Урок № 41 Б. Харчук. «Планетник». Образи твору, символічне значення квітки - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 41 Б. Харчук. «Планетник». Образи твору, символічне значення квітки

Урок № 41
Б. Харчук. «Планетник». Образи твору, символічне значення квітки
Мета: допомогти учням розкрити образи твору, їх значення і роль, ідею повісті-притчі та її ху-дожні особливості; розвивати навички самостійної роботи з книгою, уміння характеризу-вати героїв, визначати символічне значення образів, виділяти й з’ясовувати роль художніх засобів
Очікувані результати: учні знають зміст твору, характеризують образ Планетника, аналізують його вчинки, розкривають символічне значення квітки.
Теорія літератури: повість-притча; ідея; символ; художні засоби виразності.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього
Тип уроку: формування вмінь та навичок
Я вірю в те, що вернеться тепло.
Я вірю в щастя, бо воно було.
Д. Павличко
I. Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1. Робота з епіграфом.
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
2. Вступне слово вчителя.
На попередніх уроках ми ознайомилися з чарівною казкою-притчею Б. Харчука «Планет-ник». Ця загадкова історія прикрасила світ не тільки старенької бабусі-мрійниці, агронома, а й наш із вами — читачів. Адже вона містить багато повчальних моментів, над якими варто замис-литися. І про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Літературна гра.
Укажіть, з якими особами, поняттями повісті-притчі «Планетник» асоціюються у вас по-дані ключові слова.
Олена Булига, агроном, нарцис, хмара, чередник, краса, дідо Капуш, люблю, прощанська, сонце, заздрість, природа.
Орієнтовна відповідь
Олена Булига — бабуся, яка розповідає про Планетника.
Агроном — оповідач, який передав легенду про Планетника.
Нарцис — квітка, яку вирощував хлопець, герой оповіді.
Хмара — проти неї розгнівався хлопчина й відчув у собі сили прогнати її.
Чередник — цю професію опанував хлопець і добре пас громадську худобу.
Краса — чередник поселив її у своє серце.
Дідо Капуш — допоміг хлопцеві пізнати закони природи.
Люблю — чередник говорить Капушу про свою матір і людей.
Прощанська — стежка, якою ходили вчитель і учень, пізнаючи природу.
Сонце — дідо Капуш сказав Планетнику, що життя землі залежить від сонця.
2. Робота над переказом.
Перекажіть найяскравіші епізоди повісті Б. Харчука «Планетник».
ІІІ. Формування вмінь та навичок
ІІІ. Формування вмінь та навичок
1. Колективне складання плану образу Планетника.
Орієнтовний план
1. Прихід Планетника на землю.
2. Мрія щось посадити своїми руками; плекання квітки.
3. Любов до природи, споглядання та замилування нею.
4. Гнів на несправедливість і зло.
5. Різноманітні вміння хлопця.
6. Людська заздрість та жорстоке ставлення до Планетника.
7. Найкращий чередник.
8. Вплив на Планетника зустрічей із дідом Капушем.
9. Прагнення до пізнання світу.
10. Скромність, безвідмовність хлопця.
11. Наполегливість у досягненні мети.
12. Здатність до всепрощення.
2. Творча робота.
Складіть усний твір — характеристику образу і вчинків Планетника.
(Ключові слова: щирий, добрий, люблячий, терплячий, прагне до пізнання, допитливий, людинолюб, мрійник, працьовитий, чутливий до краси, здібний учень.)
3. Проблемні питання.
— Пригадайте, що таке символ.
— Які символи є в повісті, що вони означають? 
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Проблемне завдання.
Порівняйте сцени боротьби Планетника з буревієм зі сценами проганяння хмари в повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».
Орієнтовна відповідь.
«…Вдарив грім. Захиталися гори, гаджуги впали верхами на землю, земля піднялась, і все закрутилось у вихорі. Палагна… побачила раптом, як дряпавсь на гору якийсь чоловік. …Став проти хмари, одна нога наперед, і склав руки на грудях. Закинув назад бліде обличчя і вперся похмурим поглядом у хмару. Стояв так довгу хвилину. А хмара ішла на нього. І раптом силь-ним рухом він кинув кресаню на землю. Вітер зараз звіяв її в долину і підхопив на голові в Юри довге волосся. Тоді Юра підняв до хмари ціпок, що тримав у руці, і кинув у синій клекіт:
— Стій! Я тебе не пускаю!..
Хмара подумала трохи і пустила в одповідь вогняну стрілу.
— Ага! Ти так! — крикнув Юра до хмари.— То я мушу тебе заклинати. Я заклинаю вас, громи й громовенята, тучі й тученята, я розганяю тебе, фортуно, наліво, на ліси й води… Іди, рознесися, як вітер по світі… Розсядься й розситися, ти тут сили не маєш… Але хмара тільки моргнула зневажливо лівим крилом і почала завертати направо, понад царинки.
Однак Юра не хотів піддатись. Він лиш зблід дужче, лиш очі потемніли у нього. Коли хмара направо — то й він направо, хмара наліво — і він наліво. Він бігав за нею, борючись з вітром, махав руками, грозив ціпком. Він вився, як в’юн по горі, завертаючи хмару… Чув в грудях силу, метав громи з очей, здіймав руки угору і заклинав… Чув, що сили вже слабнуть, що в грудях пусто. Що вітер рве голос, дощ залива очі. Хмара перемагає, вже останнім зусиллям підняв до неба короткий ціпок:
— Стій!..
І хмара раптом спинилась».
(М. Коцюбинський. «Тіні забутих предків»)
«Хмара облягла, накривши світ, і стояла непорушно.
Хлопець вдивлявся в чорний небозвід, наче хотів розняти хмару, і, несамовитий, пробивав її закляклими кулаками. Не схилявсь, не ховав свого лиця від дощу й граду.
Ще раз різонула блискавка. Малий відчув, як йому осмалило брову. Брова аж зашкварча-ла. …Хлопець кинув очима через плече — там, за річкою, на горі, зайнялася сосна.
— Туди і йди! — крикнув до хмари.— Посувайсь! — і дивився ще різкіше, і ще нахрапи-стіше гнав її кулаками.
Вгорі заклекотіло, загуло. Невблаганна холодна хмара зрушилася з місця. Хлопчик поба-чив, як це сталося: хмара зворохобилася, заклубувала, піднімаючись над ним.
Він стояв на городі, врісши по коліна в землю.
Гроза перейшла на ліс. Виглянуло сонце, і світ обновився».
(Б. Харчук. «Планетник»)
2. Гра «Знайди пару».
Утворіть логічні пари, поєднавши цитати з назвами художніх засобів виразності. Зробіть висновки.
Стримана, лагідна, мовчазна (душа)
Шелестіла, як сухе листя на тому дубі; мовби чорний-пречорний бугай
Візок дитинства не котився з гори, а під гору…
Хмарівник, бурівник, Планетник
Травиця, хмарки, торбинка, оченята
Хмарище
— Туди і йди! Посувайсь! згрубілі слова
епітети
окличні речення
порівняння
метафора
синоніми
ласкаво-пестливі слова
Висновок. Письменник уживає різноманітні художні засоби і цим досягає виразності, яс-кравості, образності.
3. Проблемне завдання.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Знати зміст усього твору «Планетник», уміти виділяти головне, характеризувати героїв, художні особливості твору, підтверджуючи власні думки цитатами з твору.
2) Скласти продовження фантастичної історії Планетника.
VІ. Підсумок уроку
Гра «Найерудованіший учень».
Розкажіть, що ви знаєте про квітку нарцис, походження цієї назви, символічні її значення взагалі й у творі Б. Харчука, і ви станете найерудованішим учнем сьогоднішнього уроку.

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (15.01.2014)
Переглядів: 6377 | Рейтинг: 2.5/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: