Урок № 43 Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки». Людина і світ крізь призму моральних проблем - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 43 Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки». Людина і світ крізь призму моральних проблем

Урок № 43
Євген Гуцало. «Сім’я дикої качки». Людина і світ крізь призму моральних проблем
Мета: допомогти учням усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, переказування, аналізу твору, характеризування образів, визначення сюжетних елементів, ключових моментів
Очікувані результати: учні знають зміст оповідання, складають план розповіді про події, зма-льовані в ньому, переказують сюжет, характеризують образи Тосі та Юрка, порівнюючи їхні вчинки, уміють пояснювати особливості композиції, виділяють кульмінаційний епі-зод, пропонують власну версію подальшого розвитку подій.
Теорія літератури: оповідання; сюжет, композиція; проблема; образи.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; тестові за-вдання
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Якщо людина залежить від природи, то і природа залежить від неї: природа зробила людину — людина її переробляє.
Анатоль Франс
I. Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1. Робота з епіграфом.
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя.
Сільська дівчинка Тося з оповідання Є. Гуцала «Сім’я дикої качки» була захоплена розу-мним, начитаним хлопчиком з міста Юрком. Він здавався їй найкращим. Проте після необду-маного, жорстокого вчинку Юрка дівчинка втратила до нього інтерес, не стала з ним товаришувати й не підійшла попрощатися, коли він від’їжджав. Юркові було дуже прикро й ніяково, хоч він і не подавав виду та бадьорився. Ось такі непрості стосунки склалися у героя з природою й людьми. І це послужило для нього великим уроком.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Тестові завдання.
1. Зранку Юркові добре дихалося, коли йшов стежкою
А через старий дубовий ліс
Б зеленими луками
В біля річки
Г через міський парк
2. Юрко радів, прокинувшись вранці
А тому що бабуся подарували йому велосипед
Б мама приготувала смачний сніданок
В розпочалися канікули
Г випала можливість порибалити без батьків
3. У реченні «Ліс з більшою увагою подивився на нього…» використано
А епітет
Б метафору
В порівняння
Г уособлення
4. Коли Юрко закинув вудочку в річку, то відразу на поплавець хлопця сів
А джміль
Б шершень
В метелик
Г горобець
5. На думку хлопця, риба боїться, коли
А багато людей
Б хтось голосно розмовляє
В хтось пливе на човні
Г тварини приходять на водопій
6. Сидячи з вудочкою на березі річки, Юрко був незадоволений
А бо біля нього сиділа Тося
Б почав накрапати дощ
В забув приманку для риби
Г не прийшли його товариші
7. Юрко приїхав із міста
А в гості до бабусі
Б на річку, щоб порибалити
В помилуватися красою лісу
Г на заміську дачу батьків
8. Хлопець збрехав Тосі, що він із батьком спіймав
А крокодила
Б сома
В великого коропа
Г величезну щуку
9. У пересувному зоопарку, який приїхав до міста, не було
А лисиць
Б крокодилів
В носорогів
Г слона
10. Риса характеру, притаманна Юркові
А щирість
Б улесливість
В легковажність
Г доброзичливість
11. Юрко зволікав із від’їздом до міста
А тому що йому хотілося, щоб Тося підійшла попрощатися
Б він хотів залишитися в селі
В він загубив вудку
Г удома в нього не було стільки друзів
12. Кульмінацією оповідання «Сім’я дикої качки» є такий епізод
А Юрко ловить каченят
Б Юрко приніс диких каченят додому
В Тося з хлопцями намагаються оживити пташенят на воді
Г Юрко розповідає Тосі про те, як вони з татом спіймали крокодила
Відповіді: 1 А, 2 Г, 3 Г, 4 В, 5 А, 6 А, 7 А, 8 Б, 9 Б, 10 В, 11 А, 12 В.
ІІІ. Формування вмінь та навичок
1. Колективне складання плану оповідання.
2. Робота над переказом тексту.
Перекажіть оповідання за планом.
3. Проблемне завдання.
Визначте композицію твору, виділивши сюжет та позасюжетні елементи.
Очікувана відповідь
Експозиція — опис дубового лісу, яким ішов Юрко, настрою хлопця.
Зав’язка — Юрко і Тося, повертаючись з рибалки, бачать качку з каченятами, і хлопець забирає пташенят додому.
Розвиток дії — Юрко намагається нагодувати й напоїти диких каченят, але нічого не ви-ходить; Юрко втрачає інтерес до пташок і йде гратися з хлопцями. Тося, згадавши про пташе-нят, забирає їх і відносить до річки.
Кульмінація — Тося випускає каченят на воду, кличе качку; їй допомагають хлопці. Пта-шенята гинуть.
Розв’язка — з Юрком ніхто не хоче товаришувати; хлопець повертається в місто, і йому дуже соромно.
Позасюжетні елементи: описи природи, тварин, діалоги.
4. Робота над характеристикою героїв.
Складіть порівняльну характеристику Юрка й Тосі, зазначивши спільне та відмінне.
5. Творче завдання.
Запропонуйте власну версію подальшого розвитку подій.
ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
Знати зміст оповідання, уміти його переказувати, аналізувати, висловлювати власну думку про героїв та їхні вчинки.
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати повідомлення про долю німецьких військовополонених.
V. Підсумок уроку
1. Інтерактивна вправа «Дружня порада».
Дайте товаришеві дружню пораду від імені головного героя оповідання Юрка.
(Наприклад.
1. Перш ніж щось зробити, добре подумай, чи не зашкодить це комусь.
2. Природа велична, прекрасна, багата, але її ресурси не безмежні, тому треба бережливо ставитися до навколишнього середовища.
3. Цінуй друзів і тих, хто до тебе доброзичливо ставиться.
4. Не бійся першим підійти, попросити вибачення й визнати свою помилку — це не слаб-кість, а сила людини…)
2. Проблемне питання.
— Чого навчила сім’я дикої качки Юрка й Тосю?
(Юрка — розважливості, відповідальності за свої вчинки, серйозності…; Тосю — рішучо-сті, небайдужості, сміливості…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (11.02.2014)
Переглядів: 6182 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 1
1  
самоя класная помощь

Ім`я *:
Email *:
Код *: