Урок № 1 Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 1 Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва

Урок № 1

Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником.
Його особливість і значення. Функції мистецтва

Мета: допомогти учням зрозуміти й запам’ятати матеріал про функції літератури як мистецтва слова; учити висловлювати міркування щодо функцій мистецтва, його місця в житті людини

Очікувані результати: учні знають основні види мистецтв, їхні особливості й значення в житті людини, називають найвидатніших представників, розуміють функцію й місце літератури в житті людини.

Теорія літератури: мистецтво, його види та функції.

Обладнання: підручник, зразки різних видів мистецтва, таблиця; книжкова виставка

Тип уроку: комбінований.

Красу бачать, мудрість чують, доброту відчувають.

Українське прислів’я

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Мистецтво — особливий вид сприйняття дійсності згідно із законами краси. Воно може впливати на людську душу, хвилювати її й робити людину величною. Мистецтво збуджує емоції, розвиває уяву та інтелект. Про це ми й поміркуємо на сьогоднішньому уроці.

§

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

2.   Тестові завдання.

Виконайте тестові завдання, згадавши вивчені раніше твори та відомості з історії.

1.   Засновником першої бібліотеки в Київській Русі був

А   Володимир Мономах

Б   Ярослав Мудрий

В   Володимир Великий

Г   княгиня Ольга

2.   Про хлопця, що згадав батьківщину тільки тоді, коли відчув запах полину, говориться у творі

А   «Іван Підкова» Т. Шевченка

Б   «Олень Август» Є. Гуцала

В   «Чудо у черевичку» С. Олійника

Г   «Євшан-зілля» М. Вороного

3.   Автором творів «Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Думка» є

А   В. Винниченко

Б   С. Черкасенко

В   Т. Шевченко

Г   О. Довженко

4.   Псевдонім Лариси Петрівни Косач

А   Марко Вовчок

Б   Олена Пчілка

В   Грицько Григоренко

Г   Леся Українка

5.   Розбишакуватий, але чесний хлопчина протиставляється зовні пристойному, а насправді дуже підлому хлопцю у творі

А   С. Черкасенка «Маленький горбань»

Б   В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»

В   В. Винниченка «Федько-халамидник»

Г   Є. Гуцала «Олень Август»

6.   Герой, за потворною зовнішністю якого — гаряче й добре серце,— це

А   Федько (повість В. Винниченка «Федько-халамидник»)

Б   Женя (оповідання Є. Гуцала «Олень Август»)

В   Павлуша (повість В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»)

Г   Павлик (оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань»)

7.   Автором кіноповісті «Зачарована Десна» є

А   І. Калинець

Б   П. Глазовий

В   О. Довженко

Г   В. Винниченко

8.   Героїню, яку звинуватили у чаклунстві через те, що вона робила кольорових мишей, звали

А   Женя

Б   Марія

В   Анна

Г   Олена

9.   Яяни — це

А   жителі країни, де кожен поважає тільки самого себе

Б   мешканці краю, у якому заборонено говорити «я»

В   населення держави, у якій поставлено пам’ятник займеннику «я»

Г   егоїсти, що заснували власний острів в океані

10.   Рили метро під свинарником, билися з коровою й постійно завдавали клопоту своїм батькам

А   Сергій і Митько з повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера…»

Б   Ява і Павлуша з повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»

В   Федько і Толя з повісті В. Винниченка «Федько-халамидник»

Г   Павлик і Захарко з оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань»

11.   Герой твору, що вирішив замість навчання в школі одружитися

А   Василько з оповідання С. Васильченка «Свекор»

Б   Сашко з кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

В   Женя з оповідання Є. Гуцала «Олень Август»

Г   Ява з повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»

12.   Відомі українські байкарі-гумористи — це

А   С. Олійник, О. Довженко, С. Руданський

Б   Л. Глібов, П. Глазовий, В. Близнець

В   В. Нестайко, С. Олійник, П. Глазовий

Г   Л. Глібов, С. Руданський, П. Глазовий

Відповіді: 1 Б, 2 Г, 3 В, 4 Г, 5 В, 6 Г, 7 В, 8 В, 9 А, 10 Б, 11 А, 12 Г.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

План розповіді

1)   Багатоманітність видів мистецтва.

Немає головних і другорядних видів мистецтва, у кожного із них власні особливості та переваги. Багатоманітність видів мистецтва дає можливість естетично освоювати світ у всій його складності й багатстві.

2)   Функції мистецтва.

Мистецтво має безліч функцій:

1)   пізнавальну (мистецтво як знання та просвіта);

2)   художньо-концептуальну (концепція — система поглядів на те чи інше явище; спосіб розуміння, тлумачення певних явищ) (мистецтво як аналіз стану світу);

3)   функцію передбачення (йдеться про інтуїтивне осяяння);

4)   інформаційну та комунікативну (мистецтво як повідомлення і спілкування);

5)   функцію навіювання (сугестивну). Мистецтво здатне навіювати спосіб мислення, почуття, майже гіпнотично впливає на людську психіку;

6)   виховну функцію (формує цілісну особистість);

7)   естетичну (під впливом мистецтва формуються естетичні смаки, пробуджується творче першоджерело особистості, її бажання творити згідно із законами краси);

8)   гедоністичну — «функцію насолоди». Процес творення приносить естетичну насолоду, радість, духовне натхнення.

Назва виду
мистецтва

Приклади

Література

В. Нестайко «Тореадори з Васюківки»

Музика

М. Леонтович «Щедрик», К. Стеценко «Колядки»

Живопис

С. Васильківський «Весна в Україні», Л. Жемчужников «Кобзар на шляху», І. Айвазовський «Чорне море»

Скульптура

Пам’ятник Богдану Хмельницькому в Києві

Театр

Вистави «Народний Малахій», «Мина Мазайло» за п’єсами М. Куліша режисера Леся Курбаса

Балет

Є. Станкович «Ніч перед Різдвом», О. Костін «Русалонька»

Кіно

М. Вінграновський, художній фільм «Климко» (1984)

4.   Демонстрація зразків різних видів мистецтва.

5.   Слово вчителя.

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Творча робота.

Створіть «асоціативний кущ» до слова «література».

(Наприклад:

Л — лірична, легендарна…

І — інтригуюча, інтелектуальна…

Т — творча, талановита…

Е — емоційна, енергійна…

Р — радісна, різноманітна…

А — актуальна, асоціативна…

Т — тематична, таємнича…

У — увічнююча, узагальнювальна…

Р — романтична, розумна…

А — аналітична, автентична…)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Опрацювати вступну статтю підручника.

2)   Доповнити таблицю «Основні види мистецтва».

§ VІ.  Підсумок уроку

Колективна робота.

На основі засвоєного матеріалу доповніть прислів’я, що є епіграфом уроку.

(Наприклад. Красу бачать, мудрість чують, а в художньому творі знаходять пораду й розраду.)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (22.10.2013)
Переглядів: 2531 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: