970 року. Похований у Києві на Байковому кладовищі.
Творчість
1930 року Андрій Малишко надрукував перші вірші в журналах «Молодий більшовик» та «Глобус».
Упродовж 1935–1940 років видав збірки: «Батьківщина» (1936), «Лірика», «З книги жит-тя» (1938), «Народження синів» (1939), «Листи червоноармійця Опанаса Байди», «Березень», «Зоревідні», «Жайворонки» (усі — 1940). У цей же період написав поеми «Трипілля» (надруко-вано лише уривки), «Ярина», «Кармалюк», «Дума про козака Данила».
У період 1941–1944 pp. Малишко служив військовим кореспондентом, виступаючи і як поет, і як публіцист; видав сім збірок поезій: «До бою вставайте!» (1941), «Україно моя!» (1942, виходила двічі), «Понад пожари» (1942), «Слово о полку» (1943), «Битва» (1943), «Полонянка» (1944), «Ярославна» (1946). Героїко-трагічний пафос циклу з п’яти віршів «Україно моя!», на-писаного 1941 pоку, передавав щирий особистий біль за рідну землю, віру в її визволення. «Україно моя!» — одне з найяскравіших поетичних явищ років війни.
За поему «Прометей» Малишко 1947 року отримав Сталінську премію. 1950-го з’явилась збірка «За синім морем», написана поетом після відвідин Канади та США разом із групою дія-чів культури. Наступного року завдяки цій збірці поет здобув ще одну Сталінську премію.
Новий і чи не найбільш продуктивний етап у творчості поета починається із середини 50-х pp. У збірці «Що записано мною» (1956) містяться тексти відомих пісень: «Знову цвітуть каш-тани», «Пісня про Київ», «Як на дальнім небосхилі»; у збірці «Серце моєї матері» (1959) — «Пісня про рушник», «Ми підем, де трави похилі»; у збірці «Полудень віку» (1960) — «Вчите-лька» тощо. У їх озвученні поету допомагали такі музичні корифеї, як брати Майбороди, Л. Ревуцький, П. Козицький, М. Вериківський, А. Штогаренко, С. Козак, О. Білаш.
Протягом 1961–1970 років вийшли збірки «Листи на світанні» (1961), «Прозорість» (1962), «Дорога під яворами» (1964), «Рута» (1966), «Синій літопис» (1968), «Серпень душі мо-єї» (1970).
Кінематографічні роботи
Написав тексти пісень до фільмів: «Макар Нечай» (1940), «Богдан Хмельницький» (1941), «Роки молодії» (1942), «Щедре літо» (1950), «Долина синіх скель» (1956), «Лілея», «Таврія» (1959), «Чорноморочка» (1960), «Абітурієнтка» (1973).
Автор сценаріїв кінокартин: «Навіки з російським народом» (1954), «Квітуча Україна» (1961), «Ми з України» (1962).
Йому присвячено науково-популярну стрічку «Андрій Малишко» (1969).
Премії та нагороди
Сталінська премія за збірку «Лірика» та поему «Прометей» (1947)
Сталінська премія за збірку «За синім морем» (1951)
Шевченківська премія за збірку «Далекі орбіти» (1964)
Державна премія СРСР за збірку «Дорога під яворами» (1969)
Нагороджений двома орденами Леніна, орденом Червоного Прапора, орденом Червоної Зірки, орденом «Знак Пошани», а також медалями.
Ушанування пам’яті
Ім’ям Андрія Малишка 1971 року названо вулицю в Дніпровському районі Києва. Також є вулиці в Богуславі, Борисполі, Горлівці, Донецьку, Ковелі, Коломиї, Коростені, Луганську, Обухові, Смілі, Тернополі.
На могилі Андрія Малишка на Байковому кладовищі 1973 року було встановлено надгро-бний пам’ятник із мармуру, роботи скульптора Галини Кальченко.
На фасаді будинку письменників, де мешкав поет, 1973 року встановлено бронзову мемо-ріальну дошку (скульптор І. В. Макогон).
1991 року в Обухові в будинку, де народився поет, відкрито музей.
31 жовтня 2003 року Національний банк України випустив в обіг двогривневу пам’ятну монету, присвячену Андрію Малишкові.
2. Робота з підручником.
Опрацювання статті про письменника.
З. Повідомлення учнів.
(Учні розповідають про символічне значення рушника в житті українців.)
4. Прослуховування аудіозапису «Пісні про рушник».
5. Виразне читання вірша А. Малишка «Пісня про рушник».
6. Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
7. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
— Чи сподобався вам цей вірш-пісня?
— Чому образ рушника поєднується з образом матері?
— Які ще образи-символи є в поезії?
8. Робота над характеристикою героїв.
Схарактеризуйте образи матері та ліричного героя. Підтвердьте відповідь цитатами з текс-ту.
Орієнтовна відповідь
Мати — працьовита, турботлива («…ти ночей не доспала», «І рушник вишиваний на щастя на долю дала»); вірна, ласкава, вразлива, красива («І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка, І засмучені очі хороші блакитні твої»).
Ліричний герой — люблячий, уважний син («І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов»); поетичний, вразливий («Я візьму той рушник, простелю наче долю, в тихім шелесті трав, в щебетанні дібров»).
9. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте ідею твору.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Завдання учням.
Розкажіть про вишиті рушники у вашому домі.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
Знати матеріал про життя і творчість поета А. Малишка, вивчити вірш «Пісня про руш-ник» напам’ять, уміти його аналізувати, висловлювати власні думки й почуття.
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати повідомлення про символічне значення вишивок на українських рушниках.
VІ. Підсумок уроку
«Усне словесне малювання».
Змалюйте картину, як мати проводжає сина в далеку дорогу.
(Сім’я багатодітна, бідна. Але матері хочеться, щоб хоч один син, найздатніший до на-вчання, здобув гарну освіту в місті. У матері немає для юнака грошей, вона може тільки помо-литися за нього, побажати щасливої дороги, та ще рушник вишиваний як оберіг дати…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (11.02.2014)
Переглядів: 2510 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: