Урок № 24 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів. Художні особливості повісті - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 24 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів. Художні особливості повісті

Урок № 24

М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців.
Символ образу гусей-лебедів. Художні особливості повісті

Мета: допомогти учням усвідомити значення символів та художню красу твору; закріпити набуті знання; розвивати навички застосування знань, фантазію та творчу уяву, уміння визначати та з’ясовувати художні особливості повісті

Очікувані результати: учні знають зміст твору, усвідомлюють його поетичність і художню красу, уміють характеризувати образи, визначають головну ідею твору, з’ясовують роль художніх засобів у творі.

Теорія літератури: автобіографічна повість; символ.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Стельмах прийшов у прозу, взявши з собою поезію. Питомі риси Стельмаха-поета органічно влилися у творчість Стельмаха-прозаїка… Ці риси — справжня закоханість у рідну природу з її тонами, звуками, барвами, пахощами, сердечна й гаряча увага до людини і до її творчої праці на земл

. Рильський

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Багато зі сторінок прочитаної нами повісті Стельмаха «Гуси-лебеді летять» нагадує високу поезію, бо герой твору — Михайлик — був чутливим до краси природи, умів дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся й бабусі. І це не може не зворушувати, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Літературний диктант.

1.   Від імені кого ведеться розповідь у повісті М. Стельмаха? (Від першої особи.)

2.   Чим прославився дід головного героя? (Тим, що був майстром на всі руки.)

3.   Яка «слабкість» чи «дурість» завдавала клопоту Михайликові? (Велика любов до читання.)

4.   Хто навчив маленького Михайлика любити красу природи і землю? (Мати.)

5.   Кому Михайло дав жменю насіння? (Маленькому голодному хлопчикові.)

6.   Як звали дівчинку, разом з якою Михайлик збирав ягоди в лісі, ходив до школи? (Люба.)

7.   Над якою делікатністю дідуся підсміювалися вуличани? (Коли дідусь пізно повертався з роботи, щоб не збудити дружину, засипав на призьбі.)

8.   Хто наполягав на тому, щоб Михайлик обов’язково навчався в школі? (Мати.)

9.   Що зробили батьки, щоб Михайлик усе ж таки пішов учитися? (Продали годувальницю — корову.)

10.   Якою довершеною й завжди новою красою так захоплювався письменник? (Красою зірок.)

11.   Як малий Михайлик узимку добирався до школи? (Батько, загорнувши у кирею, носив його на руках.)

12.   Хто, за висловом письменника, пролітав над хатою, над дитинством і над його життям? (Лебеді.)

§ ІІІ.  Формування вмінь та навичок

1.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

2.   Завдання пошуково-дослідницького характеру. Робота в групах.

І група: схарактеризуйте образ головного героя повісті — Михайлика.

ІІ група: знайдіть і прокоментуйте образи-символи повісті, підтверджуючи власні думки цитатами з тексту (гуси-лебеді, зоря, вітряки тощо).

ІІІ група: знайдіть у тексті згадки про звичаї й традиції українців (щедрування, ярмаркування, шанобливе ставлення до старших, милосердне ставлення до знедолених, виховання старшим поколінням дітей, побожне ставлення до землі, природи й до насіння, рівноправні стосунки між подружжям, прагнення до освіти).

IV група: дослідіть основні художні засоби, проілюструвавши відповідь цитатами з тексту.

 

 

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Проблемне завдання.

Прочитайте перше й останнє речення повісті. З’ясуйте, який зв’язок між цими рядками, назвою твору та його змістом.

(Мова йде про гусей-лебедів, які символізують мрію, казку.)

2.   Розгадування кросворда.

 

 

 

1

М

А

Т

И

 

 

 

 

 

2

П

Р

И

Р

О

Д

А

 

 

 

 

 

 

3

Х

Л

І

Б

 

 

 

 

 

 

4

П

А

Н

А

С

 

 

 

 

 

5

П

Е

Й

З

А

Ж

 

 

 

 

 

 

 

6

Л

Е

Б

Е

Д

І

 

 

7

Б

У

З

И

Н

А

 

 

 

 

 

 

 

 

8

К

Р

А

Ш

А

Н

К

И

 

1.   Герой повісті, що розмовляв з насінням.

2.   Те, що мати навчила любити й цінувати Михайлика.

3.   Те, що не дав голодній жінці та її дитині заможній односелець Михайлика.

4.   Ім’я батька головного героя.

5.   Художній опис природи.

6.   Птахи, які пролітали над хатою Михайлика.

7.   Рослина, з ягід якої робили чорнило.

8.   Те, що на ярмарку віддав головний герой за книжку «Три торби реготу».

 

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підготуватися до контрольної роботи.

§ VІ.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Назвіть усі можливі, на ваш погляд, символічні значення образу гусей-лебедів.

(Наприклад: казка, мрія, диво, краса…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 6616 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: