Урок № 33 Олекса Стороженко. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання. Засоби гумористичного зображення - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 33 Олекса Стороженко. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання. Засоби гумористичного зображення


Урок № 33

Олекса Стороженко. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання.
Засоби гумористичного зображення

Мета: допомогти учням краще засвоїти ідейно-художній зміст оповідання, його морально-етичні уроки та усвідомити засоби гумористичного зображення образів; розвивати навички спостереження над текстом, аналізу, висловлення власних суджень щодо загальнолюдських морально-етичних понять

Очікувані результати: учні знають зміст оповідання, коментують його сюжет, характеризують образ головного героя, його поведінку, розкривають символічне значення скарбу.

Теорія літератури: види гумору, засоби гумористичного зображення; символ.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; таблиця

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Ледачій вівці і власна вовна важка.

Англійське прислів’я

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Кажуть, що смішне завжди поруч із сумним. Історія Павла-лежня і його скарбу могла бути дуже смішною, коли б не була такою сумною. Добре, якщо людина щаслива, але не за рахунок інших. Спочатку добробут і комфорт хлопцеві створювали батьки, обділяючи себе, потім наймити й дружина. І змарнував цей герой своє життя, не пізнавши в ньому нічого, крім задоволення власних фізичних потреб, не давши нікому користі. То чи можна його назвати щасливим? Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Літературний диктант.

1.   Якою була мати Павла? (Надто люблячою й турботливою.)

2.   Де проводив хлопець свої дитячі та юнацькі роки? (У хаті.)

3.   Чи ходив Павло до школи? (Ні.)

4.   Який на вигляд був Павло-парубок? (Гладкий та опецькуватий.)

5.   Чому мати не пускала Павла на вечорниці? (Боялася, щоб сина не образили.)

6.   Що одного разу дуже захотів парубок, по що послав матір? (Мед.)

7.   Хто доглядав за Павлом, коли не стало батьків? (Наймити.)

8.   Як наймити вели господарство? (Дуже добре, вправно, примножуючи багатство хазяїна.)

9.   Чому Павло був незадоволений грушею? (Тому що плоди самі не падали до рота.)

10.   Чим займався Павло увесь свій час? (Спав та їв.)

11.   Хто приніс Павлові скарб? (Хлопці. Вони кинули у вікно хорта, а в ньому були заховані гроші.)

12.   Яке ще щастя, окрім багатства, мав Павлусь? (Добру дружину, слухняних діток.)

§ ІІІ. Формування вмінь та навичок

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Гумор (латин. humor — настрій) — доброзичливий сміх, спрямований на викриття певних вад людського характеру чи недоладності в житті людей, у їхній поведінці.

Іронія (грец. eironeia — удавання, прихований глум) — тонка прихована насмішка, кепкування, глузування. Про явище чи особу говориться ніби в позитивному чи захопленому тоні, а розуміти треба протилежне.

Сарказм (грец. sarkazō (sarkasmos) — рву м’ясо) — зле, в’їдливе висміювання серйозних вад характеру персонажа, подій та явищ громадського або приватного життя з метою викриття їх потворної суті і викорінення, знищення, бо виправити це неможливо.

Сатира (латин. satira) — гостре висміювання всього нечесного, несправедливого. У сатиричних творах письменники засуджують усе, що є негативним у людському житті.

2.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

1)   Визначте засоби комічного, використані автором в оповіданні «Скарб». Зробіть висновки.

Засіб комічного

Приклади

Комічні порівняння, фразеологізми

Як той пуцвіринок, буцім з його чортяка лика дере, як на живіт кричить, як горох з мішка

Просторічні та лайливі слова

Телепень, скажена, орав здорово

Вживання середнього роду

Його вигнало та розперло

Комічний портрет

Лика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки ніжні та білі, як у панночки

Іронія

заснув малесенький

Комічні ситуації, події

…Вийде в садок, ляже під грушею, а часом, глянувши угору, трошки й розсердиться: «Бісові груші,— пробубонить,— які спілі, і над самісінькою головою висять, а ні одна ж то не впаде в рот

Комічне прислів’я

Хвалить шинкар п’яницю, а дочки своєї за його не віддасть!

Висновок. Гумористичне, викривальне зображення головного героя автор оповідання «Скарб» подає, вдаючись до різноманітних засобів, що допомагають викликати відразу до людини, котра нічого у своєму житті не зробила доброго, прожила марно й безцільно, користуючись із плодів праці інших

 

2)   Розкрийте символічне значення скарбу.

(Скарб може бути і духовним, і матеріальним. Духовний — любов рідних і близьких, здоров’я, можливість пізнавати світ тощо; матеріальний — золото, гроші та ін.)

§ ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Творча робота.

Методична порада.

Сенкан — п’ятирядковий вірш, що будується за певними правилами.

Перший рядок — тема вірша, виражена одним словом, зазвичай іменником.

Другий рядок — опис теми двома словами, як правило, прикметниками.

Третій рядок — опис дії в межах даної теми трьома словами, зазвичай дієсловами.

Четвертий рядок — фраза із чотирьох слів, що виражає ставлення автора до теми.

П’ятий рядок — одне слово, синонім першого, емоційне, образне, філософське узагальнення, що повторює суть теми.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти характеризувати героїв оповідання, виділяти засоби комічного, художні засоби виразності, уміти висловлювати й обґрунтовувати власні судження.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Коло».

Висвітліть коло проблем, порушених в оповіданні О. Стороженка.

(Вписати в коло: праця, лінощі, совість, байдужість, сенс існування, щастя…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (14.01.2014)
Переглядів: 5731 | Рейтинг: 2.0/5
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: