Урок № 31 Позакласне читання. Григір Тютюнник. «Вогник далеко в степу» - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 31 Позакласне читання. Григір Тютюнник. «Вогник далеко в степу»

Урок № 31

Позакласне читання. Григір Тютюнник. «Вогник далеко в степу»

Мета: ознайомити учнів з іншим твором письменника, допомогти усвідомити його ідейно-художню цінність; викликати інтерес до читання книжок; розвивати навички самостійної роботи з книгою, спостереження над художнім текстом, виділення головного та висловлення власних думок із приводу прочитаного

Очікувані результати: учні усвідомлюють ідейно-художню цінність повісті, уміють самостійно працювати з текстом, виділяють ключові моменти, висловлюють із приводу прочитаного власні думки.

Теорія літератури: повість; герої твору; тема, ідея; сюжет, композиція; художні особливості.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; таблиця; книжкова виставка, читацькі щоденники

Тип уроку: бесіда з позакласного читання.

Птах сильний крильми, людина — друзями.

Вірменське прислів’я

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Книжок про Другу світову війну, нелегкий повоєнний час дуже багато. Перлиною серед них є повість Гр. Тютюнника «Вогник далеко в степу». Нехитра розповідь головного героя про те, як він із друзями долає щодня вісімнадцять кілометрів дороги в училище, щоб принести зі сніданку шматок хліба своїй голодній тітці, зворушує та вражає. У підлітків різні долі, характери й мрії, об’єднує ж їх одне — дружба, готовність допомогти й підтримати, а ще — скалічене голодом і сирітством дитинство, яке змушувало навіть малих ставати до станків і працювати по-дорослому. Але не тільки це. Герої відчули справжню радість, коли власноруч зробили корисну річ. Відчули задоволення від нелегкої праці… Орієнтиром у безмежному книжковому морі та у виборі цінностей істинних і фальшивих стане для вас наш сьогоднішній урок.

§ ІІ.  Основний зміст роботи

1.   Огляд читацьких щоденників.

2.   З’ясування читацьких інтересів.

3.   Слово бібліотекаря або вчителя.

(Бібліотекар або вчитель дає учням поради щодо роботи з тематичними та іншими бібліотечними каталогами.)

4.   Завдання учням.

1)   Визначте жанр, тематику твору Гр. Тютюнника «Вогник далеко в степу».

2)   Поясніть назву твору.

5.   Зачитування, переказ ключових епізодів повісті.

6.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподобалася вам повість? Чим саме?

— Чим ця повість відрізняється від твору «Климко»?

— Чи вважаєте ви фінал повісті оптимістичним і добрим?

— Які автобіографічні моменти є у творі?

(Письменник теж навчався в ремісничому училищі.)

— Якими були взаємини хлопців? Чи можна назвати їх справжньою дружбою?

— Хто з товаришів Павла вам сподобався найбільше?

— Який образ-символ змальовано в повісті?

(Вогник — символ надії, тепла.)

— Зачитайте кінцевий епізод повісті. Яка художня деталь цього епізоду найбільше звертає на себе увагу, зворушує?

(Скибка хліба зі вдавленою дрібкою солі.)

7.   Складання анкети «Характеристика улюбленого героя».

Характеристика улюбленого героя твору

Ім’я

Павло

Вік

П’ятнадцять, ішов шістнадцятий

Батьки

Сирота

Учинки, дії

Кожного дня ходив в училище за вісімнадцять кілометрів, щоб підгодувати тітку; відновлював розбиту після бомбування хату

Характер

Добрий, співчутливий

 

8.   Літературна гра «"Так” чи "Ні”».

1.   Після війни люди стали жити добре, заможно.

(Ні.)

2.   Директор не захотів брати Павла до училища, тому що той погано навчався.

(Ні.)

3.   В училищі була майже військова дисципліна.

(Так.)

4.   Майстром п’ятої групи призначили пораненого фронтовика.

(Ні.)

5.   Майстер Федір Дмитрович про слюсарні інструменти розповідав не цікаво й байдуже скидав їх у свій ящик.

(Ні.)

6.   Із гільз учні виготовляли лопати.

(Так.)

7.   П’яту групу за добру роботу нагородили комбінезонами.

(Так.)

8.   Із сусіднього села до училища щодня хлопці проходили по 10 кілометрів.

(Ні.)

9.   Щоб поласувати смачними абрикосами, хлопці вирішили попрацювати в діда Штокала.

(Ні.)

10.   Дід Штокало дуже лаяв хлопців і прогнав їх із садка.

(Ні.)

11.   Коли Павло сам пішов до училища, на нього дорогою напала зграя здичавілих собак.

(Ні.)

12.   Врятувала Павла жінка та друзі з училища разом із майстром.

(Так.)

9.   Робота з текстом.

Знайдіть уривок повісті про те, як майстер показував учням свої робочі інструменти, як милувався ними і як діти були захоплені цим видовищем. Зачитайте цей фрагмент і прокоментуйте його.

10. Проблемне питання.

10. Проблемне питання.

— Як зрозуміти поведінку водія, котрий скинув Павлика з машини на ходу?

(Люди неоднакові, є обділені долею, ображені на весь світ, є просто жорстокі й агресивні, схильні до злочинів; на жаль, на шляху героя трапилася саме така людина.)

§ ІІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Зробити запис до читацького щоденника (або написати відгук про книгу).

Методична порада

Пам’ятка «Відгук на книгу»

Головне у відгуку — обґрунтованість власної думки про книгу з посиланням на текст твору. У відгук можна включати коротку розповідь про сюжет, обдумані висновки про те, чим вас збагатила прочитана книга, чим саме вона цікава, кому з товаришів її можна порекомендувати.

Як писати відгук

— Дуже уважно прочитай книгу.

— Обдумай її зміст і з’ясуй:

а) про що говориться в ній;

б) хто головні герої;

в) чи подобаються вам головні герої та характер їхніх учинків;

г) які питання виникли під час читання;

д) що в книзі вам не сподобалось.

Орієнтовна схема відгуку на книгу

— Зміст книги.

— Актуальність тематики твору.

— Творчий задум автора.

— Критична оцінка твору:

а) особливості композиції;

б) сила впливу слова письменника;

в) майстерність автора в зображенні характерів героїв;

г) мистецтво художника-ілюстратора книжки.

— Основна думка відгуку.

 

2.   Індивідуальне завдання.

Дібрати народні прислів’я, вислови видатних людей про щастя, сенс життя.

§ ІV.  Підсумок уроку

Проблемне запитання.

— Де знаходиться ваш вогник?

(Наприклад: у вікні рідного дому, біля комп’ютера, телевізора, це ліхтар на дитячому майданчику, де ми збираємося з друзями…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 5852 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: