Урок № 30 Григір Тютюнник. «Климко». Художні особливості твору - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 30 Григір Тютюнник. «Климко». Художні особливості твору

Урок № 30

Григір Тютюнник. «Климко». Художні особливості твору

Мета: допомогти учням засвоїти морально-етичні уроки повісті, її художні особливості; розвивати навички виділення й переказування найбільш вражаючих епізодів твору, висловлення власних роздумів із приводу прочитаного; розвивати вміння вести спостереження над художнім текстом, виділяти художні засоби та з’ясовувати їхню роль

Очікувані результати: учні знають зміст твору та вміють його переказувати, пояснюють його художні особливості, висловлюють власні роздуми про значення доброти в людському житті.

Теорія літератури: повість; ідея; герої твору; художні засоби, художня деталь.

Обладнання: підручник, портрет письменника, тексти повісті, тестові завдання, таблиця

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Гримить мені пам’ять у серці, як ртуть:
«Ти владен простити, але — не забудь».

Б. Олійник

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Давно відійшли в минуле роки Другої світової. Діти війни стали дідусями й бабусями, навіть обзавелися правнуками. Тоді чому ж нас не залишає байдужими розповідь про дитину воєнного часу Климка? Можливо, тому, що доброта і любов, здатність відчути чужий біль, уміння вчасно підставити своє, хоч і слабеньке, плече допомоги — цінності, які не старіють. У маленького Климка й інших героїв повісті Гр. Тютюнника є чого повчитися всім нам, навіть дорослим і досвідченим. Про це ми й будемо міркувати сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Тестові завдання.

1.   Події повісті «Климко» відбуваються за часів

А   Першої світової війни

Б   Другої світової війни

В   кріпаччини

Г   у наш час

2.   Климко із Зульфатом влаштували жити вчительку

А   у ваговій

Б   у бараці

В   на пероні

Г   на вокзалі

3.   Наталя Миколаївна опинилася на базарі, тому що

А   продавала книжки

Б   купувала борошно

В   спілкувалася з давньою подружкою

Г   міняла трояндову сукню

4.   Наталя Миколаївна не схотіла поміняти сукню на продукти

А   бо її річ дешево оцінили

Б   вона була гордою і не хотіла мати справу з бороданем

В   передумала міняти, вирішила носити сама

Г   злякалася, що її осудять люди

5.   Климко йшов по сіль у місто

А   Слов’янськ

Б   Артемівськ

В   Київ

Г   Соледар

6.   Побачивши на базарі стару бабусю, що розказувала про свою неміч, Климко

А   добрим і щирим словом поспівчував старенькій

Б   поділився своєю їжею

В   байдуже пішов далі

Г   поклав у пелену гроші

7.   Климко заплатив шевцеві за тапочки

А   5 рублів

Б   12 рублів

В   15 рублів

Г   нічого не заплатив

8.   Коли Климко побачив, що поліцаї на базарі почали чіплятися до дівчини, він

А   утік, бо страшенно злякався

Б   заплакав, бо нічим не міг допомогти

В   тримаючи дівчину за руку, кричав, щоб її відпустили

Г   побіг звати на допомогу партизанів

9.   Тітка Марина не хотіла відпускати Климка, тому що

А   він був їй за сина

Б   він був їй за робітника

В   вона знала, що хлопець залишився сиротою

Г   знала, що хлопцеві нікуди йти

10.   Тітка Марина пригощала Климка

А   гарячим борщем

Б   парним молоком

В   смачною кашею

Г   пиріжками з картоплею

11.   Климко добирався додому

А   автобусом

Б   кіньми

В   на потязі

Г   пішки

12.   Климко загинув

А   від голоду

Б   від фашистської кулі

В   від застуди

Г   від холери

Відповіді: 1 Б, 2 А, 3 Г, 4 Б, 5 А, 6 Г, 7 Г, 8 В, 9 А, 10 Б, 11 Г, 12 Б.

§ ІІІ.  Формування вмінь та навичок

1.   Проблемні питання та завдання.

Зазвичай, героїв художніх творів поділяють на позитивних і негативних. Як ви вважаєте, чи завжди це можна зробити, як, наприклад, у випадку із солдатом ворожої армії, старим чехом, що пригостив Климка печивом, і «своїми» — поліцаями на базарі? Зробіть висновки.

(Люди різні, потрапляють у будь-які обставини, стають солдатами не зі своєї волі, але головне — щоб вони завжди залишалися людьми.)

2.   Робота з таблицею «Характеристика образу Климка».

3.   Творча робота.

Схарактеризуйте образ Климка від імені будь-кого із персонажів (Зульфата, Наталії Миколаївни, шевця, тітки Марини та інших).

4.   Повідомлення учнів.

(Учні розповідають про художні особливості повісті.)

5.   Інтерактивна вправа «Шість капелюхів».

Проаналізуйте твір Григора Тютюнника «Климко», застосовуючи інтерактивний метод «Шість капелюхів».

Білий капелюх

Жовтий капелюх

Чорний капелюх

Червоний
капелюх

Зелений капелюх

Синій капелюх

Яку інформацію отримано

Що в ній є позитивним

Що в ній є негативним

Які викликає емоції, почуття

Які творчі ідеї можна винести

Які можна зробити висновки

Про страшне воєнне лихоліття, справжніх людей, які разом намагалися долати труднощі й горе; про те, що всі люди неоднакові, навіть серед окупантів, що світ не без добрих людей

Хороший приклад взаємодопомоги, милосердя, співчуття, поваги героїв повісті; того, що за складних обставин навіть діти здатні на гідні, «дорослі» вчинки, які потребують неабиякої сміливості, мужності

Під час війни гинуло багато мирних жителів, серед них і дітей; багатьом довелося пережити неймовірні труднощі, горе, втрату близьких людей, приниження

Захоплення мужністю, самостійністю, добротою головного героя; жах від війни, її осуд

Доброта має бути дієвою; з дитинства слід привчати себе до самостійності (Климко міг сам варити їсти, обслуговувати себе, турбуватися про дядька, умів орієнтуватися на місцевості, міг виживати без засобів до існування)

Усі труднощі легше подолати разом зі справжніми друзями; друзі пізнаються в біді; війна — це жахливе, огидне у своїй суті, неприпустиме для людей явище

 

6.   Проблемне завдання.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підготуватися до бесіди з позакласного читання за повістю Гр. Тютюнника «Вогник далеко в степу».

§ V.  Підсумок уроку

Гра «Найуважніший та найстаранніший учень».

Назвіть один пейзаж, портрет, діалог, епітет, одне порівняння, одну метафору з повісті, які запам’яталися, і отримайте звання найуважнішого та найстараннішого учня сьогоднішнього уроку.

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 5817 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: