Урок № 40 Б. Харчук. Повість-притча «Планетник». Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожної людини - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 40 Б. Харчук. Повість-притча «Планетник». Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожної людини

Урок № 40

Б. Харчук. Повість-притча «Планетник». Роздуми про сенс людського життя,
моральний вибір кожної людини

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст повісті, її притчевої основи; розвивати навички виразного читання, переказування, виділення головних епізодів; учити висловлювати власні міркування з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні знають зміст прочитаних розділів, виділяють і коментують головні епізоди, висловлюють власні роздуми про сенс людського життя, моральний вибір Планетника і кожної людини.

Теорія літератури: повість-притча.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Життя — це наш обов’язок творить, де творчий кожний день і кожна мить…

П. Грабовський

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Здавна таємниче, незвідане лякало людей. Багатьом були незрозумілі прагнення пізнати світ, злетіти в небо. Цих диваків боялися й прагнули їх позбутися. Як поставилися селяни до Планетника і його мрій — довідаємося сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Літературна гра «"Так” чи "Ні”».

1.   Агроном спеціально оселився у бабусі, щоб та йому щовечора розповідала про Планетника. (Ні.)

2.   Олена Булига щодня очікувала на приліт гостя з далекого минулого. (Ні.)

3.   Легенду про Планетника агроному розказала сусідка Олени Булиги. (Ні.)

4.   За словами бабці, Планетник прилетів з «вирію казки». (Так.)

5.   Першою квіткою, яку посадив Планетник, був пролісок. (Ні.)

6.   Побачивши, що квітка розквітає майже в його долонях, маленький хлопчик дуже зрадів і розповів про це своїй матері. (Ні.)

7.   Щоб захистити квітку від негоди, маленький хлопчик прикрив її капюшоном. (Так.)

8.   Під час негоди хлопчик відкрив у собі здатність розганяти хмари. (Так.)

9.   Після того як у Планетника відкрилися надзвичайні здібності, у нього з’явилося багато друзів. (Ні.)

10.   Підрісши, хлопець почав пасти громадську худобу. (Так.)

11.   «— Красо моя, …— Я візьму й поселю тебе у свої груди»,— це слова Планетника. (Так.)

12.   Дідо Капуш чекав на Планетника сотні років. (Так.)

2.   Робота над переказом.

Перекажіть ключові епізоди прочитаної частини повісті.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.   Виразне читання.

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті Б. Харчука «Планетник» (від епізоду зустрічі Планетника з дідом Капушем до кінця).)

2.   Словникова робота.

Отрок — (заст.) хлопець-підліток.

Проща — 1. Паломництво. 2. Відпущення гріхів.

Раювати — відчувати насолоду, блаженство, щастя.

Сіножаття — косіння трави на сіно, а також час, період цього косіння.

Коцюба — кочерга.

Заступ — лопата.

Прач — дерев’яний гладенький валок для вибивання білизни під час прання.

Кунтуш — (заст.) верхній одяг.

Холодна — тут: тюрма.

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Який епізод повісті вас вразив найбільше, що вам запам’яталося?

— Чи сподівалися ви, що твір закінчиться саме так?

— Що, на ваш погляд, у творі є реальним, а що — фантастичним?

4.   Проблемне питання.

— Які мотиви твору Б. Харчука «Планетник» перегукуються з вивченими віршами Ліни Костенко?

(Мотиви мрійливості, крилатості людини.)

§ ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Робота з текстом.

Випишіть із повісті рядки, у яких розкривається сенс і природа людського життя. Прокоментуйте їх. З якими твердженнями вам хотілося б посперечатися?

Орієнтовна відповідь.

«…Світ збудувався і держиться на двох силах — на потузі любові й на потузі терпіння. Ненависть і нетерпець — не менш потужні, але вони великі сили спротиву, і тому не варто піддаватися їм. З любові й терпіння народжується людина і хліб. Ненависть, нетерпець і незгода на таке не здатні. Грози, віхоли випробовують потуги любові й терпіння. Хто не витримує, той пропав».

«Ненависть і нетерпець — гіркі помічники».

«…Людина — дитина неба і землі, але чи вона завжди те пам’ятає?»

«…Небо й земля — не добрі й злі. Вони досконалі. Хто заперечить сонце чи родючість поля? Вони всемогутні — це краса».

«Кожна людина, людський рід — з кореня добра і зла».

«…Щоб жити і вдосконалюватися, треба піднятися до краси і сили природи, до волі і єдності».

«— Природа — наша мати».

«— Матері не вибирають,— промовив учитель.— Її любити — закон і совість. Жодна материнська сльоза не пропадає даром. Коли плаче мати, розверзається небо і стогне земля…».

«— Шукай пізнання у трьох коренях — у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і в самому собі, у своїй душі…»

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст повісті «Планетник», уміти виділяти ключові епізоди, коментувати їх, характеризувати героїв, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

§ VІ.  Підсумок уроку

Творча робота.

У творі немає детально змальованих портретів Планетника ні в дитинстві, ні коли він був чередником, ні в дорослому віці. Заповніть цю прогалину.

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (15.01.2014)
Переглядів: 2824 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: