Урок № 21 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи та світу дитячої душі - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 21 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи та світу дитячої душі

Урок № 21

М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи та світу дитячої душі

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художню привабливість твору, його виховне та естетичне значення; розвивати навички виразного читання, переказування, висловлення власної думки з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні усвідомлюють привабливість твору, його виховне та естетичне значення; виразно читають, переказують епізоди повісті, висловлюють власні міркування з приводу прочитаного.

Теорія літератури: автобіографічна повість; характеристика героя.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Поділена радість подвійна, а поділене горе вдвічі менше

Українське прислів’я

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

«Хто в біді дав, той двічі дав»,— говорить народна мудрість. Герой повісті М. Стельмаха Михайлик віддає свій останній скарб — гарбузове насіння — незнайомому голодному хлопчикові, наражаючи себе на небезпеку бути покараним матір’ю за взяте без дозволу насіння й позбавляючи себе задоволення отримати цікаву книжку. Доброта та милосердя, змалечку закладені батьками, перемогли в його серці, і воно стало чутливим не лише до краси природи, а й до чужого горя. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Евристична бесіда.

— Які твори називають автобіографічними?

— Порівняйте біографію М. Стельмаха і повість «Гуси-лебеді летять»: наскільки вони співпадають.

— Назвіть епізоди твору, у яких розкривається ставлення Михайла до батьків.

2.   Робота над переказом.

Перекажіть найцікавіші, на ваш погляд, фрагменти повісті.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання.

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» (ІІ–ІІІ розділи).)

2.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Розкажіть, що нового ви дізналися про головного героя — Михайлика — та членів його родини.

— Що вас найбільше вразило, що запам’яталося?

— Про що свідчить таке зізнання героя: «Якось я швидко, самотужки навчився читати і вже, на свої дев’ять років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не встигли докурити в моєму селі»?

— Чому мати тихцем розмовляла з насінням, яке збиралася садити?

— Яка зустріч на все життя залишила в душі героя болючий відбиток?

— Як характеризує Михайлика його розмова з дівчинкою Любою?

— Що розповідає Михайлик про своїх бабусю й дідуся, чому дивується?

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з текстом.

Прокоментуйте рядки з повісті й визначте, якими художніми засобами письменник змальовує чудову поетичну картину.

«Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірочка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалося стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп’янілий джміль».

(Мати розуміла, що краса природи робить шляхетною душу дитини. Художні засоби: епітети — «блакитнавих очах»; порівняння — «наче вона була скарбничим усієї землі» тощо.)

2.   Проблемне завдання.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст опрацьованих розділів, уміти виділяти головні епізоди, коментувати їх, характеризувати героїв.

§ VІ.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Назвіть поняття, які єднають людину та природу.

(Наприклад: краса, гармонія, доцільність…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 2880 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: