Урок № 19 А. Чайковський. «За сестрою». Художні особливості повісті - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 19 А. Чайковський. «За сестрою». Художні особливості повісті


Урок № 19

А. Чайковський. «За сестрою». Художні особливості повісті

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості, героїко-романтичний характер повісті, майстерність автора в розкритті теми та ідеї, образів героїв; розвивати навички аналізу епічного твору, характеристики героїв, визначення ролі художніх засобів у творі

Очікувані результати: учні знають зміст вивчених розділів повісті А. Чайковського «За сестрою», характеризують образи, визначають фольклорні мотиви, художні засоби, ужиті у творі.

Теорія літератури: героїко-романтична повість, романтичний герой; сюжет, композиція; тема; образ; художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Коли хоробрість веде, щастя її супроводжує.

Марк Тулій Цицерон

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Сприйняття художнього твору читачем залежить не тільки від цікавого змісту, а й від того, наскільки автор зможе яскраво, образно описати події, передати почуття й переживання героїв. Існує багато художніх засобів, що допомагають розкрити художні образи, вплинути на свідомість людини. Про письменницьку майстерність А. Чайковського ми й поговоримо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Формування вмінь та навичок

Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Завдання пошуково-дослідницького характеру.

1)   Доведіть, що твір А. Чайковського «За сестрою» є героїко-романтичною повістю.

2)   Складіть план характеристики головного героя повісті «За сестрою» Павлуся.

Орієнтовний план

1.   Павлусь — хлопець із козацької родини.

2.   Дідова наука.

3.   Дружба із сестрою.

4.   Поведінка Павлуся під час нападу татар і його втеча.

5.   Дії хлопчика в скрутних ситуаціях.

6.   Риси характеру Павлуся, що виявилися при рятуванні сестри.

7.   Ставлення Павлуся до козаків і до татар.

8.   Моє ставлення до героя.

3)   На основі складеного плану та опорних слів схарактеризуйте Павлуся.

Опорні слова до характеристики Павлуся

Сміливий, рішучий, відчайдушний, витривалий, відданий у дружбі, лицар за вдачею, поважає батьків і рідних, кмітливий, працьовитий, уміє скористатися будь-якою нагодою для рятування себе й інших, гордий, вдячний.

4)   Прочитайте уривок тексту й прокоментуйте роздуми Павлуся.

«"Бач, який тепер бадьорий! — подумав Павлусь.— А на аркані у Непорадного то скривився, начеб кислицю вкусив. А що, а що, смакував козацький аркан? Ах ви, чортові сини! Колись я з вами ще стрінуся”. …Та зараз йому стало соромно від тих слів. Це ж негарно. Ось той Девлет-гірей так поводився з ним, як із сином, а він йому загрожує. "Еге ж, бо мене йому треба було! А так, то звав би мене християнським псом, як і інші, уся та погань татарська. Чого вони нас зачіпають, мордують? Хіба ж ми їм заважаємо? Ні, ні, ми стрінемось ще!”»

(Життя складне, і в душі у хлопця відбувається боротьба між почуттям патріотизму та загальнолюдськими цінностями — вдячністю, добротою.)

5)   Доведіть, що Павлусь — романтичний герой.

(Павлусь потрапляє в складні ситуації, у небезпечні пригоди, але завдяки своїй сміливості та розуму із честю виходить зі скрути, намагається рятувати інших, поєднує в собі силу, сміливість і ніжність, щиру любов.)

6)   Визначте фольклорні мотиви й прийоми гіперболізації, використані в повісті.

(Фольклорні мотиви: опис Свиридової могили, що нагадує легенду; одяг Семена Непорадного в народному дусі; уживаються прислів’я «Не ймення тебе красить, а ти його красиш», народнопоетичні звертання «Сини мої, соколи», порівняння в народному дусі татар із чортами; прийоми гіперболізації: «…Завелась між дітьми така любов, що одне без одного жити не могло і, здається, не було нічого такого, чого б Павлусь для Ганнусі не зробив», «Палажка …рубала сокирою на всі боки», опис бою з татарами, коли татар було триста, а козаків сорок.)

7)   З’ясуйте елементи композиції повісті А. Чайковського «За сестрою».

 

 

§ ІІІ.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.      Тестові завдання.

1.    Тестові завдання.

1.    Родина головного героя повісті А. Чайковського «За сестрою» мала прізвище

А    Щупаки

Б    Коропи

В    Судаки

Г    Лящі

2.    Павлусеві було

А    13 років

Б    15 років

В    12 років

Г    11 років

3.    Із родини Павлуся пішов на Запоріжжя

А    дід Андрій

Б    батько Степан

В    брат Петро

Г    дядько Іван

4.    Умовне місце, де збиралися козаки, мало назву

А    Глибока криниця

Б    Трохимова балка

В    Свиридова могила

Г    Іванів стан

5.    Коли сотник віддав наказ наступати, Петрусь

А    дуже зрадів, бо нарешті він міг побачити справжній козацький бій

Б    дуже злякався

В    вирішив сховатися, щоб не вскочити в халепу

Г    сприйняв це як належне

6.    Коли виявилося, що серед бранців немає Ганни, Павлусь вирішив

А    повернутися додому

Б    умовити козаків виступити в похід та знайти його сестру

В    залишитися разом із батьком і братом на Січі

Г    вирушити на пошуки сестри

7.    Харциз, якого Павлусь зустрів у степу

А    запропонував допомогу в пошуках сестри

Б    продав Павлуся татарським купцям

В    сильно поранив, щоб забрати в хлопця пістоль і коня

Г    віддав туркам на галери

8.    Доля харциза після зустрічі з козаками склалася так

А    козаки, почувши розповідь харциза про те, що він утік із неволі, прийняли його у своє товариство

Б    йому стало соромно, і він покинув своє ганебне ремесло

В    козаки не прийняли харциза у своє товариство, і він продовжував чинити розбій

Г    його викрили, бо один із козаків упізнав речі Павлуся

9.    Перебуваючи в полоні татарських купців, Петрусь

А    плакав, відмовлявся від їжі

Б    радів, що нарешті побачить інші землі, іншу культуру

В    спокійно чекав на вирок долі

Г    почав зацікавлено розпитувати про все, учити татарську мову

10.  Від розправи за втечу Павлуся врятувало те, що

А    Мустафа — господар Павлуся — вирішив зробити хлопця справжнім мусульманином і скасував наказ про покарання

Б    Павлусь знову втік

В    Павлусь повідомив муллі Девлет-гірея, що знає, де перебуває Мустафа

Г    турки вирішили обміняти Павлуся на своїх полонених

11.  Щоб знайти свою сестру Ганнусю, Павлусь вигадав таку хитрість

А    сказав, що розкаже про долю Мустафи тільки тоді, коли відшукають його сестру

Б    сказав, що Ганна знає, де перебуває син Ібрагіма

В    сказав, що сам допоможе розшукати сина Ібрагіма

Г    сказав, що син Девлет-гірея перебуває в них удома

12.  На пропозицію Девлет-гірея прийняти мусульманську віру й залишитися жити разом із ним у розкоші, брат із сестрою відповіли, що вони

А    ненавидять чужину та чужу віру

Б    із великим задоволенням залишаться

В    залишаться, але мусульманства не приймуть

Г    повернуться, бо дуже сумують за батьківщиною

Відповіді: 1 В, 2 Б, 3 Б, 4 В, 5 А, 6 Г, 7 Б, 8 Г, 9 Г, 10 В, 11 Б, 12 Г.

2.   Міні-диспут.

«Чи є у повісті А. Чайковського "За сестрою” те, що перегукується з нашим часом, може бути повчальним для сучасного школяра».

3.   Заочна мандрівка «Дорогою відважного Павлуся».

Маршрут: село Спасівка — український придніпровський степ — Свиридова могила — Дике поле перед Східним Кримом — татарське селище Коджамбак — Бахчисарай.

(Виступають заздалегідь підготовлені учні.)

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Скласти усний твір «Чи є в нашому житті місце для романтики?».

§ V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Дружня порада».

Від імені літературного героя дайте своїм товаришам дружні поради, які були б важливими в їхньому житті.

(Наприклад.

— Вивчай звичаї своїх предків, запорозьких козаків, загартовуйся фізично та морально.

— Не впадай у відчай у скрутній ситуації, намагайся знайти вихід.

— Не лінуйся вчитися, пізнавати нове, це може знадобитися в подальшому житті.

— Будь вірним своїй родині, рідній землі. Навіть вороги цінують вірність та відданість і не довіряють зрадникам…)

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 10973 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: